Końcówki drążków kierowniczych, łączące drążek kierowniczy ze zwrotnicą, pełnią w całym układzie podwójną rolę – sterują kołami i regulują ich zbieżność. Zwykle to właśnie one są najmniej trwałymi elementami układu kierowniczego, ale – na szczęście – jednocześnie są elementami najtańszymi. Ich wymianę możemy równie dobrze pozostawić mechanikom, jak i spróbować zrobić wszystko samodzielnie.

Domowa metoda rozpoznawania luzu na końcówkach drążków kierowniczych

Bodaj najczęściej zdarzającą się awarią układu kierowniczego jest luz na końcówkach drążków kierowniczych. Zjawiska tego, choć pozornie nie wydaje się być zbyt groźne, absolutnie nie wolno nam lekceważyć. Jazda samochodem, w którym luz na końcówkach zacznie być już nie tylko wyczuwalny, ale wręcz widoczny, to naprawdę spore ryzyko.

Jeśli podczas prowadzenia samochodu pojawią się charakterystyczne stukające dźwięki, sugerujące, że na końcówkach drążków kierowniczych mógł powstać luz, możemy w dość prosty sposób przeprowadzić pewien test:

  1. Najpierw uruchamiamy silnik, wysiadamy z auta, podchodzimy do lewego przedniego koła, prawą ręką sięgamy przez otwarte okno do kierownicy, a drugą kładziemy na oponie. Krótkimi, szarpiącymi ruchami kręcimy kierownicą, próbując wyczuć przenoszone na koło szarpnięcia końcówki drążka. Jeśli na kole wyczujemy ewidentne stuki drążka, przechodzimy do drugiej fazy testu.
  2. Wyłączamy silnik, unosimy auto na podnośniku i zdejmujemy koło. Następnie powtarzamy całą operację z kręceniem kierownicą, przy czym drugą rękę kładziemy jużnie na kole, a na samej końcówce drążka. Jeśli istnienie luzu w tym miejscu zostanie potwierdzone, czeka nas wymiana obu końcówek.

Oczywiście przy użyciu opisanej metody sprawdzimy luz jedynie la lewym kole. Sprawdzenie stanu prawego drążka będzie wymagało czyjejś pomocy. Nie ma jednak znaczenia, czy luz będzie na prawym czy lewym kole. Jeśli wykryjemy go tylko na jednym z nich, wymieniamy od razu i tak obie końcówki drążka, ponieważ kwestią czasu jest, kiedy problem ten pojawi się również z drugiej stron osi.

Wymiana końcówek drążka kierowniczego bez użycia ściągacza

Końcówkę drążka kierowniczego można zdemontować w warunkach domowych nawet bez użycia specjalnego ściągacza. Zaczynamy standardowo od odkręcenia śruby końcówki drążka, a następnie pod jej odsłonięty trzpień podkładamy solidną podporę (najlepiej zwykłą podporę samochodową). Teraz opuszczamy nieco samochód tak, aby jego ciężar wywarł nacisk na przytkniętą do podpory śrubę. Nacisk ten sprawi, że będzie ją można łatwo wybić. Końcówka drążka zakończona jest stożkiem klinującym się w zwrotnicy, jedno mocne uderzenie młotkiem powinno wystarczyć do tego, aby z niej wyskoczyła.

Następnym krokiem jest ponowne uniesienie auta na podnośniku do poprzedniej pozycji i odkręcenie śruby kontrującej. Zanim jednak zabierzemy się za odkręcanie kontry, wkładamy z powrotem końcówkę do zwrotnicy i delikatnie mocujemy zdjętą wcześniej nakrętką. Ułatwi nam to odkręcenie śruby kontrującej.

Wybierając nowe końcówki drążka kierowniczego, pamiętajmy o zwróceniu uwagi na ich długość. Nawet milimetr różnicy pomiędzy starymi i nowymi końcówkami sprawi, iż będziemy musieli ustawiać zbieżność kół na nowo.