Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?

Data:
W kategorii Sprzęgło

Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty, ponieważ przyczyn głośnej pracy sprzęgła może być naprawdę sporo.

Z jakich powodów sprzęgło w samochodzie zaczyna wydawać podejrzane, głośne dźwięki?

Za głośną pracę sprzęgła zwykło uważać się praktycznie wszystko, co generuje dobrze słyszalne i często trudne do zidentyfikowania hałasy dobiegające z okolic skrzyni biegów. Zwykle hałasy te powiązać można w dość oczywisty sposób ze sprzęgłem, ponieważ pojawiają się lub milkną w zależności od jego pracy. Hałasami tymi mogą być:

  • dzwonienie,
  • stukanie,
  • grzechotanie,
  • głuchy łomot,
  • gwizdy,
  • wycie,

a także cała paleta podejrzanych dźwięków o różnym natężeniu i częstotliwości występowania. Jeśli coś podobnego zacznie pojawiać się regularnie w Waszym aucie, powinniście jak najszybciej zająć się diagnozą całego układu i rozpoznaniem źródła hałasu. A źródeł tych może być naprawdę sporo. Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła?

  1. Skrajne zużycie tłumika drgań skrętnych – do tak poważnego zużycia tego elementu sprzęgła dochodzi zwykle na skutek częstej jazdy na niskich obrotach, ekstremalnie nieregularnej pracy silnika (zwykle w skutek jakiejś awarii) lub wysokiego stopnia zużycia przegubów w układzie napędowym. Zużycie tłumika drgań skrętnych prowadzi do przeciążenia wielu komponentów i słyszalnego dla kierowcy hałasu.
  2. Zdarcie osłony tłumika drgań skrętnych – przyczyną tego zjawiska bywa cały szereg usterek typowo mechanicznych, w tym niewycentrowanie dzwonu sprzęgła i kołnierza obudowy wału korbowego czy brak łożyska pilotującego. Zdarcie osłon tłumika drgań sprawia, ze luźne sprężyny zaczynają pocierać o sąsiadujące z nimi elementy, czemu towarzyszy charakterystyczne dzwonienie. Usterka tego typu zwykle skutkuje również problemami z rozłączaniem sprzęgła.
  3. Uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła – pod wpływem nadmiernego zużycia sprzęgła na wewnętrznym pierścieniu wysprzęglika mogą zacząć tworzyć się rowki, które prowadzą do powstawania tzw. ruchów względnych. Ruchy te sprawiają, że sprzęgło zaczyna się rozgrzewać i hałasować. Uszkodzenie tego typu prowadzi również do utraty smaru, a przez to do znacznego skrócenia żywotności łożyska.
  4. Niewłaściwy profil piasty – przyczyn tego zjawiska należy upatrywać w kilku różnych usterkach mechanicznych, najważniejszy jednak pozostaje sam skutek, którym jest utrata połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. We wczesnym stadium awaria tego typu daje efekty w postaci hałasów oraz problemów z rozłączeniem sprzęgła.
  5. Zerwania sprężyn amortyzacyjnych – to kolejna awaria mogąca mieć całą masę przyczyn i której ostatecznym skutkiem będzie utrata połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Tak jak w poprzednim przypadku, jej wczesne stadium daje efekty w postaci hałasów oraz problemów z rozłączaniem sprzęgła.

Ale na tym wcale nie koniec możliwych przyczyn głośnej pracy sprzęgła. Co jeszcze może być przyczyną hałasów tego podzespołu?

  • Awaria wielowypustu piasty,
  • Nieprawidłowe zamocowanie sprzęgła lub użycie niewłaściwych części,
  • Wszelkie błędy popełnione podczas montażu sprzęgła.

Ostatecznie należy również pamiętać o tym, iż hałas wcale nie musi być winą sprzęgła, ale wydobywać się z sąsiadującej z nim skrzyni biegów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części sprzęgła w naszej ofercie!

Jak należy radzić sobie z hałasującym sprzęgłem?

Stara prawda mówi, że w zdecydowanej większości przypadków hałasujące sprzęgło to sprzęgło do wymiany. I to wymiany całkowitej. Nie może tu wchodzić w grę jedynie wymiana samej tarczy, docisku czy łożyska. Jeśli bowiem choć jeden z tych elementów uległ zużyciu czy uszkodzeniu, z pewnością odbiło się to również na pozostałych i kwestią czasu jest, kiedy i one odmówią posłuszeństwa. Wymiana kompletu głośnego sprzęgła jest więc rozwiązaniem najrozsądniejszym zarówno ze względów mechanicznych, jak i ekonomicznych.


Komentarze

awaria sprzęgła
Andrzej
,
18.10.2020
Odpowiedz
Odmian hałasu, przyczyn i samych rodzajów usterek jest mnóstwo, a tak jak piszecie, zwykle sprowadzają się one do jednego - wymiany całego kompletu sprzęgła. Nie raz spotykam się z klientami, którzy potrafią długi czas jeździć na hałasującym sprzęgle doprowadzając go do granic wytrzymałości i później upierają się, by wymienić może tylko sam wysprzęglik itd.. no nie ma takiej opcji,by to się opłacało.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.