Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak rozpoznać luz na końcówce drążka kierowniczego i samodzielnie przeprowadzić jego wymianę bez ściągacza?

Końcówki drążków kierowniczych, łączące drążek kierowniczy ze zwrotnicą, pełnią w całym układzie podwójną rolę – sterują kołami i regulują ich zbieżność. Zwykle to właśnie one są najmniej trwałymi elementami układu kierowniczego, ale – na szczęście – jednocześnie są elementami najtańszymi. Ich wymianę możemy równie dobrze pozostawić mechanikom, jak i spróbować zrobić wszystko samodzielnie.

Luz na końcówce drążka kierowniczego - objawy, wymiana

Domowa metoda rozpoznawania luzu na końcówkach drążków kierowniczych

Bodaj najczęściej zdarzającą się awarią układu kierowniczego jest luz na końcówkach drążków kierowniczych. Zjawiska tego, choć pozornie nie wydaje się być zbyt groźne, absolutnie nie wolno nam lekceważyć. Jazda samochodem, w którym luz na końcówkach zacznie być już nie tylko wyczuwalny, ale wręcz widoczny, to naprawdę spore ryzyko.

Jeśli podczas prowadzenia samochodu pojawią się charakterystyczne stukające dźwięki, sugerujące, że na końcówkach drążków kierowniczych mógł powstać luz, możemy w dość prosty sposób przeprowadzić pewien test:

  1. Najpierw uruchamiamy silnik, wysiadamy z auta, podchodzimy do lewego przedniego koła, prawą ręką sięgamy przez otwarte okno do kierownicy, a drugą kładziemy na oponie. Krótkimi, szarpiącymi ruchami kręcimy kierownicą, próbując wyczuć przenoszone na koło szarpnięcia końcówki drążka. Jeśli na kole wyczujemy ewidentne stuki drążka, przechodzimy do drugiej fazy testu.
  2. Wyłączamy silnik, unosimy auto na podnośniku i zdejmujemy koło. Następnie powtarzamy całą operację z kręceniem kierownicą, przy czym drugą rękę kładziemy jużnie na kole, a na samej końcówce drążka. Jeśli istnienie luzu w tym miejscu zostanie potwierdzone, czeka nas wymiana obu końcówek.

Oczywiście przy użyciu opisanej metody sprawdzimy luz jedynie la lewym kole. Sprawdzenie stanu prawego drążka będzie wymagało czyjejś pomocy. Nie ma jednak znaczenia, czy luz będzie na prawym czy lewym kole. Jeśli wykryjemy go tylko na jednym z nich, wymieniamy od razu i tak obie końcówki drążka, ponieważ kwestią czasu jest, kiedy problem ten pojawi się również z drugiej stron osi.

Wymiana końcówek drążka kierowniczego bez użycia ściągacza

Końcówkę drążka kierowniczego można zdemontować w warunkach domowych nawet bez użycia specjalnego ściągacza. Zaczynamy standardowo od odkręcenia śruby końcówki drążka, a następnie pod jej odsłonięty trzpień podkładamy solidną podporę (najlepiej zwykłą podporę samochodową). Teraz opuszczamy nieco samochód tak, aby jego ciężar wywarł nacisk na przytkniętą do podpory śrubę. Nacisk ten sprawi, że będzie ją można łatwo wybić. Końcówka drążka zakończona jest stożkiem klinującym się w zwrotnicy, jedno mocne uderzenie młotkiem powinno wystarczyć do tego, aby z niej wyskoczyła.

Następnym krokiem jest ponowne uniesienie auta na podnośniku do poprzedniej pozycji i odkręcenie śruby kontrującej. Zanim jednak zabierzemy się za odkręcanie kontry, wkładamy z powrotem końcówkę do zwrotnicy i delikatnie mocujemy zdjętą wcześniej nakrętką. Ułatwi nam to odkręcenie śruby kontrującej.

Wybierając nowe końcówki drążka kierowniczego, pamiętajmy o zwróceniu uwagi na ich długość. Nawet milimetr różnicy pomiędzy starymi i nowymi końcówkami sprawi, iż będziemy musieli ustawiać zbieżność kół na nowo.

Popularne z kategorii Układ Kierowniczy

Olej FEBI BILSTEIN 06161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
41,00 zł
5.0 (3 ocen)
Drążek kierowniczy poprzeczny LEMFÖRDER 21153 02
66,00 zł
4.8 (8 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08972
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Układ Kierowniczy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Kierowniczy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Kierowniczy
Interesuję się motoryzacją od dziecka. Ta pasja w połączeniu z wykształceniem umiejscowiła mnie tam, gdzie znajduję się obecnie. To daje mi szansę rozwoju i dzielenia sę swoją wiedzą z szerokim gronem Użytkowników.
2 komentarze
Technicznie nie, natomiast warto to zrobić, ponieważ z pozoru identyczna części z racji na mniejsze "wyrobienie" może spowodować zmianę geometrii. Dlatego warto zrobić pomiary dla własnego bezpieczeństwa.
czyli jeżeli kupimy końcówkę o dokładnie takich samych wymiarach, to możemy sobie ją spokojnie wymienić i dalej jechać w świat bez kontroli zbieżności? kupon na komunikacje miejską dorzucacie w pakiecie rozumiem?

Powiązane artykuły

Wyciek płynu w układzie wspomagania. Jak zlokalizować wyciek i go wyeliminować?

Wyciek płynu w układzie wspomagania. Jak można go zlokalizować i skutecznie wyeliminować?

Gdzieś w układzie wspomagania w Waszym aucie pojawił się wyciek? A może ślady tego wycieku znajdujecie jedynie na ziemi pod pojazdem i nie wiecie, jak zlokalizować nieszczelność? Co powinniście zrobić, gdy tę nieszczelność już zlokalizujecie? Jak usunąć wyciek z układy wspomagania?

czytaj więcej >
Dwa sposoby na wymianę płynu do układu wspomagania kierownicy

Dwa sposoby na wymianę płynu do układu wspomagania kierownicy

Płyn stosowany w układzie wspomagania kierownicy jest chyba najbardziej zapomnianym i najczęściej ignorowanym przez kierowców płynem samochodowym. Tymczasem przegapienie momentu, w którym powinniśmy go wymienić, może mieć dla nas bardzo kosztowne konsekwencje. Warto więc pamiętać o interwałach wymiany płynu w układzie wspomagania, a samą wymianę możemy przeprowadzić samodzielnie – bez pomocy mechanika. To naprawdę nic trudnego.

czytaj więcej >
Wibracje kierownicy. Co zrobić, gdy kierownica drży lub wibruje?

Wibracje w samochodzie, cz. I. Skąd się biorą drgania na kierownicy?

W Waszym aucie pojawiły się jakieś niezidentyfikowane drgania? Rozchodzą się po nadwoziu, wyczuwalne są na pedale hamulca, ale przede wszystkim kumulują się na kierownicy? Przyczyn takich drgań może być więcej niż kilka, a ich wykrycie potrafi być nie lada wyzwaniem. Dlatego od razu przygotujcie sobie szkło powiększające i śmieszną czapeczkę Sherlocka Holmesa, bo czeka Was poważne dochodzenie.

czytaj więcej >
Geometria kół – jak sprawdzić i ustawić?

Geometria kół – jak sprawdzić i ustawić?

Podwozie charakteryzuje się kilkoma parametrami, które nazywane są wspólnie geometrią podwozia. Po co stosować konkretne ustawienia, jak sprawdzić prawidłową geometrię kół i co zrobić regulacja nie jest prawidłowa?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze