Błąd DTC C40168 w autach marki Ford. Czego dotyczy i gdzie należy szukać przyczyn jego pojawienia się?
Kody błędów niemal bez wyjątku niosą ze sobą informację o tym, że gdzieś w samochodzie doszło do awarii lub po prostu coś działa inaczej niż powinno. Nie zawsze jednak taki błąd oznacza, że auto nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Choć może być to eksploatacja dość ryzykowna.

Jeżdżę fordem S-Max z 2007 roku – pisze do nas Artur z Kołobrzegu. – Auto spisuje się dobrze i nie mam powodów do narzekać, choć ostatnio pojawiła się w nim bardzo tajemnicza usterka. Podczas jazdy ni z tego, ni z owego zapaliła się najpierw kontrolka check engine, a następnie auto przestało reagować na próby przyśpieszenia. Zjechałem na pobocze, zrestartowałem silnik i choć kontrolka znów się pojawiła, samochód jechał dalej normalnie. Po powrocie do domu podpiąłem urządzenie diagnostyczne do komputera i wyskoczył mi błąd DTC C40168. Co to może być? Skąd się to wzięło i czy powinienem się tym w ogóle przejmować? Otóż, drogi Arturze, każdy błąd skutkujący zapaleniem się kontrolki check engine powinien być powodem może nie do niepokoju, ale na pewno do przeprowadzenia gruntownej diagnostyki i przeglądu auta. Choćby z tego powodu, że – tak jak w Twoim przypadku – nagła utrata możliwości przyśpieszania jest naprawdę niebezpiecznym zjawiskiem.
DTC C40168 i inne popularne kody błędów pojawiające się w samochodach marki Ford
Samochody marki Ford w szerokiej opinii polskich kierowców nie cieszą się przesadnie dużym uznaniem, co potwierdzają liczne i dość popularne powiedzonka krążące w środowisku motoryzacyjnym. Być może jedną z przyczyn tego zjawiska odnajdziemy w liście najpopularniejszych błędów DTC, jakie pojawiają się w popularnych fordach. A lista ta jest naprawdę imponująca. Znaleźć tam można między innymi kody DTC dotyczące:
- błędów w układzie paliwowym,
- błędy wałka rozrządu i wału korbowego,
- błędy rozrządu (wyjątkowo tylko dwa),
- błędy układu doładowania,
- błędy cylindrów silnika,
- błędy układu recyrkulacji spalin (EGR-u),
- błędy układu zapłonowego,
- oraz błędy samego silnika.
Kod błędu DTC C40168 należy właśnie do tej ostatniej grupy, nic więc dziwnego, że jego pojawieniu się towarzyszyła zapalona kontrolka check engine. Jak poważny jest to błąd? W jakim momencie się pojawia i której części dokładnie dotyczy?
Co oznacza pojawienie się błędu C40168 w dowolnym modelu Forda? Gdzie szukać przyczyny problemu?
Błąd C40168 nie pojawia się może szczególnie często, za to z całą pewnością regularnie. Jest to również jeden z tych kodów błędów, z którymi właściciele fordów mają najwięcej problemów (przynajmniej jeśli chodzi o interpretację) i które też często zdarza im się zwyczajnie ignorować. Dotyczy to zwłaszcza tych krajów, w których zaufanie do autoryzowanych serwisów obsługi jest niewielkie, a koszty takiej wizyty poważne. Ignorowanie błędu C40168 często bierze się również stąd, iż zwykle nie oznacza on poważnych problemów z samochodem lub zwyczajnie nie są to problemy uniemożliwiające dalszą jazdę. Jeśli chodzi o samo jego pochodzenie oraz interpretację, to błąd DTC C40168 w autach spod znaku Forda należy (zdaniem producenta) odczytywać jako nieprawidłowe dane otrzymane z jednostki sterującej silnikiem. Producent zaraz też dodaje sposób postępowania w takim przypadku – jeśli wystąpi błąd, sprawdź złącza mikroprocesora.
Błąd C40168 to błąd komunikacji na linii jednostka sterująca – komputer pokładowy. Może on oznaczać, że ECU silnika (Engine Control Unit) przesyła błędne, nieprzewidziane przez system informacja lub też zwyczajnie nie przesyła żadnych. Nie znaczy to jeszcze, że ECU przestał działać, ale że najprawdopodobniej doszło do jakichś zakłóceń przesyłu informacji. Dodać tu również należy, iż błąd C40168 w Fordzie bierze się m. in. stąd, iż w samochodach tej marki mamy do czynienia nie z ECU, ale z PCM, czyli Power-train Contro Module. W fordach błąd C40168 to z reguły problem dotyczący właśnie jednostki PCM, która stanowi połączenie znanego nam dobrze ECU oraz TCU, czyli Transmission Control Unit. Być może w tym należy się doszukiwać powodów, dla których w tak samo wyposażonych w PCM autach marki Mazda pojawia się błąd bliźniaczy do C40168, czyli DTC U0401:68, a oznaczający również błąd sygnału otrzymywanego z PCM.
jacek