Układ rozrządu stanowi element niezbędny do prawidłowego funkcjonowania praktycznie każdej współczesnej jednostki napędowej. Jest to mechanizmem bardzo złożony, który podczas eksploatacji poddawany jest bardzo dużym obciążeniom. Właśnie dlatego wszelkie błędy związane z jego konserwacją mogą okazać się naprawdę kosztowne. Jak więc prawidłowo dbać o rozrząd?
Kolejnym rozwiązaniem trafiającym do „cywilnych” pojazdów ze sportów motorowych jest tzw. nitro, zwane też dopalaczem. Ten niezwykły gaz o prostym składzie po dostaniu się do silnika potrafi wygenerować ogromną moc, przekładającą się na wzrost osiągów samochodu. Jak wygląda instalacja podtlenku azotu? O czym należy wiedzieć przed założeniem wtrysku NOS?
Gniazdo zapalniczki we współczesnych samochodach od kilku już lat przestało służyć wyłącznie jako sposób na odpalanie papierosów. Obecnie z gniazda tego korzystają różne urządzenia będące na wyposażeniu aut osobowych i nie tylko. Pod warunkiem, że gniazdo zapalniczki w ogóle działa. A co zrobić, gdy dojdzie do jego awarii? Jak rozpoznać, że problemem tkwi właśnie w gnieździe zapalniczki?
Zimowy płyn do spryskiwaczy wydaje się być czymś naprawdę mało istotnym. Często przy jego wyborze właściciele aut kierują się tak absurdalnymi wyznacznikami, jak kolor czy wielkość opakowania. Tymczasem zakup niewłaściwego płynu do spryskiwaczy może okazać się niebezpieczny zarówno dla samochodu, jak i dla jego kierowcy. Czym więc należy się kierować przy wyborze zimowego płynu do spryskiwacza? Na co zwracać uwagę w pierwszej, a na co w dalszej kolejności?
Z punktu widzenia czysto finansowego, wybór pomiędzy oponami zimowymi i uniwersalnymi (wielosezonowymi) wydaje się być oczywisty. Jednak kiedy dokładnie przyjrzymy się charakterystyce obu typów ogumienia, sprawa przestaje być już taka prosta. Ostatecznie bardzo wiele zależy od tego, w jakich warunkach i przez kogo dane opony będą używane. Co oponach zimowych i wielosezonowych powinien wiedzieć każdy kierowca?
Sądząc po samej tylko sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym, można by sądzić, że części do nich stanowić będą zaledwie niechciany margines produkcji zakładów motoryzacyjnych. Tymczasem już rok temu co trzecia fabryka motoryzacyjna w Polsce produkowała części do aut elektrycznych. Skąd tak wielkie zainteresowanie elektromobilnością w branży automotiv? Czy ten trend ma szansę się utrzymać?
Relacja pomiędzy właścicielem samochodu a warsztatem opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Oddając auto do naprawy, ufacie, że zajmujący się nim mechanik poprawnie rozpozna i usunie konkretną usterkę. I w większości tak właśnie jest. Zdarzają się jednak warsztaty, które różnymi metodami próbują oszukać klienta i bezczelnie „naciągnąć go na kasę”. Jak rozpoznać takie warsztaty? Jakie metody stosują i jak się przed tym bronić? Oto kilka naszych podpowiedzi.
Rdza na podwoziu prędzej czy później pojawi się każdym samochodzie. Dobrze jest wychwycić w porę ten moment i nie czekać, aż stopa naciskająca gaz wypadnie Wam na zewnątrz przez przerdzewiałą podłogę lub zbiornik benzyn zrobi się dziurawy jak sito. Im wcześniej zajmiecie się rdzą na podwoziu, tym mniej kosztować Was będzie zabezpieczenie antykorozyjne tej części auta.
Rdza to jedno z najgroźniejszych i najbardziej niepokojących zjawisk w każdym aucie. Kiedy korozja pojawia się na samochodzie, nie wolno odkładać jej usunięcia na później. Jak w każdym innym przypadku, im później to zrobicie, tym więcej zapłacicie. A we wczesnym stadium rdzę można usunąć nie tylko samodzielnie, ale i stosunkowo małym nakładem sił i środków. Jak to zrobić?
Okres jesienno-zimowy to czas, w którym problem z zaparowanymi szybami staje się codziennością wielu kierowców. Problem ten bywa tak dokuczliwy, że coraz więcej osób sięga po naprawdę przedziwne sposoby, żeby tylko się go pozbyć. Część z nich jest całkowicie absurdalna, część przeceniana i tylko kilka prawdziwie efektywnych. Oto 3 proste i przede wszystkim skuteczne sposoby na zaparowane szyby.
6 grudnia tego roku (2019), dokładnie na Mikołajki, rząd postanowił sprawić wszystkim kierowcom prezent, wprowadzając ważne zmiany w kodeksie drogowym. Jedną z tych zmian jest obowiązek tzw. jazdy na suwak. Wielu tę długo oczekiwaną zmianę przywitało z westchnieniem ulgi, część jednak pozostała sceptyczna. Czy wprowadzenie jazdy na suwak do kodeksu drogowego ma szansę usprawnić ruch na polskich drogach? Na czym tak naprawdę ma to polegać?
Jeżeli spod maski Twojego samochodu wydobywa się charakterystyczne dzwonienie zaworów, słyszalne podczas przyspieszania, to masz poważny problem. Spalanie stukowe, nazywane również detonacyjnym, to jedno z najniebezpieczniejszych i niekontrolowanych zjawisk, prowadzące do poważnych uszkodzeń jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Koniecznie sprawdź, czy Twój silnik jest wyposażony w czujnik spalania stukowego.
Jaką temperaturę ma jednostka napędowa podczas zwykłej jazdy samochodem? Jeśli nie wiesz, możesz to szybko sprawdzić dzięki czujnikowi cieczy chłodzącej silnika. Pamiętaj, że temperatura jest jednym z najważniejszych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową pracę jednostki napędowej, a wszelkie uszkodzenia systemu monitorującego temperaturę silnika może się wiązać z większym zużyciem paliwa, wzrostem emisji spalin, zmniejszoną żywotnością poszczególnych elementów motoru.
W hamulcach samochodowych nic nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Każdy, kto prowadził kiedykolwiek samochód wie, że gdy naciśnie pedał hamulca, samochód zwalnia i ostatecznie zatrzymuje się. Ale w jaki sposób nasza stopa jest w stanie zatrzymać samochód o masie, dajmy na to, 1361 kg, poruszający się po drodze z dość dużą prędkością? Istotną rolę w tym procesie odgrywa jeden mały, lecz niezwykle wytrzymały element, o którym często zapominamy.
Jego początki sięgają pierwszego tysiąclecia p.n.e., a pierwsze tego typu rozwiązania wykorzystywane były głównie do określania położenia słońca oraz jako prymitywne kompasy. Obecnie bez mechanizmu różnicowego, dyferencjału, dyfra trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek współczesną konstrukcję samochodu. O ile większość kierowców pewnie słyszała o takim technicznym terminie, o tyle nie wszyscy zapewne wiedzą, co on oznacza i jak działa. Spieszymy zatem z pomocą.
Jest środek stycznia, a na wyświetlaczu w Waszych samochodach widzicie +40℃? A może klimatyzacja nagle zwariowała i nie chce włączyć ogrzewania mimo trzaskających mrozów? To nie jest efekt zmian klimatu, to usterka czujnika temperatury zewnętrznej.
W nowoczesnych silnikach spalinowych monitorowanie temperatury spalin jest konieczne do odpowiedniego zarządzania oraz diagnostyki systemu oczyszczania spalin, a także zabezpieczenia konkretnych elementów szczególnie wrażliwych na przeciążenia termiczne. Ponadto coraz bardziej rygorystyczne przepisy odnośnie emisji spalin do atmosfery sprawiają, że taki czujnik to już nie motoryzacyjna ekstrawagancja, lecz konieczny element każdego współczesnego auta.
Zapewne zdecydowana większość kierowców słyszała o wałku rozrządu. Jako kluczowy element każdej jednostki napędowej, stanowi jedną z głównych sił napędowych pojazdu, która wprawia w ruch zawory jednostki napędowej, powodując, że samochód w ogóle rusza z miejsca. W momencie, gdy te elementy silnika nie działają tak, jak powinny, wówczas mamy problem, a poinformuje nas o tym czujnik położenia wałka rozrządu (CMP).
Jeżeli Twój samochód został wyprodukowany po roku 2007, to prawdopodobnie masz ten system na wyposażeniu. Czujnik TPMS to obecnie obowiązkowe wyposażenie każdego nowego auta, którego zadaniem jest stałe monitorowanie ciśnienia w oponach pojazdu.
Współczesne samochody to już jeżdżące sensory elektroniczne, które na każdym kroku kontrolują pracę najważniejszych układów i podzespołów auta. Kluczowy jest oczywiście silnik, nad prawidłową pracą którego czuwa m.in. indukcyjny czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, często mylnie porównywany z czujnikiem prędkości pojazdu.