-10% W APLIKACJI! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
6
6
4
4
9
9
0
0
1
1
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika

Pod maską Waszego auta coś dzwoni, szumi, skrzypi, czyli – ogólnie rzecz ujmując – hałasuje? Powodów może być całe mnóstwo. Bardzo ważne jest więc odnalezienie źródła hałasu. Jeszcze ważniejsze będzie jednak to, abyście sobie uświadomili, że bez względu na rodzaj dźwięku, w żadnym wypadku nie możecie go ignorować. Dlaczego?

Hałas spod maski? Co to może oznaczać i ja go wyeliminować?

Z nietypowymi dźwiękami dochodzącymi spod maski bywa różnie. Część z nich jest mało słyszalna dla kierowcy lub też na tyle tajemnicza, iż ten (zwłaszcza przy braku doświadczenia) może w ogóle nie zwrócić na nie uwagi. W końcu hałas to hałas. I właśnie te są najniebezpieczniejsze. Jeśli jednak podczas jazdy nagle orientujecie się, że dźwięk dobiegający z komory silnika różni się od tego, co słyszeliście do tej pory, macie jeszcze szansę zapobiec potencjalnej katastrofie. W jaki sposób? Wszystko zależy od tego, czy trafnie określicie źródło jego pochodzenia.

Wydobywający się spod maski dźwięk przypominający tarcie metalu o metal? To może być turbosprężarka!

Jeśli chodzi o symptomy awarii turbosprężarki, to tu zwykle wymienia się zjawiska takie jak:

  • kłęby gęstego, białego dymu wydobywające się z wydechu,
  • kłęby gęstego, czarnego dymu wydobywające się z rury wydechowej,
  • nagłe spadki mocny.

Tymczasem każdy z tych objawów równie dobrze (i w większości przypadków tak właśnie jest) może być efektem awarii zupełnie innego elementu. Objaw, który jest wręcz zarezerwowany dla uszkodzonej turbosprężarki, a który możecie usłyszeć podczas jazdy samochodem, to charakterystyczny dźwięk przypominający tarcie metalu o metal. Ale uwaga! Dźwięk ten powinien pojawiać się jedynie w zakresie pracy turbosprężarki! Jeśli pojawia się w innych okolicznościach, musicie szukać innej przyczyny. A co jest najczęstszym źródłem hałasującej turbosprężarki? Łożyska, które z czasem zaczynają się wycierać, zwłaszcza jeśli postanowiliście oszczędzać na oleju silnikowym – tak na jego jakości, jak i poprzez wydłużenie interwału wymiany.

Prychanie i kichanie silnika oraz rozchodzące się po nadwoziu wibracje? Sprawdźcie przepływomierz oraz sondy lambda

Gdy silnik w Waszym aucie zaczyna pracować nierówno i co jakiś czas spod maski dobiega podejrzane „prychanie” oraz „kichanie” jednostki napędowej, to znak, że coś się dzieje. Jeśli do odgłosów tych dojdą nie tylko słyszalne, ale wprost wyczuwalne wibracje, wiedzcie, że dzieje się już na poważnie. A co takiego się dzieje? Podejrzanych w tym względzie jest dwóch:

  1. Przepływomierz
  2. Sonda lambda

Awaria przepływomierza oznacza, że do silnika dostaje się niewłaściwa ilość powietrza, tworząc mieszankę o proporcjach dalekich od idealnej. Przekłada się to na pracę motoru, który zaczyna wydawać z siebie mocno podejrzane dźwięki. Te same objawy mogą się jednak pojawić przy awarii jednej z sond lambda, stąd trudno jest jednoznacznie określić, co stoi za przyczyną tajemniczych hałasów. Bez dokładnego i systematycznego sprawdzenia każdego z tych elementów raczej się nie obejdzie.

Charakterystyczne dzwonienie podczas pracy silnika? Na 99% są to panewki korbowodu

Doświadczony mechanik dźwięk ten rozpoznaje natychmiast. Metaliczne dzwonienie o zmiennym tempie, dochodzące z okolic silnika, jest niczym autograf przestępcy pozostawiony na miejscu zbrodni. A przestępcą tym w 99% przypadków są panewki korbowodu. Panewki, mimo ciągłego smarowania olejem, pod wpływem intensywnej eksploatacji ulegają wytarciu (i tu znowu kłania się potrzeba dbania o stan i jakość oleju silnikowego). Wraz z postępującym wycieraniem się, panewki zaczynają wydawać wysoki, metaliczny, dzwoniący dźwięk. Aż do momentu, w którym zmienią swoje położenie i korbowód wychodzi bokiem przez blok silnika. Wówczas zapada długa, głucha cisza, przerywana jedynie zgrzytaniem zębów zrozpaczonego kierowcy.

Jeśli usłyszycie, że spod maski Waszego auta dobieg dźwięk podobny do opisanego, w żadnym razie tego nie ignorujcie. Z dzwoniącymi panewkami auto może pokonać wprawdzie jeszcze nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, ale równie dobrze może być ich tylko kilka.

A co może być sprawcą tego hałasu w pozostałym 1% przypadków? Może to być zarówno:

  • sworzeń tłoka – również może się wytrzeć, jeśli np. ktoś postanowił nie zmieniać oleju przez 50 tys. km;
  • panewki głównej – znajdującej się w miejscu, gdzie wał mocowany jest do bloku silnika.

Oba te przypadki występują jednak na szczęście ekstremalnie rzadko. Co nie znaczy, że nie należy brać ich pod uwagę podczas stawiania diagnozy.

Popularne z kategorii Silnik

Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
30,00 zł
4.8 (104 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Po uruchomieniu silnika dzwoni z okolic rozrządu. Po przejechaniu ok. 4km, dzwonienie ustaje. Rozrzad sprawdzony dwókrotnie- wszystko w porządku. Jestem w kropce.
U mnie bylo wlasnie nietypowo i ten 1 pozostaly proc. mianowicie sprawca dzwonienia byl sworzeń tloka. Na szczescie problem juz ogarniety i wszystko git.

Powiązane artykuły

Numer ECU sterownika silnika. Co to jest i jak go sprawdzić?

Numer ECU sterownika silnika. Co to jest, gdzie znaleźć i jak go sprawdzić?

Silniki współczesnych aut niemal bez wyjątku zarządzane są przez sterowniki ECU. Sterowniki te oznaczane są specjalnym numer ECU, który – wbrew pozorom – nie jest wcale zbędnym ciągiem znaków, ale niezwykle ważną informacją mogącą zadecydować o tym, czy dany sterownik będzie współpracował z Waszym autem, czy też nie. Jak sprawdzić numer ECU i dlaczego jeszcze warto go znać?

czytaj więcej >
Błąd "engine management system faulty" w samochodzie. Wyjaśniamy co oznacza

Pojawił się błąd "Engine management system faulty"? Sprawdźcie, co oznacza i jak należy na niego zareagować

Pojawienie się błędu „Engine management system faulty” jest w stanie wywołać niepokój w sercu każdego kierowcy. Czy słusznie? Czy podobny niepokój może powstać nie tylko w sercu, ale i w portfelu właściciela auta, w którym błąd taki się pojawił? Jakie usterki może sygnalizować? Jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się tego błędu i jak na to reagować?

czytaj więcej >
Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny i źródło awarii?

Wycieki oleju z silnika. Jakie mogę być przyczyny podobnej awarii?

Czy wycieki oleju z silników spalinowych to coś normalnego? I tak, i nie. Nie, ponieważ żaden producent nie zakłada, że z jego silnika może coś wyciekać – tak, ponieważ bardzo często i tak z tego silnika prędzej czy później zaczyna ciec. A dlaczego zaczyna ciec? Jakie są najczęstsze przyczyny wycieków oleju silnikowego z jednostki napędowej?

czytaj więcej >
Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI. Możliwa przyczyna dużego poboru oleju

Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI? To może być przyczyną zwiększonego poboru oleju samochodowego

Zwiększony pobór oleju przez dany silnik nie brzmi jak poważny problem, ale czasem może stać się prawdziwym utrapieniem. Mamy na rynku silniki – jak 1.6 MPI – w których utrapienie to jest niemal gwarantowane, a przyczyny tego zjawiska są więcej niż oczywiste.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze