Czujnik zaparowania szyby to malutki element przymocowany do lusterka wstecznego. Nie każdy kierowca w ogóle zdaje sobie sprawy z jego istnienia, nawet gdy czujnik ten ulegnie uszkodzeniu i zaczyna pojawiać się kod błędu A670. Problem w tym, że często na samym kodzie błędu się nie kończy. Jakie objawy daje uszkodzenie tego czujnika?

W moim BMW – pisze do nas Sławek z Elbląga – miałem naprawdę dziwne zdarzenie. Tuż po wymianie przedniej szyby klimatyzacja w aucie zaczęła wariować. Regularnie próbowała usunąć z niej parę, której wcale tam nie było. W komputerze pojawił się też kod błędu A670. Czy ma to ze sobą jakiś związek? Skąd w ogóle nagle takie problemy? Okazuje się, że wszystkie opisane przez Sławka zjawiska są ze sobą ściśle połączone. W jaki sposób?

Czym jest czujnik zaparowania szyby w BMW i dlaczego może on obecnie stanowić jedynie element większego zespołu?

Kod błędu A670 to dla posiadaczy BMW niezbyt częste, ale jednak regularnie pojawiające się zjawisko. Błąd ten ściśle powiązany jest z czujnikiem zaparowania szyby i oznacza, że coś z tym właśnie elementem dzieje się niedobrego. Nie zawsze oznacza to jego uszkodzenie, ale do przyczyn powstania błędu A670 w BMW i nie tylko jeszcze dojdziemy.

Zacznijmy od tego, czym jest czujnik zaparowania szyby. Otóż, jest to niewielki sensor mocowany w lusterku wstecznym, który dokonuje nieustannych pomiarów wilgotności oraz temperatury przedniej szyby. Informacje o tych dwóch wartościach przekazuje do systemu pokładowego, który z kolei steruje działaniem klimatyzacji. Jeśli czujnik zaparowania szyby zmierzy wartości wskazujące na to, że szyba jest zaparowana (chodzi tu o relację poziomu wilgotności do temperatury – wysoka wilgotność i niska temperatura oznaczają, że na szybie zbiera się para), klimatyzacja w samochodzie uruchamia program odparowywania, czyli z mocnego nawiewu gorącym, suchym powietrzem na przednią szybę. Tak dziać się powinno. Choć czasem, jak pokazuje przykład naszego klienta, bywa inaczej.

Jeśli chodzi o sam czujnik zaparowania szyby, to warto również wspomnieć, iż moduł ten w nowoczesnych rozwiązaniach może stanowić zaledwie jedną z 5 funkcji przypisanych do czujników deszczu i światła nowej generacji. Czujniki takie pełnią więc rolę:

  1. Czujnika wilgotności
  2. Czujnika nasłonecznienia
  3. Dodatkowego czujnika HUD (Head-up-display)
  4. Czujnika deszczu
  5. Sensora warunków atmosferycznych (blokuje wycieraczki przy oblodzonej szybie)

W klasycznym rozwiązaniu czujnik zaparowania szyby stanowi jednak odrębny sensor o dużej wrażliwości nie tylko sensorycznej, ale i mechanicznej. Co to oznacza?

W jakich sytuacjach najczęściej dochodzi do wyświetlenia kodu błędu A670 i jakie objawy mogą temu towarzyszyć?

Wysoka wrażliwość czujnika zaparowania szyby jest jego siłą, ale i słabością. Dzięki niej jest w stanie zbierać odczyty wartości trudnych do zmierzenia, ale też łatwo jest go uszkodzić, a do pracy wymaga naprawdę dobrych warunków.

Wyświetlenie się kodu błędu A670 najczęściej kojarzone jest z mechanicznym uszkodzeniem czujnika zaparowania szyby. I faktycznie to właśnie jest zwykle przyczyną całego zamieszania. W opisanym przez Sławka przykładzie jego BMW, wszystko właśnie na to wskazuje. Podczas wymiany szyby lub na skutek działań, które doprowadziły do jej uszkodzenia, doszło do mechanicznego uszkodzenia czujnika. Czujnik pobiera lub przesyła do komputera niewłaściwe odczyty, przez co jednostka sterująca nie tylko rejestruje kod błędu A670, ale też uruchamia w losowo (pozornie) wybranych momentach program odparowania przedniej szyby. Pozornie, ponieważ dla niej szyba ta faktycznie jest wówczas zaparowana. Dokładnie takie informacje otrzymuje od czujnika.

Problemy z klimą to norma przy błędzie A670, choć nie zawsze przyczyną będzie uszkodzenie. Równie dobrze może to być niewłaściwy montaż czujnika, a zwłaszcza sposób jego zamocowania. A mocuje się je zwykle na taśmie dwustronnej, choć niektórzy doradzają używać specjalnego kleju.

Jak w najprostszy sposób można rozwiązać problem z powracającym kodem błędu A670? Uszkodzony czujnik zaparowania szyby trzeba wymienić. Nie ma innego wyjścia, gdyż są to elementy jednorazowe i nie podlegają naprawie. Aby nie przepłacać za taki czujnik w ASO, warto poszukać zamiennika w dobrym sklepie motoryzacyjnym. Na przykład u nas, na iParts.pl.