ODBIERZ DO 100 PLN ZA ZAKUP OPON! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

8
8
6
6
4
4
8
8
1
1
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Zużyty lub zapychający się filtr paliwa. Jakie daje objawy? Jak rozpoznać ten problem i w jaki sposób sobie z nim poradzić?

O ile filtr oleju wymieniać po prostu musimy, a o wymianie filtra powietrza z reguły pamiętamy, o tyle całkiem często zdarza nam się zapomnieć zupełnie o filtrach paliwa. A kiedy zapomina się o wymianie filtrów paliwa, wówczas zaczynają się problemy. Jakie?

Jak poznać zużyty filtr paliwa? Jakie są objawy zużytego lub zapchanego filtra paliwa?

Podstawowym problemem z filtrem paliwa jest to, że interwał jego wymiany bywa naprawdę różny. W zależności od:

  • rodzaju filtra (a tych jest naprawdę sporo),
  • konstrukcji układu zasilania paliwem,
  • zaleceń producenta,
  • oraz – przede wszystkim – od rodzaju i jakości stosowanego paliwa,

filtry te powinny być wymieniane co kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W przypadku aut z silnikami benzynowymi jest to rozrzut wielkości od 15 do 50 tys. km. Jeszcze inaczej wygląda to w dieslach. Dla Was najważniejsze jednak powinno być to, aby filtr ten wymieniać zgodnie z indywidualnymi zaleceniami producenta, ten bowiem najlepiej wie, jaki interwał należy zastosować. Istnieje oczywiście jeszcze jeden wskaźnik informujący o tym, że czas wymienić filtr paliwa. Wskaźnikiem tym są objawy niedrożności tego filtra, które sami możecie zauważyć. Co to za objawy?

Jakie objawy daje zużyty filtr paliwa? Po czym poznać, że filtr zaczął się zapychać?

Na wstępie należałoby zauważyć, iż opisane niżej objawów mogą być wspólne dla kilku różnych awarii. I to właśnie stoi za przyczyną problemów z prawidłowym zdiagnozowaniem, co tak naprawdę dzieje się z samochodem. Niemalże identyczne objawy mogą dawać uszkodzone lub źle dobrane świece, uszkodzenia przewodów paliwowych, przepływomierza, nieszczelności w układzie dolotowym lub w samym silniku, a nawet usterka sterownika silnika. Trudność z prawidłowym postawieniem diagnozy niejednego kierowcę doprowadziła do całej masy niepotrzebnych wydatków, spowodowanych wymianą prawidłowo działających części. A przecież wystarczyłoby zacząć od najprostszej i jednocześnie najtańszej do usunięcia przyczyny, czyli od filtra paliwa, którego zapychanie się daje objawy w postaci:

  • problemów z uruchomieniem silnika – w dieslach najczęściej pojawiają się zimą, kiedy zapchany i zawodniony filtr zwyczajnie zamarznie lub wytrącająca się na nim parafina ograniczy jego przepustowość;
  • silnik przestaje pracować na biegu jałowym – to bardzo ważny i dość charakterystyczny objaw, pozwalający wykluczyć wiele innych przyczyn, np. usterkę sterownika;
  • utrata momentu obrotowego przy wysokich obrotach silnika – tu akurat przyczyn może być więcej, ale nadal warto rozpocząć diagnozę właśnie od filtra paliwa;
  • szarpanie silnika podczas startu z miejsca (na światłach) lub jazdy pod górę – tu również przyczyn może być więcej niż sam filtr paliwa, dlatego należy po kolei każdą z nic wykluczać;
  • zwiększone zużycie paliwa – jeśli winny temu jest filtr paliwa, raczej nie będzie to jedyny objaw, jaki uda Wam się zauważyć.

Zastanawiając się nad przyczynami opisanych problemów, zawsze weźcie pod uwagę to, kiedy ostatnio wymienialiście filtr paliwa w swoim aucie. Może się bowiem okazać, że nigdy (jak bywa to w przypadku niektórych „benzyniaków”) i zagadka sama się rozwiąże.

Czy filtr paliwa możecie wymienić samodzielnie? Na co koniecznie powinniście przy tej okazji uważać?

Wymiana filtra paliwa nie jest rzeczą prostą, ale nie jest też szczególnie skomplikowana. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak zbudowany jest układ paliwowy w Waszym aucie. To bowiem od jego budowy zależy w pierwszej kolejności ilość oraz umiejscowienie filtrów. Ilość? Jak najbardziej. Filtrów paliwowych może być:

  • jeden – umiejscowiony przed silnikiem,
  • dwa – jeden przed silnikiem, drugi po wyjściu z baku,
  • trzy – jeden przed silnikiem, drugi pomiędzy bakiem a silnikiem, trzeci (w postaci sitka) na pompie paliwa.

Przy wymianie filtra paliwa obowiązuje również zasada, że im nowocześniejsza konstrukcja, tym więcej z tym problemów. W grę wchodzi bowiem nie tylko odnalezienie wszystkich filtrów, ale również odpowietrzenie całego układu. Metody odpowietrzenia są różne, również zależące od konstrukcji samochodu. Najważniejsze, o czym powinniście pamiętać, to to, że nowoczesne silniki z układem common rail muszą być odpowietrzane w naprawdę profesjonalny sposób, często z użyciem odpowiedniej aparatury elektronicznej. Bez tego może nawet (w skrajnych przypadkach) dojść do uszkodzenia silnika.

Popularne z kategorii Filtr paliwa

Filtr paliwa FILTRON PE 973/3
40,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PP 839/1
44,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 982
32,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 973/9
55,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PP 905
21,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 982/1
56,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Filtr paliwa pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Filtr paliwa
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Dopiero znalazlem ten artykul...ale z tym opowietrzaniem to daliscie...wystarczy filtr paliwa zalac paliwem a nie bawic sie w odpowietrzanie
Ostrzegam przed warsztatem samochodowym Kraków ul. Turniejowa. Wymiana filtra w dieslu Citroen c2 1 4 hdi w tym warsztacie samochodowym kosztuje ponad 500 zł. Filtr paliwa ca. 180 zł, demontaż i zamontowanie nowego filtru 150 zł, odpowietrzenie ca 200 zł. To jest oszustwo,, gdyż za odkręcenie 3 - 4 śrubek i jednej mocującej filtr plus podobne zakręcenie po wymianie nowego filtru i zdjęcie i założenie przewodów paliwowych plus odłączenie i podłączenie wtyczki -, czas to ca 20 minut a cena 150 zł. Czy takie oszustwo można tolerować.?
Mam taki problem - przy odpalanu zapala się na kilka sekund żolta kontrolka przy wskaźniku poziomu paliwa i na głównym samochód z kluczykiem także żółty. Silnik pracuje miarowo, w trakcie jazdy nie szarpie. Może czas na wymianę filtra paliwa?

Powiązane artykuły

Filtry paliwa w zbiorniku

Filtry paliwa w zbiorniku

Jedną z przyczyn braku mocy i gaśnięcia silnika podczas jazdy jest zanieczyszczony filtr paliwa. Dzieje się tak, ponieważ pewna partia zbiorników, zwłaszcza tych starszych została od środka pokryta farbą , która po jakimś czasie ulega złuszczeniu i mocno zapycha filtr. Oczywiście do zatkania filtra może dojść także na skutek innych zanieczyszczeń, które mogą przedostać się do układu.

czytaj więcej >
Filtr paliwa w dieslu. Co musisz wiedzieć?

Wszystko, co musicie wiedzieć o filtrach paliwa do diesli. Dlaczego są tak ważne? Kiedy należy je wymieniać?

O filtrach paliwa z reguły pamiętamy jakby nieco rzadziej niż o filtrach oleju. Dotyczy to zwłaszcza właścicieli samochodów z silnikami benzynowymi. Znacznie większą uwagę do filtrów paliwa oraz zachowania należytego interwału ich wymiany przywiązują kierowcy poruszający się popularnymi dieslami. Dlaczego właśnie oni? Z jakiego powodu filtry w dieslach pełnią ważniejszą rolę niż w autach z silnikami benzynowymi? Czy i w jaki sposób można je wymieniać samodzielnie?

czytaj więcej >
Którym producentom filtrów paliwa warto zaufać?

Którym producentom filtrów paliwa warto zaufać?

Filtr paliwa to podstawowy element układu paliwowego w każdym samochodzie. Aby silnik funkcjonował prawidłowo, paliwo musi być cały czas skutecznie filtrowane. Pozwoli to pozbyć się szkodliwych zanieczyszczeń, które mogą przedostać się do paliwa podczas jazdy.

czytaj więcej >
Jak prawidłowo wymienić filtr paliwa? Samodzielna wymiana filtra paliwowego

Jak prawidłowo wymienić filtr paliwa?

Dla niektórych wymiana filtra paliwa może okazać się nieco skomplikowana. Trudności sprawia samo odnalezienie filtra. W samochodach nowych filtr znajduje się zwykle w baku paliwowym i wtedy zaleca się skorzystać z usług fachowca. Jeżeli tak nie jest, to z wymianą filtra paliwa możemy poradzić sobie samodzielnie.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze