Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika. Co sprawia, że temperatura jednostki napędowej zaczyna gwałtownie rosnąć?
Kiedy nagle podczas jazdy samochodem wskaźnik temperatury zaczyna niebezpiecznie szybko zmierzać ku czerwonemu polu, reagować musicie natychmiast. W zależności od przyczyny przegrzewania się silnika, będziecie mieć różne możliwości dalszego postępowania. Dlatego kluczem zawsze pozostanie prawidłowa diagnoza. Jak ją postawić?
Kiedy tylko zauważycie pierwsze objawy przegrzewania się silnika, powinniście jak najszybciej zjechać na pobocze w celu ustalenia przyczyn tego niebezpiecznego zjawiska. A że zjawisko to jest niebezpieczne, doskonale potwierdza fakt, iż jazda z przegrzanym silnikiem grozi wypaleniem się uszczelki pod głowicą lub uszkodzeniem samej głowicy. Po zjechaniu na pobocze, możecie z zachowaniem pewnej ostrożności przystąpić do diagnozowania usterki, która niewątpliwie wystąpiła. Co mogło się zepsuć? Dlaczego silnik w Waszym aucie nagle zaczął osiągać niebezpiecznie wysoką temperaturę?
Co może być przyczyną przegrzewania się silnika?
Układ chłodzenia silnika, choć dość rozbudowany, nie jest szczególnie skomplikowany. Jego prostota stanowi w podobnych przypadkach sporą zaletę, daje bowiem możliwość samodzielnego wykrycia problemu. Wiedząc zaś, co stoi za przyczyną awarii, możecie zdecydować, czy próbować dojechać do swojego garażu (lub też od razu do najbliższego warsztatu), czy też pozostaje Wam już tylko wezwanie pomocy drogowej. Co więc mogło się zepsuć w Waszym układzie chłodzenia?
- Płyn chłodniczy – ten wprawdzie raczej się nie psuje, za to może być przyczyną (na różne sposoby) przegrzewania się silnika. Co to za sposoby?
- brak płynu chłodniczego – to oczywiste, że bez płynu chłodniczego układ chłodzenia nie będzie działał. Jeśli silnik w Waszym aucie zaczyna się niebezpiecznie przegrzewać, sprawdźcie koniecznie, czy w zbiorniczku jest go dostateczna ilość;
- spadek ciśnienia płynu w układzie – być może płyn w układzie jeszcze jest, ale właśnie wycieka sobie radośnie przez pęknięty przewód lub dziurę w chłodnicy? To również koniecznie musicie sprawdzić;
- używanie niewłaściwego płynu chłodniczego – w zasadzie chodzi tu o zalewanie układu chłodzenia zwykłą wodą. Woda taka momentalnie zaczyna wytrącać kamień osadzający się na całej długości układu. Kamień ten może doprowadzić (i z czasem na pewno doprowadzi) do awarii pompy lub termostatu, co zatrzyma chłodzenie silnika.
Dolewając płyn do układu chłodzenia silnika, pamiętajcie o tym, że najlepszym rozwiązaniem jest użycie dokładnie takiego samego płynu, jaki został użyty ostatnio. Wprawdzie płyny chłodzące można ze sobą mieszać, jednak łączenie dwóch różnych rodzajów płynu może prowadzić do ogólnego obniżenia jakości powstałej w ten sposób mieszanki. Jeśli więc np. użyliście płynu do chłodnic Maxgera zielonego, właśnie takim samym płynem powinniście uzupełnić ewentualne braki w jego poziomie. Zasada ta nie dotyczy jedynie łączenia wody demineralizowanej z koncentratem płynu do chłodnic. To połączenie (w odpowiednich proporcjach) daje płyn chłodniczy, jaki w układzie powinien krążyć. Pamiętajcie również o płukankach do układu chłodzenia, w rodzaju środka Radiator Flush od K2, które czyszczą układ z osadów wytrącających się po zalaniu zwykłą wodą lub słabej jakości płynem chłodniczym.
- Termostat – często spotykaną przyczyną przegrzewania się silnika jest awaria termostatu. Zacinający się termostat może dopuszczać do zablokowania tzw. dużego obiegu, czyli odciąć płyn chłodniczy od silnika. Zacięcie się termostatu w pozycji otwartej oznacza z kolei, że płyn chłodniczy krąży nieustannie po dużym obiegu, zakłócając osiąganie przez motor pożądanej temperatury roboczej.
- Wentylator chłodnicy – awaria wentylatora chłodnicy oznacza, że silnik zaczyna się przegrzewać przede wszystkim latem oraz podczas jazdy w korku, czyli gdy samo chłodzenie powietrzem okazuje się niewystarczające. W zależności od zastosowanego rozwiązania, przyczyną takiej awarii może być:
- uszkodzony czujnik temperatury,
- uszkodzone sprzęgło wiskotyczne.
- Pompa wody – jeśli awarii uległa pompa wody, nie ma miejsca na żarty. Dalsza jazda samochodem jest niemożliwa i nawet jej nie próbujcie. Uszkodzona pompa wody odcina dopływ chłodziwa do silnika.
A po czym możecie rozpoznać, że winna jest właśnie pompa wody? Wystarczy włączyć ogrzewanie w samochodzie na maksymalną siłę. Jeśli z kratek popłynie ciepłe powietrze, problem tkwi gdzieś indziej. Jeśli zimne, zawiodła właśnie pompa wody.
Grzegorz
Ali