Uszkodzenia przedniej szyby w samochodzie, jeśli są zbyt głębokie na naprawę, oznaczają konieczność jej wymiany. W niektórych samochodach koszt takiej operacji to kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jednym ze sposobów pozwalających ustrzec się przed takimi problemami jest zabezpieczenie szyby specjalną folią ochronną. Jeśli zdecydujemy się nakleić ją samodzielnie, zaoszczędzimy nawet połowę z tego, co musielibyśmy zapłacić za wykonanie tej usługi w serwisie.

Czy zabezpieczanie szyby folią ochronną ma sens?

Komu nigdy nie zdarzyło się oberwać w przednią szybę kamieniem wyrzuconym spod kół jadącego przodem samochodu, ten może się jedynie domyślać, jak poważne mogą być tego efekty. Jeśli kamień okaże się być wystarczająco duży i twardy, i jeśli zostanie mu nadana odpowiednio duża prędkość początkowa, z łatwością wybije dziurę w szybie i doprowadzi de facto do jej zniszczenia. W podobnych przypadkach nie ma nawet mowy o naprawie. Jedynym ratunkiem jest wymiana szyby na nową, a to w przypadku niektórych modeli aut (zwłaszcza ich limitowanych wersji) może wiązać się z koniecznością wydatku nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Zabezpieczenie szyby folią ochronną sprawia, że wszelkie uderzające w nią przedmioty trafiają na dodatkową barierę absorbującą siłę uderzenia. Trafienie kamieniem w zabezpieczoną w ten sposób szybę może zakończyć się bez śladu lub jedynie płytkim pęknięciem pierwszej warstwy, które stosunkowo łatwo można naprawić.

Jak przygotować szybę do naklejenia folii ochronnej?

Do naklejania folii ochronnej potrzebne będą nam:

  • arkusz samoprzylepnej folii ochronnej,
  • nożyk techniczny,
  • rakle (specjalne narzędzie do równania folii),
  • płyn do mycia szyb,
  • woda.

Rozpoczynamy od zdemontowania wszystkich plastikowych listew wykończeniowych i plastików maskujących dolną część szyby (o ile takie są). Po odsłonięciu całej powierzchni szyby, przystępujemy do jej wstępnego umycia (najlepiej środkiem z amoniakiem). Czysta szyba jest nam potrzebna jako powierzchnia, na której wymierzymy i przytniemy folię. Przycięcie nie musi być idealnie dokładne, ponieważ ewentualne nierówności i tak znikną pod listwami i maskownicami. Folię mierzymy i przycinamy na mokrej szybie zroszonej miksturą przygotowaną z wody wymieszanej z kilkoma kroplami płynu do mycia naczyń.

Jak uformować i nakleić na szybę folię ochronną?

Po przycięciu folii, możemy zająć się jej formowaniem. Folię formujemy również na mokrej szybie (znów przyda się opisana wyżej mikstura) za pomocą opalarki. Należy rozłożyć folię tak, jak będzie przyklejona, a następnie raklami przeciągnąć wszerz szyby przez jej środek i wzdłuż po jej bocznych krawędziach – ułatwi to dopasowanie folii do kształtu szyby. Wszelkie „lejki” formujące się na folii oraz inne nierówności znikną pod wpływem gorącego powietrza z opalarki. Jeśli jakiś „lejek” jest zbyt duży, wystarczy go przedzielić raklami na pół i ponownie ogrzać.

Po uformowaniu folii, przystępujemy do jej naklejania. Najpierw jednak musimy ponownie i niezwykle dokładnie jeszcze raz umyć całą szybę. Jakiekolwiek zabrudzenia zostaną pod folią już na dobre. Oczyszczoną szybę zraszamy obficie wodą z płynem i przykładamy do niej folię, zdejmując uprzednio warstwę zabezpieczającą klej. Mokra szyba da nam czas na spokojne rozłożenie folii, ewentualne poprawki i przesunięcia. Dopóki woda spod folii nie odparuje (czyli przez co najmniej kilka godzin), powinniśmy się wstrzymać z montowaniem na powrót listew i plastikowej maskownicy.