Lakierowanie obitego rantu drzwi samochodowych. Jak to poprawnie wykonać?

Data:
W kategorii Pokrywy i Drzwi

Na wszelkiego rodzaju motoryzacyjnych forach internetowych co chwilę pojawiają się prośby o radę, co zrobić z obitymi rantami drzwi? Zwykle użytkownicy tego typu portali radzą malowanie pędzelkiem, słusznie zauważając, iż lakierowanie całych drzwi nie ma żadnego sensu. To prawda, nie ma. Tak jak i malowanie pędzelkiem, który pozostawia wyraźnie widoczne ślady. Jak więc powinno się odmalowywać obite ranty drzwi samochodowych?

Lakier w sprayu zamiast pędzelka

Obite ranty drzwi w samochodzie to jeden z popularniejszych problemów związanych z uszkodzeniami lakieru. Zwykle jest to efekt wieloletniej eksploatacji pojazdu, ale może zdarzyć się również w całkiem nowych modelach. Wystarcz chwila nieostrożności i zbyt zamaszyste otwieranie drzwi, by skutecznie obić ich ranty. Może być też i tak, że powłoka lakiernicza została po prostu źle położona i wówczas w takich właśnie miejscach w pierwszej kolejności pojawią się ubytki. Jak sobie z nimi radzić?

Malowanie pędzelkiem, choć popularne, nie przyniesie nigdy zadowalających efektów. Z odległości kilku metrów być może takie poprawki nie będą rzucały się w oczy, za to z bliska będą łatwo zauważalne. Jeśli więc zależy nam na wysokim poziomie estetyki, powinniśmy użyć lakieru w sprayu i odpowiedniej metody jego użycia.

Oczyszczanie i oklejanie uszkodzonej powierzchni

Jak zwykle w tego typu przypadkach, należy zacząć od papieru wodnego (papieru ściernego zamoczonego w wodzie) o gradacji 2000. Wyrównujemy nim obite ranty drzwi. Szlifujemy z wyczuciem do momentu, aż będą lśnić. Nie musimy się obawiać tego, że od czasu do czasu papier wyjedzie nam poza rant. Naprawiana powierzchnia i tak będzie musiała być nieco większa niż samo uszkodzenie, chociażby ze względu na konieczność cieniowania nowej warstwy lakieru.

Oczyszczony rant osuszamy i odtłuszczamy benzyną ekstrakcyjną. Następnie zabieramy się za oklejanie. Okleić należy sporą powierzchnie po obu stronach naprawianego rantu. Najlepiej z użyciem gazet i papierowej taśmy klejącej (malarskiej). Oddzielnie oklejamy również uszczelkę drzwi (samą taśmą). Takie zabezpieczenie uchroni przed ewentualnym osiadaniem kleistego kurzu wzniecanego przez spray. Przy samej krawędzi rantu (w odstępie 2-3 mm) powierzchnię drzwi oklejamy pojedynczym paskiem gąbki lakierniczej. Gąbka zapewni nam efekt cieniowania i sprawi, że połączenie nowego i starego lakieru będzie można doskonale zapolerować i w ten sposób wizualnie połączyć. Całą resztę pobliskiej powierzchni należy zabezpieczyć taśmą.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny lakierów samochodowych w naszej ofercie!

Lakierowanie i polerowanie obitego rantu

Rant należy lakierować z odległości 20-30 cm, cienkimi warstwami, do czasu pokrycia całej wyszlifowanej powierzchni. Lakier najlepiej dobrać w specjalistycznym sklepie. Ważne, aby jego odcień idealnie odpowiadał lakierowi oryginalnemu.

Po wyschnięciu lakieru bazowego (ok. 30 min.), na rant nakładamy lakier bezbarwny, w dwóch warstwach (warstwa druga w odstępie 5 min. od pierwszej). Po wyschnięciu lakieru, ściągamy okleiny i zabieramy się za wyrównywanie i polerowanie nowej warstwy. Najpierw szlifujemy rant papierem wodnym (gradacja 2000), a następnie polerujemy pastą lekkościerną i miękką szmatką.

Całość pracy powinniśmy wykonać w ciągu 4-5 godzin (z przerwami na schnięcie lakieru). Wykonując ją sami, zapewnimy sobie oszczędność nawet kilkuset złotych.


Komentarze

alternatywa
Olek
,
26.02.2019
Odpowiedz
głupio z takim czymś całą częśc malować, fajnie, że istnieje alternatywa
dobra rada
Edi
,
18.02.2019
Odpowiedz
obiłem wlaśnie ostatnio dosyć solidnie ranty i się zastanawiałem co robić. przydatny artykuł, spróbuję niebawem, mam nadzieję, że będzie OK

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.