Właściciele aut koncernu Toyota to ta grupa kierowców, która regularnie szuka odpowiedzi na pytanie o powód pojawienia się błędu DTC C1201. Błąd ten, co prawda, równie dobrze może pojawić się np. w Mercedesie, jednak to właśnie w Toyocie lub Lexusie są z nim największe problemy. Dlaczego?

W mojej Toyocie Avensis – pisze do nas Marian z Płocka – codziennie rano mam jakieś problemy z silnikiem. Zaraz po starcie motoru zapala się kontrolka check engine, a kiedy sprawdzam później na urządzeniu diagnostycznym, znajduję w komputerze zapisany błąd C 1201. Co to może oznaczać? Problem w tym, że odpowiedź na tak postawione pytanie może być niemożliwa do udzielenia. Co jest tego przyczyną? Dlaczego kod błędu DTC C1201 przysparza właścicielom aut tak wiele kłopotów?

Skąd biorą się problemy z właściwą interpretacją kodu błędu DTC C1201 w samochodach marki Toyota?

Prawidłowa interpretacja kodu C1201 to heroiczne wyzwanie nawet dla największych specjalistów. To zadanie dla super detektywa, który na dodatek zna doskonale charakterystykę aut spod znaku Toyoty. Dlaczego? Przyczyna tego jest prosta. W autach marki Toyota błąd DTC C1201 to jeden z najbardziej ogólnych kodów, jakie mogą się wyświetlić. I zapewne dlatego wyświetla się przy najróżniejszych okazjach. Nie raz i nie dwa spotkaliśmy się z relacjami kierowców, u których błąd C1201 oznaczał zupełnie coś innego. Internet pełen jest zapytań i próśb o prawidłową interpretację kodu C1201, a odpowiedzi na te zapytanie bywają najróżniejsze. Ten sam problem i to w jeszcze większym zakresie dotyczy poradników anglojęzycznych, w których odpowiedzi szukają kierowcy z całego świata. Kod błędu C1201 w Toyocie to swoista enigma, jednak nie jest to zagadka nie do rozstrzygnięcie. Upór w poszukiwaniu przyczyn i umiejętność łączenia faktów okazuje się tu bardzo pomocna.

Jednym z kluczowym aspektów przy interpretacji kodu błędu C1201 jest umiejętność rozszyfrowania wszystkich innych błędów, jaki mogą mu towarzyszyć. A praktyka pokazuje, że błąd C1201 niemal zawsze pojawia się w jakimś towarzystwie. W co najmniej połowie przypadków to właśnie te pozostałe kody wskazują przyczynę całego problemu. Choć nie zawsze wskazują ją wprost.

Jak wyglądają przykładowe interpretacje kodu błędu DTC C1201 w Toyocie? Na co ten błąd może wskazywać?

Kod błędu DTC C1201 w samochodach marki Toyota najczęściej odczytywany jest jako:

  • Brake Boost Sensor Circuit Range/Performance – problem w obwodzie czujnika podciśnienia hamulców
  • Engine Control System Malfunction (VCS lamp ON-RX3) or ECM/TCM malfunction – problem z układem sterowania silnikiem powiązany z systemem VSC
  • Usterka komunikacji z komputerem silnika
  • Vehicle Stability Control (VSC) Cancelled by Fault in Engine Control Module - kontrola stabilności pojazdu (VSC) Anulowane przez błąd w module sterującym silnika
  • Nieszczelność w systemie EVAP
  • Uszkodzony lub niedokręcony korek paliwa.

Ten sposób interpretacji błędu DTC C1201 pojawia się najczęściej, ale wcale nie jest jedyny. Z powyższych przykładów można jednak wyciągnąć pewne wzorce wskazujące na to, gdzie warto szukać przyczyny omawianego błędu. Bardzo często bowiem jest on kojarzony z typowym dla Toyoty systemem VSC, albo też z powietrzem trafiającym do silnika. Jeśli chodzi o system VSC, to jest to wersja własna Toyoty układu ESP, czyli elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. VSC praktycznie niczym nie różni się od pozostałych, używanych przez inne marki wersji układu ESP. Trop każący szukać przyczyny błędu C1201 w powietrzu jest nieco niekonkretny, ale wskazują na to zarówno interpretacje tego kodu jako problemu z korkiem wlewu paliwa, z układem EVAP, jak i przykłady pokazujące, iż błędu tego można się skutecznie pozbyć dzięki wymianie czujnika Air-Fuel Ratio, czyli czujnika mierzącego skład mieszanki paliwowo-powietrznej.