Choć ogrzewanie postojowe nie jest wcale nowym wynalazkiem, jak zwykle musiało minąć trochę czasu, zanim kierowcy zaczęli się do niego przekonywać. A to, że zaczęli się przekonywać, widać po zainteresowaniu samym Webasto oraz sposobami na jego podłączenie.

Webasto to oryginalna, markowa nazwa systemu ogrzewania postojowego montowanego w samochodach ciężarkowych, dostawczych oraz osobowych. Nazwa ta przyjęła się tak szeroko, iż obecnie mianem webasto określa się każdą wersję ogrzewania postojowego, nawet jeśli ta ma niewiele wspólnego z oryginałem. Jednak bez względu na producenta, zadaniem webasto jest ogrzewanie, a także – o czym wielu zapomina – chłodzenie wnętrza samochodu, zanim jeszcze silnik zacznie pracować (stąd ogrzewanie postojowe). Dlaczego warto mieć w swoim aucie webasto? W jaki sposób takie ogrzewanie postojowe należy podłączyć?

Dlaczego warto zainwestować w ogrzewanie postojowe do samochodu?

Ogrzewanie postojowe to prosty, ale jakże wspaniały wynalazek. Ręka w górę, komu nie zdarzyło się wsiadać do zmrożonego na kość samochodu. Uczucie, jaki towarzyszy w tym momencie kierowcy oraz jego pasażerom, trudno jest opisać bez używania słów niecenzuralnych. Webasto problem ten rozwiązuje całkowicie. Możecie ustawiać włączenie ogrzewania o dowolnej porze, a nawet w dowolne dni. Możecie też uruchomić ogrzewanie ręcznie za pomocą pilota, bez potrzeby opuszczanie ciepłego domu lub biura. Dzięki temu systemowi za każdym razem będziecie wsiadać do ciepłego, ogrzanego do zadanej temperatury wnętrza. Ale to nie wszystko. Webasto, ogrzewa nie tylko kabinę samochodu, ale też podnosi temperaturę silnika, co ułatwia rozruch i chroni motor przed w najtrudniejszym momencie startu. Tak działa webasto zimą, a jak latem?

Nazwa „ogrzewanie postojowe” sugeruje, że układ ten pełni swoją funkcje jedynie zimą. Otóż nie. Oryginalne webasto jest w stanie wymusić obieg płynu chłodniczego i połączyć go z nadmuchem schłodzonego powietrza do kabiny samochodu. W ten sposób ogrzewanie postojowe staje się postojową klimatyzacją. Ręka w górę, komu nie zdarzyło się nigdy wsiadać do auta rozgrzanego niczym piec chlebowy. Dzięki dobremu webasto problem ten przestaje istnieć.

Czy lepiej wybrać drogie, oryginalne Webasto, czy tanią, chińską podróbkę?

Zainteresowani ogrzewaniem postojowym do swojego auta, mają zasadniczo dwa możliwe wyjścia:

  1. Kupno i instalacja oryginalnego Webasto.
  2. Zamówienie i próba podłączenia zwykłej podróbki, najczęściej chińskiej produkcji.

Wybór, jak zwykle, jest kwestią indywidualna. Dla jednych oczywistym rozwiązaniem będzie postawienie na jakość, mimo niemałej ceny, inni będą szukać przede wszystkim jak najtańszego sposobu, godząc się jednocześnie na wszelkie ewentualne trudności i problemy związane z taką właśnie decyzją. Z całą pewnością oryginale Webasto (dostępne w kilku różnych wersjach) jest rozwiązaniem:

  • pewniejszym,
  • doskonalszym pod względem technicznym,
  • bardziej wydajnym,
  • oferującym znacznie większe możliwości jeśli chodzi o sterowanie systemem.

Chińskie podróbki są wprawdzie nadspodziewanie uniwersalne (do stosowania choćby w przyczepie kampingowej czy w garażu), jednak pod każdym innym względem daleko im do oryginału.

Jak wygląda instalacja i podłączenie Webasto w dowolnym aucie?

Instalacja oryginalnego Webasto nie jest sprawą prostą i nawet dla doświadczonego fachowca wymaga poświęcenia nawet pełnych 8 godzin pracy. Ostatecznie jednak wszystko zależy od wersji ogrzewania postojowego, jego złożoności, a także od modelu samochodu. W klasycznym aucie osobowym, zakładając, że mamy do czynienia z agregatem kompaktowym (posiadającym wbudowaną pompę płynu chłodniczego i pompę paliwa), podłączenie Webasto wraz z ustawieniem sterowania może zająć od 7 do 9 godzin.

Podłączanie Webasto można podzielić na 3 etapy:

Etap 1 – montaż agregatu oraz wszystkich przewodów (zarówno przewodów paliwowych, jak i przewodów cieczy).

Etap 2 – montaż sterowania, czyli całej elektryki odpowiedzialnej za pracę i obsługę ogrzewania postojowego.

Etap 3 – ustawienia pilota i sprawdzenie działania zamontowanego już Webasto.

Spośród wszystkich prac związanych z podłączeniem Webasto, zdecydowanie najwięcej czasu pochłania montaż przewodów wodnych, przesyłających płyn chłodniczy. Jest to tak wymagająca czynność z uwagi na to, iż należy za wszelką cenę uniknąć sytuacji, w której przewody te będą w dalszej eksploatacji ocierać o jakikolwiek inny element auta. Ewentualne ocieranie ich oznaczałoby w krótkim czasie rozszczelnienie i konieczność przeprowadzania błyskawicznej naprawy.

Więcej o webasto znajdziecie w naszym poradniku: „System ogrzewania postojowego Webasto. Czym jest, jak działa i czy warto w niego inwestować?”.