Promocje

2482 zł
Cena katalogowa 3259
SACHS
Sprzęgło kompletne do Audi A4 B8 2.0 TDI 143 KM, 170 KM, 163 KM oraz Audi A5 2.0 TDI 170 KM
1442 zł
Cena katalogowa 1949
SACHS
Sprzęgło z kołem zamachowym: Audi A3 1.9 TDI, Seat Leon 1.9 TDI, Skoda Octavia 1.9 TDI, VW Golf 1.9
1067 zł
Cena katalogowa 1499
EXEDY
Sprzęgło kompletne do Nissan Navara D40 2.5 dCi 4WD oraz Nissan Pathfinder 2.5 dCi 4WD
688 zł
Cena katalogowa 1119
LuK
Sprzęgło kompletne do: Ford Mondeo III 2.0 TDCi oraz TDDI, Jaguar X-Type 2.0 D
388 zł
Cena katalogowa 429
VALEO
Sprzęgło kompletne do: Rover 45 1.6, 200 216 Si, 400 414 Si oraz MG ZR 105
874 zł
Cena katalogowa 1399
LuK
Sprzęgło kompletne do: Opel Vectra C 1.9 CDTI, Signum 1.9 CDTI, Saab 9-3 1.9 TiD, 9-3 kombi 1.9 TiD
490 zł
Cena katalogowa 699
SACHS
Sprzęgło kompletne do VW Passat 1.8T, Passat 2.0; Audi A4 1.8T, 2.0 FSI, A6 1.8T quattro, 2.0
1454 zł
Cena katalogowa 2199
LuK
Sprzęgło kompletne z kołem dwumasowym do VW Passat 2.0 TDI, Golf V 2.0 TDI, Skoda Superb 2.0 TDI
1033 zł
Cena katalogowa 1399
VALEO
Sprzęgło kompletne z kołem dwumasowym do Seat Ibiza 1.6 TDI, Audi TT 1.8T, Skoda Octavia 1.8T 4x4
278 zł
Cena katalogowa 399
VALEO
Sprzęgło kompletne do: Toyota Corolla E11 1.6, Toyota Corolla E12 1.4 VVT-i, Toyota Starlet 1.3
1458 zł
Cena katalogowa 1999
LuK
Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym do Skoda Octavia 1.9 TDI, Audi A3 1.9 TDI, Seat Toledo II 1.9 TDI

Zestawy sprzęgła w iParts.pl!

SprzęgłoSprzęgło to część, która pozwala na włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów pojazdu. Jej zasadniczym zadaniem jest przenoszenie, poprzez siłę tarcia, ruchu obrotowego z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, w efekcie czego możliwa jest płynna zmiana biegów podczas jazdy. 

Budowa sprzęgła 

Sprzęgło zbudowane jest z trzech podstawowych części: tarczy sprzęgła, docisku oraz łożyska. Tarcza sprzęgła jest tym elementem, który ma za zadanie amortyzować przeciążenia powstałe podczas ruszania oraz w momencie gwałtownego dodawania bądź odejmowania gazu. Wtedy też to właśnie tarcza sprzęgła tłumi szarpanie silnika. Docisk sprzęgła jest z kolei częścią odpowiedzialną za właściwe dociskanie tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Zbyt słaby docisk może przyczynić się do powstania tzw. względnego poślizgu, który skutkuje szybszym zużyciem docisku i tarczy sprzęgła. Łożysko jest natomiast elementem, dzięki któremu możliwe jest włączenie i wyłączenie sprzęgła. 

Zużycie sprzęgła 

W kontekście sprzęgła często stosuje się sformułowanie „zużycie sprzęgła”, oznaczające wytarcie okładzin ciernych oraz powstanie nadmiernego luzu obrotowego na kole zamachowym. Zbyt szybkie ścieranie się tego elementu jest najczęściej wynikiem niewłaściwego stylu jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie oraz jazda na półsprzęgle bardzo niekorzystnie oddziaływają bowiem na sprzęgło i przyczyniają się bezpośrednio do jego nadmiernej eksploatacji.

Zużycie sprzęgła może objawiać się poprzez brak reakcji pojazdu przy gwałtownym ruszaniu, brak przyspieszenia samochodu (mimo włączonego biegu i dodawania gazu), twardniejący pedał sprzęgła, szumy z okolicy skrzyni biegów, brak możliwości włączenia biegu, intensyfikujące się szarpanie podczas ruszania samochodu czy też możliwość ruszenia pojazdu dopiero po niemalże całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła. 

Wymiana sprzęgła 

Przeciętny okres żywotności sprzęgła jest bardzo trudny do określenia. Zależy od wielu czynników takich jak marka i model pojazdu, jakość samej części, umiejętności i styl jazdy kierowcy oraz sposób użytkowania samochodu (żywotność sprzęgła jest inna w przypadku wykorzystywania samochodu przede wszystkim do jazdy po mieście aniżeli na długich trasach). Szacuje się, iż w nowoczesnych samochodach okres ten wynosi między 40 tys. a 100 tys. km przebiegu. Nie należy jednak uznawać tych wartości za sztywne ramy, gdyż z racji wymienionych wcześniej czynników, w rzeczywistości mogą mieć miejsce znaczne odstępstwa. Wymiana sprzęgła powinna nastąpić jednak zaraz po stwierdzeniu jego zużycia, z racji tego, iż w istotny sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie sprzęgła, dostępne w sklepie iParts.pl, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Jesteś zainteresowany kupnem sprzęgła do swojego auta? Jeśli tak, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.

iParts.pl - Kontakt iParts.pl - Zalety

Nie pozwól aby Twoje auto było niesprawne - zamów w iParts.pl nowe sprzęgło do Twojego samochodu w najatrakcyjniejszych cenach z bezpłatną dostawą do domu!

Najpopularniejsi producenci

Sprzęgło kompletne LuK
Sprzęgło kompletne VALEO
Sprzęgło kompletne KAWE
Sprzęgło kompletne BORG & BECK
Sprzęgło kompletne SACHS
Sprzęgło kompletne EXEDY
Sprzęgło kompletne QUINTON HAZELL
Sprzęgło kompletne RYMEC
Sprzęgło kompletne BLUE PRINT

FAQ

Jak diagnozować usterki sprzęgła?

Usterki sprzęgła najłatwiej diagnozować podczas jazdy. Wszelkie dźwięki, szarpnięcia, ślizganie się sprzęgła oraz zapadający się, miękki lub wysoko łapiący pedał objawiają się zawsze w trasie. Każdy z tych objawów może oznaczać coś kompletnie innego i informować nas o innej awarii tego elementu.

Jak dbać o sprzęgło?

Sprzęgło jest elementem, który podczas jazdy przenosi bardzo duże siły z silnika na skrzynię biegów. Nasze drobne błędy sprawiają, że skutecznie skracamy jego żywotność i cały element może przedwcześnie się zużyć. Warto więc unikać stania z wrzuconym biegiem i z nogą na sprzęgle, jazdy w trasie kiedy opieramy naszą stopę o pedał sprzęgła, zbyt gwałtownego puszczania pedału podczas ruszania, itp.

Sprzęgło łapie wysoko, co mam robić?

Wysokie „łapanie” sprzęgła może mieć kilka przyczyn. Do podstawowych należą zużycie się jego okładzin lub rozregulowanie całego elementu. Warto więc zacząć od próby wyregulowania naszego sprzęgła. Jeśli sterowane jest ono przy pomocy linki to można ją naciągnąć w dość łatwy sposób, jeśli natomiast sprzęgło jest hydrauliczne to warto sprawdzić poziom płynu. Co ciekawe w wielu samochodach jest to ten sam płyn, który znajduje się w układzie hamulcowym.

Szarpanie podczas ruszania, czy to wina sprzęgła?

W większości wypadków tak. Może to oznaczać uszkodzone koło dwumasowe lub zużyte tarcze sprzęgła. Szarpanie podczas ruszania może być związane również z ślizganiem się. Spróbujmy wyregulować układ sprzęgła, jeśli to nie przyniesie żadnego skutku to znaczy, że czeka nas wkrótce wymiana.

Ciężka zmiana biegów, czy to objawy zużycia sprzęgła?

Powodów może być kilka. Często są one błahe, jak rozregulowanie się cięgien pod dźwignią zmiany biegów. Ciężka zmiana biegów może być również wywołana uszkodzeniem lub zużyciem się synchronizatorów. Wtedy potrzebna będzie ich wymiana, która jest dość złożonym i skomplikowanym procesem.

Ile kosztuje sprzęgło kompletne?

Cena sprzęgła kompletnego, która obejmuje cały i gotowy do założenia zestaw waha się w granicach 460 do 1310 zł. Koszt ten zależy oczywiście od producenta, jakości zestawu, a także od tego, czy jest to klasyczne sprzęgło, czy sprzęgło z tłumikiem drgań skrętnych.