Przygotowując się do zakupu nowych opon samochodowych, zwykle staramy się zasięgnąć informacji o tym, jaka marka będzie dla nas najlepszym wyborem. W podjęciu decyzji pomagają nam zwykle opinie znajomych i nieznajomych kierowców, rekomendacje samych sprzedawców oraz wszelkiego rodzaju rankingi. Któremu z tych źródeł należy najmocniej ufać i dlaczego właśnie rankingom?
Kwiecień to zwyczajowo już w naszym klimacie najlepszy moment na wymianę opon zimowych na letnie. Udając się do warsztatów na umówioną wymianę czy naprawę ogumienia, popełniamy całe mnóstwo błędów. Zarówno jeśli chodzi o przewożenie opon, jak i o oczekiwania związane z efektem przeprowadzonej naprawy. Jakie to błędy?
Karta Dużej Rodziny to inicjatywa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, funkcjonująca już od 2015 roku.
Właściwy wybór i eksploatacja opon samochodowych jest jednym z tych „działów” motoryzacji, wokół którego powstało całe mnóstwo błędnych przekonań powtarzanych przez kolejne pokolenia kierowców. Czy to prawda, że na przednią oś powinniśmy zakładać lepsze opony niż na tylną? Czy można oszczędzać na indeksie prędkości? Dlaczego 3-letnia opona nie jest przestarzała? Sprawdźmy, co na ten temat mówią fakty.
Uszczelka pokrywy zaworów to mały, ale bardzo istotny element każdego silnika. Jej żywotność jest ograniczona, gdyż z czasem zaczyna tracić swoje właściwości uszczelniające. Dochodzi wówczas do wycieków, które mogą mieć przykre konsekwencje zarówno dla kierowcy, jak i dla samochodu. Szczególną uwagę na stan uszczelek powinni zwrócić właściciele aut z silnikami w układzie V, ponieważ układ ten wyraźnie sprzyja powstawaniu wycieków spod zaworów.
Zarówno w mediach, jak i wśród samych kierowców krąży wiele mitów związanych ze zjawiskiem starzenia się opon samochodowych. Zjawisko to jest wprawdzie jak najbardziej realne, jednak nie zawsze przedstawiane zgodnie z prawdą. W jakich warunkach opony starzeją się najszybciej? Co wpływa na ich „biologiczny” wiek? Czy 3-letnia opona jest już zbyt stara, aby można jej było bezpiecznie używać?
Uszkodzony, a zwłaszcza pęknięty plastikowy zderzak w większości sytuacji kwalifikowany jest do wymiany. I w większości to właśnie wymiana tej części będzie najlepszym rozwiązaniem. Jednak w przypadku modeli, do których części są szczególnie trudno dostępne, warto pomyśleć o naprawie takiego uszkodzenia. Zwłaszcza że efekt, jaki możemy w ten sposób osiągnąć, powinien być co najmniej zadowalający.
Ostatnie miesiące zimy zapowiadają nadejście momentu, w którym zwyczajowo należy zmienić opony zimowe na letnie. To dobra okazja do tego, aby przyjrzeć się bliżej zdjętym już zimowym oponom i zadecydować o ich dalszym losie. Jeśli ich stan okaże się niedostateczny, warto już teraz pomyśleć o zakupie nowego kompletu na kolejną zimę. Tak będzie łatwiej, przyjemniej i dużo taniej.
Pompa paliwa to jedna z tych części samochodowych, które wyróżniają się dużą trwałością i żywotnością. Jednak nawet najlepszej jakości pompa paliwa może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji nie tylko samej pompy, ale i pozostałych elementów układu zasilania paliwem. Jakiego typu awarie zdarzają się pompie paliwa najczęściej? Jak zapewnić jej długie i szczęśliwe życie?
Zgodnie z zaleceniami producentów aut, płyn chłodniczy powinno się wymieniać co ok. 60 tys. przejechanych kilometrów lub – w zależności od jego typu – co 2-5 lat. Jednak samo spuszczenie starego płyny i zastępowanie go nowym nie zawsze będzie wystarczające, zwłaszcza jeśli nasz samochód ma już za sobą parę ładnych lat eksploatacji. Przed wlaniem do układu nowego płynu, warto ten układ solidnie przepłukać. Jak zrobić to we właściwy sposób?
Wśród kierowców i właścicieli aut utrwaliło się przekonanie, że części przeznaczone na tzw. pierwszy montaż w każdym przypadku są lepszym rozwiązaniem niż części dostępne na rynku wtórnym. Okazuje się jednak, że w przypadku opon samochodowych sprawa ta nie jest wcale taka prosta i oczywista. Wymagania producentów aut nie zawsze bowiem pokrywają się oczekiwaniami kierowców, co na przykładzie ogumienia widać najlepiej.
Dysze spryskiwaczy to jakże prosty i oczywisty element systemu dbającego o czystość przednich i tylnych szyb. Jest to element na tyle oczywisty, że mało kto zastanawia się nad tym, czy można go w jakikolwiek sposób usprawnić lub zastąpić nowocześniejszym. A można i to w bardzo prosty sposób. I co najważniejsze, zmiana taka przynosi wymierne, łatwe do obliczenia korzyści.
Łożysko koła jest jedną z tych części, o której istnieniu bardzo często i chętnie zapominamy. Dlaczego? Wynika to przede wszystkim z faktu, iż łożyska kół są częściami samoobsługowymi i praktycznie bez wyjątku nie podlegają wymianom profilaktycznym. O istnieniu łożyska przypominamy sobie dopiero wówczas, gdy pojawi się charakterystyczny szum i luz na jednym z kół. Ale kiedy to już nastąpi, powinniśmy działać natychmiastowo.
Czas wymiany opon z zimowych na letnie to dobry moment na podjęcie decyzji o zakupie nowego kompletu ogumienia samochodowego. Wbrew pozorom, najważniejszą decyzją podejmowaną podczas wyboru nowych opon nie jest ich średnica, nośność, opór toczenia czy dowolna inna cecha, ale klasa. Decyzja o tym, czy zdecydujemy się na oponę klasy ekonomicznej, średniej czy premium, zaważy na wszystkich jej charakterystykach i możliwościach.
Często największą trudność podczas usuwania awarii w samochodzie jest zdiagnozowanie i zlokalizowanie jej przyczyn. Tak dzieje się m. in. w przypadku nierównej pracy silnika na niskich obrotach. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, na szczęście niektóre z nich jesteśmy w stanie wykryć typowo domowymi metodami, bez konieczności korzystania z pomocy profesjonalnego warsztatu.
Nowoczesne samochody wyposażane są w całą gamę różnego rodzaju czujników pełniących zróżnicowane funkcje. Mamy wśród nich czujniki poziomu paliwa, czujniki położenia wału korbowego, sondy lambda oraz niezwykle ważne czujniki ABS. Dlaczego czujniki ABS są tak istotne? Ponieważ pełnią ważną funkcję w systemie bezpieczeństwa samochodu, a ich awaria może doprowadzić do powstania poważnego zagrożenia.
Przez lata wśród kierowców utarło się przekonanie, że jedynym zadaniem filtra powietrza jest chronienie jednostki napędowej przed mogącymi przedostać się do niej zanieczyszczeniami. W większości nie pamiętamy już o tym, że filtr powietrza pełni de facto rolę płuc samochodu i wpływa na ilość dostarczanego do silnika powietrza. A wpływ ten, w zależności od zastosowanego filtra, może być naprawdę spory.
O wymianie opon z zimowych na letnie i na odwrót pamięta coraz więcej polskich kierowców. Niestety znacznie gorzej wygląda to w temacie utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w tychże oponach. Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest dyrektywa Unii Europejskiej, zmuszająca producentów aut do instalacji systemu pomiaru ciśnienia w oponach. Ponieważ jednak obowiązuje ona od dość niedawna, na polskich drogach spotkać można wciąż wiele aut jeżdżących niemalże na przysłowiowych „kapciach”.
Sprzęgło wiskotyczne to jeden z elementów układy chłodzenia silnika odpowiedzialny za pracę wentylatora. Sprzęgło to ma wśród fanów motoryzacji tyluż zwolenników, co przeciwników i trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest to rozwiązanie lepsze czy gorsze od sprzęgła elektrycznego. Jedno jest pewne, ze sprzęgłem wiskotycznym trzeba umieć się obchodzić i to zarówno na etapie jego użytkowania, jak i przechowywania.
Zawilgocony zacisk hamulcowy to dość istotny problem i wystarczająca przyczyna do tego, aby samochód nie przeszedł podstawowych badań technicznych. Ponieważ dokładną przyczynę wycieku płynu hamulcowego poznamy dopiero po rozebraniu zacisku, warto od razu nastawić się na kompleksową regenerację całej części. Czynność ta nie jest ani specjalnie skomplikowana, ani kosztowna i możliwa do przeprowadzenia we własnym garażu.