DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
3
3
5
5
0
0
0
0
0
0
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?

Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty, ponieważ przyczyn głośnej pracy sprzęgła może być naprawdę sporo.

Głośne sprzęgło (hałasujące) - przyczyny i naprawa

Z jakich powodów sprzęgło w samochodzie zaczyna wydawać podejrzane, głośne dźwięki?

Za głośną pracę sprzęgła zwykło uważać się praktycznie wszystko, co generuje dobrze słyszalne i często trudne do zidentyfikowania hałasy dobiegające z okolic skrzyni biegów. Zwykle hałasy te powiązać można w dość oczywisty sposób ze sprzęgłem, ponieważ pojawiają się lub milkną w zależności od jego pracy. Hałasami tymi mogą być:

  • dzwonienie,
  • stukanie,
  • grzechotanie,
  • głuchy łomot,
  • gwizdy,
  • wycie,

a także cała paleta podejrzanych dźwięków o różnym natężeniu i częstotliwości występowania. Jeśli coś podobnego zacznie pojawiać się regularnie w Waszym aucie, powinniście jak najszybciej zająć się diagnozą całego układu i rozpoznaniem źródła hałasu. A źródeł tych może być naprawdę sporo. Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła?

  1. Skrajne zużycie tłumika drgań skrętnych – do tak poważnego zużycia tego elementu sprzęgła dochodzi zwykle na skutek częstej jazdy na niskich obrotach, ekstremalnie nieregularnej pracy silnika (zwykle w skutek jakiejś awarii) lub wysokiego stopnia zużycia przegubów w układzie napędowym. Zużycie tłumika drgań skrętnych prowadzi do przeciążenia wielu komponentów i słyszalnego dla kierowcy hałasu.
  2. Zdarcie osłony tłumika drgań skrętnych – przyczyną tego zjawiska bywa cały szereg usterek typowo mechanicznych, w tym niewycentrowanie dzwonu sprzęgła i kołnierza obudowy wału korbowego czy brak łożyska pilotującego. Zdarcie osłon tłumika drgań sprawia, ze luźne sprężyny zaczynają pocierać o sąsiadujące z nimi elementy, czemu towarzyszy charakterystyczne dzwonienie. Usterka tego typu zwykle skutkuje również problemami z rozłączaniem sprzęgła.
  3. Uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła – pod wpływem nadmiernego zużycia sprzęgła na wewnętrznym pierścieniu wysprzęglika mogą zacząć tworzyć się rowki, które prowadzą do powstawania tzw. ruchów względnych. Ruchy te sprawiają, że sprzęgło zaczyna się rozgrzewać i hałasować. Uszkodzenie tego typu prowadzi również do utraty smaru, a przez to do znacznego skrócenia żywotności łożyska.
  4. Niewłaściwy profil piasty – przyczyn tego zjawiska należy upatrywać w kilku różnych usterkach mechanicznych, najważniejszy jednak pozostaje sam skutek, którym jest utrata połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. We wczesnym stadium awaria tego typu daje efekty w postaci hałasów oraz problemów z rozłączeniem sprzęgła.
  5. Zerwania sprężyn amortyzacyjnych – to kolejna awaria mogąca mieć całą masę przyczyn i której ostatecznym skutkiem będzie utrata połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Tak jak w poprzednim przypadku, jej wczesne stadium daje efekty w postaci hałasów oraz problemów z rozłączaniem sprzęgła.

Ale na tym wcale nie koniec możliwych przyczyn głośnej pracy sprzęgła. Co jeszcze może być przyczyną hałasów tego podzespołu?

  • Awaria wielowypustu piasty,
  • Nieprawidłowe zamocowanie sprzęgła lub użycie niewłaściwych części,
  • Wszelkie błędy popełnione podczas montażu sprzęgła.

Ostatecznie należy również pamiętać o tym, iż hałas wcale nie musi być winą sprzęgła, ale wydobywać się z sąsiadującej z nim skrzyni biegów.

Jak należy radzić sobie z hałasującym sprzęgłem?

Stara prawda mówi, że w zdecydowanej większości przypadków hałasujące sprzęgło to sprzęgło do wymiany. I to wymiany całkowitej. Nie może tu wchodzić w grę jedynie wymiana samej tarczy, docisku czy łożyska. Jeśli bowiem choć jeden z tych elementów uległ zużyciu czy uszkodzeniu, z pewnością odbiło się to również na pozostałych i kwestią czasu jest, kiedy i one odmówią posłuszeństwa. Wymiana kompletu głośnego sprzęgła jest więc rozwiązaniem najrozsądniejszym zarówno ze względów mechanicznych, jak i ekonomicznych.

Popularne z kategorii Sprzęgło

Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 005
20,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy FEBI BILSTEIN 26746
12,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy FEBI BILSTEIN 26461
30,00 zł
5.0 (2 ocen)
Sprzęgło w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Sprzęgło pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Sprzęgło
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
1 komentarz
Odmian hałasu, przyczyn i samych rodzajów usterek jest mnóstwo, a tak jak piszecie, zwykle sprowadzają się one do jednego - wymiany całego kompletu sprzęgła. Nie raz spotykam się z klientami, którzy potrafią długi czas jeździć na hałasującym sprzęgle doprowadzając go do granic wytrzymałości i później upierają się, by wymienić może tylko sam wysprzęglik itd.. no nie ma takiej opcji,by to się opłacało.

Powiązane artykuły

Sprzęgło DSG - budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?

Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?

Dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów mają wśród kierowców bardzo różne opinie. To podwójne sprzęgło nie dla każdego jest zaletą, zwłaszcza gdy przychodzi do jego wymiany. Czy słusznie? Jak wygląda to w przypadku skrzyni DSG – ulubionego modelu grupy VAG?

czytaj więcej >
Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?

Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?

Technologia motoryzacyjna idzie stale do przodu. Tradycyjne rozwiązania mechaniczne coraz częściej zostają wyparte z rynku na rzecz nowoczesnych systemów elektromechanicznych, które określane są mianem przyszłości motoryzacji. Doskonałym przykładem takiej modernizacji jest nowatorski system clutch-by-wire – innowacyjne rozwiązanie, które pozwala zastąpić konwencjonalny układ sterowania sprzęgłem.

czytaj więcej >
Ślizganie się sprzęgła - przyczyny i naprawa: dlaczego sprzęgło się ślizga

Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?

O ślizgającym się sprzęgle każdy z Was zapewne przynajmniej słyszał, być może wielu też doświadczyło tego zjawiska osobiście. Jego pojawienie się zawsze oznacza problemy z układem przenoszenia napędu i konieczność rychłej wymiany. Ponieważ jednak kończące się sprzęgło nie zawsze daje spektakularne objawy, część kierowców może ten moment zwyczajnie przegapić. Na co powinniście zwrócić uwagę, aby zdiagnozować ślizgające się sprzęgło? Co zrobić, kiedy sprzęgło zacznie się już ślizgać?

czytaj więcej >
Sprzęgło nie wysprzęgla, nie rozłącza się  - co zrobić, jak naprawić

Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?

Sprzęgło samochodowe jest podzespołem o bardzo dużej żywotności, pod warunkiem, że jest ono prawidłowo serwisowane i użytkowane. Jeśli dbacie o sprzęgło, spokojnie powinno Wam służyć nawet przez 400 tys. km. Jeśli nie dbacie, już po ok. 120 tys. km możecie się spodziewać np. tego, że zaczną pojawiać się problemy w jego wysprzęglaniem lub nagle zupełnie przestanie się rozłączać. Jak rozpoznać ten moment? Co może być bezpośrednią przyczyną tych problemów i jak sobie poradzić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze