Końcówki drążków kierowniczych, łączące drążek kierowniczy ze zwrotnicą, pełnią w całym układzie podwójną rolę – sterują kołami i regulują ich zbieżność. Zwykle to właśnie one są najmniej trwałymi elementami układu kierowniczego, ale – na szczęście – jednocześnie są elementami najtańszymi. Ich wymianę możemy równie dobrze pozostawić mechanikom, jak i spróbować zrobić wszystko samodzielnie.
Choć w naszych warunkach klimatycznych zimy od lat są raczej łagodne i prawdziwie niskie temperatury utrzymują się nie dłużej niż kilkanaście dni, od czasu do czasu zdarzają się prawdziwe anomalie pogodowe, które potrafią solidnie dokuczyć wszystkim kierowcom. Jedną z takim anomalii jest marznący deszcz pokrywający wszystko, w tym i nasze auta, twardą lodową skorupą. Jak poradzić sobie z podobnym zjawiskiem?
Wprawdzie kabriolety w naszym klimacie nie są autami szczególnie popularnymi, jednak coraz częściej można spotkać je na polskich drogach. Rozkładany dach kabrioletu, ze względu na swoją budowę i użyte materiały, wymaga specjalnego podejścia do jego konserwacji. Bez niej w ciągu kilku lat może ulec poważnym i kosztownym w naprawie uszkodzeniom. Jak prawidłowo dbać o dach kabrioletu?
Mając porysowaną szybę w samochodzie, możesz zrobić jedną z dwóch rzeczy – możesz kupić nową lub oddać tę uszkodzoną do naprawy w profesjonalnym zakładzie szklarskim. Problem jednak w tym, że przy głębszych rysach specjaliści bardzo niechętnie przyjmują tego typu zlecenia, a jeśli szyba pochodzi z rzadkiego modelu, oryginalny zamiennik może być niedostępny lub jego cena okaże się wprost kosmiczna. Jak poradzić sobie w podobnej sytuacji?
Dla wielu właścicieli aut cotygodniowa wizyta w myjni lub własnoręczne czyszczenie samochodu stały się prawdziwym rytuałem. A ilu z nas pamięta o utrzymywaniu w czystości również części mechanicznych samochodu na czele z silnikiem? Wprawdzie czystą jednostką napędową rzadko można pochwalić się na parkingu, za to jej stan w pewnych sytuacjach może mieć znaczenie kluczowe.
Uszkodzenia przedniej szyby w samochodzie, jeśli są zbyt głębokie na naprawę, oznaczają konieczność jej wymiany. W niektórych samochodach koszt takiej operacji to kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jednym ze sposobów pozwalających ustrzec się przed takimi problemami jest zabezpieczenie szyby specjalną folią ochronną. Jeśli zdecydujemy się nakleić ją samodzielnie, zaoszczędzimy nawet połowę z tego, co musielibyśmy zapłacić za wykonanie tej usługi w serwisie.
Rozładowany akumulator to problem kojarzony przede wszystkim z zimą i panującymi wówczas niskimi temperaturami, jednak równie dobrze może zaskoczyć nas w trakcie upalnego lata. Za najlepsze rozwiązanie w takim przypadku zwykło się uznawać podpięcie się do akumulatora innego samochodu. Co jednak, gdy w okolicy nie ma nikogo lub zwyczajnie nie mamy przy sobie przewodów rozruchowych?
Jeszcze kilkanaście lat temu koło zapasowe stanowiło obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu. Jednak w ramach walki o większą przestrzeń bagażnika oraz rozwoju technologii oponiarskiej, zaczęto rezygnować z tego dość jednak kłopotliwego rozwiązania. Obecnie, kiedy dojdzie do przebicia opony, ta naprawia się sama lub – w mniej kosztownej wersji – możemy ją załatać samodzielnie za pomocą prostego i taniego zestawu naprawczego.
Wymiana oleju to jedna z najczęściej wykonywanych czynności związanych z przeglądem i prawidłową konserwacją samochodu. Jeśli mamy do dyspozycji własny garaż, najlepiej z kanałem, wymiana taka jest niezwykle prosta. Jednak większość z nas nie posiada garażu i niekoniecznie chce płacić za wymianę oleju w profesjonalnym warsztacie. Co wówczas? Jedną z opcji jest użycie specjalnej pompki do wymiany oleju. A oto, jak się to robi.
Przegrzewający się gwałtownie silnik może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych w naprawie awarii. Jeśli wskazówka na tarczy pokazującej jego temperaturę zaczyna nagle iść mocno w górę, powinniśmy działać natychmiast. Szybka reakcja da nam czas na poszukanie parkingu, ale raczej nie wystarczy na dotarcie do mechanika. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji?
W nowoczesnych samochodach wielu producentów montuje fabrycznie LED-owe światła do jazdy dziennej. Rozwiązanie to pozwala wyraźnie odciążyć alternator i zmniejszyć spalanie paliwa. W samochodach pozbawionych tego rodzaju lamp, możliwe jest zamontowanie ich samodzielnie. Wystarczy dobrej jakości zestaw i kilkadziesiąt minut pracy.
Rysy na karoserii to prawdziwa zmora każdego kierowcy. Nie dość, że powstać mogą przy najmniejszym kontakcie z twardą i ostrą krawędzią, to jeszcze na dodatek ich usuwanie potrafi być naprawdę kosztowne. Chyba że postanowimy taką rysę usunąć samodzielnie, z użyciem jednego z dostępnych na rynku preparatów.
Manewr cofania nawet doświadczonemu kierowcy może przysporzyć nie lada problemów. Wystarczy chwila dekoncentracji, brak wyczucia nowego samochodu lub niska, niewidoczna z przedniego fotela przeszkoda, by skończyć z uszkodzonym zderzakiem, a może i rozbitymi reflektorami. Dlatego warto, tak na wszelki wypadek, zainwestować w czujniki zbliżeniowe. Zwłaszcza że można je zamontować samodzielnie.
Przygotowując się do okresu zimowego, każdy z nas pamięta o tak podstawowych i oczywistych rzeczach, jak wymiana opon, doładowanie akumulatora czy wymiana szczególnie wrażliwych na niskie temperatury płynów samochodowych. Czy ktoś pamięta jednak o tym, aby zwrócić uwagę również na reflektory? Przecież to od nich zależy jakość i siła emitowanego światła, a właśnie zimą potrzebujemy go wyjątkowo często.
Handlarze używanych samochodów zdają się posiadać tajemną wiedzę dotyczącą błyskawicznego odnawiania starych i nieco już zużytych samochodów. Dzięki tej wiedzy potrafią w ciągu jednego dnia podwoić wartość każdego auta. Co to za wiedza? Chodzi tu o umiejętność odświeżania lakieru i nadawaniu mu blasku, jakiego nie powstydziłaby żadna profesjonalna lakiernia.
Jak pokazuje praktyka, trudno o skazany na większe zapomnienie płyn samochodowy niż płyn chłodniczy. Z jakiegoś względu jest on przez wielu kierowców traktowany jak substancja, której nie warto poświęcać najmniejszej uwagi. I tak z reguły dzieje sią aż do momentu, kiedy nadmiernie przepracowany płyn zacznie przeżerać się przez układ chłodzenia lub kiedy straci ostatecznie swoje właściwości, zamarznie i rozsadzi blok silnika. Tylko że wówczas jest już trochę za późno na refleksję.
Na wszelkiego rodzaju motoryzacyjnych forach internetowych co chwilę pojawiają się prośby o radę, co zrobić z obitymi rantami drzwi? Zwykle użytkownicy tego typu portali radzą malowanie pędzelkiem, słusznie zauważając, iż lakierowanie całych drzwi nie ma żadnego sensu. To prawda, nie ma. Tak jak i malowanie pędzelkiem, który pozostawia wyraźnie widoczne ślady. Jak więc powinno się odmalowywać obite ranty drzwi samochodowych?
Wszelkiego rodzaju sportowe ulepszenia instalowane w seryjnie produkowanych samochodach to niezwykle modne, ale nie zawsze potrzebne rozwiązania. W niektórych sytuacjach ich instalacja niewiele zmieni, a może nawet pogorszyć osiągi naszego auta. Tak może być chociażby w przypadku sportowego dolotu z filtrem stożkowym. Jak uniknąć tego typu komplikacji?
Przyciemniane szyby nadają autu nowego, bardzo ciekawego wyglądu, a dodatkowo sprawiają, że do jego wnętrza przedostaje się mniej promieni słonecznych, przez co wnętrze kabiny tak mocno się nie nagrzewa. Wpływa to również pozytywnie na stan i trwałość tapicerki. Jeśli nasze auto nie posiada fabrycznie przyciemnionych szyb, sami możemy zafundować sobie takie ulepszenie. A przy odrobinie chęci, będziemy mogli wykonać je zupełnie sami.
Hamulce bębnowe przez wielu kierowców uważane są za rozwiązanie nieco już archaiczne. W rzeczywistości jednak stosuje je wielu producentów aut, zwłaszcza w modelach nieco lżejszych i o mniejszej mocy. O ile tylko poddawane są odpowiednim przeglądom i wymianom części, potrafią służyć bezawaryjnie przez bardzo długi czas. Problemem może być tylko samo rozebranie ich. Podpowiadamy, jak najlepiej się do tego zabrać.