Na wszelkiego rodzaju motoryzacyjnych forach internetowych co chwilę pojawiają się prośby o radę, co zrobić z obitymi rantami drzwi? Zwykle użytkownicy tego typu portali radzą malowanie pędzelkiem, słusznie zauważając, iż lakierowanie całych drzwi nie ma żadnego sensu. To prawda, nie ma. Tak jak i malowanie pędzelkiem, który pozostawia wyraźnie widoczne ślady. Jak więc powinno się odmalowywać obite ranty drzwi samochodowych?

Lakier w sprayu zamiast pędzelka

Obite ranty drzwi w samochodzie to jeden z popularniejszych problemów związanych z uszkodzeniami lakieru. Zwykle jest to efekt wieloletniej eksploatacji pojazdu, ale może zdarzyć się również w całkiem nowych modelach. Wystarcz chwila nieostrożności i zbyt zamaszyste otwieranie drzwi, by skutecznie obić ich ranty. Może być też i tak, że powłoka lakiernicza została po prostu źle położona i wówczas w takich właśnie miejscach w pierwszej kolejności pojawią się ubytki. Jak sobie z nimi radzić?

Malowanie pędzelkiem, choć popularne, nie przyniesie nigdy zadowalających efektów. Z odległości kilku metrów być może takie poprawki nie będą rzucały się w oczy, za to z bliska będą łatwo zauważalne. Jeśli więc zależy nam na wysokim poziomie estetyki, powinniśmy użyć lakieru w sprayu i odpowiedniej metody jego użycia.

Oczyszczanie i oklejanie uszkodzonej powierzchni

Jak zwykle w tego typu przypadkach, należy zacząć od papieru wodnego (papieru ściernego zamoczonego w wodzie) o gradacji 2000. Wyrównujemy nim obite ranty drzwi. Szlifujemy z wyczuciem do momentu, aż będą lśnić. Nie musimy się obawiać tego, że od czasu do czasu papier wyjedzie nam poza rant. Naprawiana powierzchnia i tak będzie musiała być nieco większa niż samo uszkodzenie, chociażby ze względu na konieczność cieniowania nowej warstwy lakieru.

Oczyszczony rant osuszamy i odtłuszczamy benzyną ekstrakcyjną. Następnie zabieramy się za oklejanie. Okleić należy sporą powierzchnie po obu stronach naprawianego rantu. Najlepiej z użyciem gazet i papierowej taśmy klejącej (malarskiej). Oddzielnie oklejamy również uszczelkę drzwi (samą taśmą). Takie zabezpieczenie uchroni przed ewentualnym osiadaniem kleistego kurzu wzniecanego przez spray. Przy samej krawędzi rantu (w odstępie 2-3 mm) powierzchnię drzwi oklejamy pojedynczym paskiem gąbki lakierniczej. Gąbka zapewni nam efekt cieniowania i sprawi, że połączenie nowego i starego lakieru będzie można doskonale zapolerować i w ten sposób wizualnie połączyć. Całą resztę pobliskiej powierzchni należy zabezpieczyć taśmą.

Lakierowanie i polerowanie obitego rantu

Rant należy lakierować z odległości 20-30 cm, cienkimi warstwami, do czasu pokrycia całej wyszlifowanej powierzchni. Lakier najlepiej dobrać w specjalistycznym sklepie. Ważne, aby jego odcień idealnie odpowiadał lakierowi oryginalnemu.

Po wyschnięciu lakieru bazowego (ok. 30 min.), na rant nakładamy lakier bezbarwny, w dwóch warstwach (warstwa druga w odstępie 5 min. od pierwszej). Po wyschnięciu lakieru, ściągamy okleiny i zabieramy się za wyrównywanie i polerowanie nowej warstwy. Najpierw szlifujemy rant papierem wodnym (gradacja 2000), a następnie polerujemy pastą lekkościerną i miękką szmatką.

Całość pracy powinniśmy wykonać w ciągu 4-5 godzin (z przerwami na schnięcie lakieru). Wykonując ją sami, zapewnimy sobie oszczędność nawet kilkuset złotych.