Uszczelniacze zaworowe do wymiany. Jak rozpoznać, że ich czas już nadszedł i czym może grozić ignorowanie ich nieszczelności?

Data:
W kategorii Silnik

Małe i często pomijane uszczelniacze zaworowe potrafią nieźle namieszać w praktycznie każdym silniku. Mówi się, że problemy z nimi to tylko kwestia czasu, a kiedy już się pojawią, lepiej w porę to zauważyć. A co, jeśli ktoś pierwsze objawy usterki uszczelniaczy zaworowych zwyczajnie przegapi? Może się to skończyć fatalnie zarówno dla jego sinika, jak i dla portfela. Na szczęście diagnoza tego problemu nie jest specjalnie skomplikowana, a nawet wymiana samych uszczelniaczy nie zawsze wymaga wizyty w warsztacie.

Jakie efekty dają uszkodzone uszczelniacze zaworowe? Po czym poznać, że przyszedł czas na ich wymianę?

Często mówi się o silnikach, które „biorą olej”. Zjawisko to można rozpatrywać w dwóch kategoriach, mamy bowiem do czynienia z silnikami, które:

  • biorą olej ze względu na charakterystykę swojej konstrukcji i sposobu pracy,
  • biorą olej na skutek wysokiego zużycia lub usterki określonych elementów.

Właśnie do tego drugiego przypadku zalicza się problem, który zamierzamy w tym artykule opisać. A problemem tym jest nieszczelność lub usterka uszczelniaczy zaworów. Jak możecie rozpoznać, że uszczelniacze zaworów w Waszym aucie mają już dosyć?

Kiedy uszczelniacze zaworów tracą swoje oryginalne właściwości, możecie zaobserwować następujące zjawiska:

  • silne dymienie niebieskawym dymem z rury wydechowej pojawiające się po tym, jak silnik przez chwilę pracował na wolnych obrotach (np. stoicie w korku), po czym nacisnęliście silniej na pedał gazu – być może zjawisko to nie jest łatwe do zauważenia przez kierującego pojazdem, ale cała reszta obserwatorów z pewnością go nie przeoczy;
  • silne dymienie niebieskawym dymem i wyraźny zapach spalonego oleju pojawiające się po rozruchu silnika po dłuższym postoju;
  • zwiększone zużycie oleju silnikowego w jednostkach, które wcześniej były wyjątkowo w tym aspekcie oszczędne.

Jeśli w Waszym samochodzie pojawił się którykolwiek z powyższych objawów i nie jesteście go w stanie wyjaśnić w żaden inny sposób, winę za całe zamieszanie z pewnością ponoszą uszczelniacze zaworów.

Żywotność uszczelniaczy zaworów było i jest ograniczona. Konkretny interwał ich wymiany zależy od wielu czynników, w tym od:

  • jakości oryginalnych uszczelniaczy lub ich zamienników – jeśli szukać dobrej jakości uszczelniaczy zaworowych w fajnej cenie, sprawdźcie ofertę naszego sklepu iParts.pl;
  • typu i charakterystyki pracy silnika – część silników ma z uszczelniaczami zaworów wyraźnie większy problem, np. wszystkie wolnossące silniki benzynowe;
  • jakości używanego oleju – kiepski olej nie tyle przyczynia się do przyśpieszenia powstania nieszczelności, co poważnie zwiększa konsekwencje takiej usterki, dlatego dbajcie o to, aby używane przez Was oleje silnikowe były naprawdę wysokiej klasy i pochodziły z pewnego, sprawdzonego źródła.

Niektórzy podają, iż przeciętna żywotność uszczelniaczy zaworowych to ok. 80 tys. km. Nawet jeśli w Waszym przypadku okaże się, że uszczelniacze po takim przebiegu mają się jeszcze całkiem dobrze, warto wymienić je profilaktycznie, dla zwykłego spokoju ducha. Bo to, że wymienić i tak będzie je trzeba, to więcej niż pewne.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części silnika samochodowego w naszej ofercie!

Czym grozi bagatelizowanie usterki uszczelniaczy zaworowych? Do czego może doprowadzić ich nieszczelność?

Uszczelniacze zaworowe zużywają się w dość szczególny sposób. Jako elementy gumowe pod wpływem upływającego czasu tracą swoje oryginalne właściwości, z wyjątkowo elastycznych i miękkich uszczelek zmieniając się w twarde, całkowicie niesprężyste i przez to często pękające pierścienie.

Konsekwencje takiego zużycia uszczelniaczy zaworowych bywają naprawdę przykre. Jazda z nieszczelnymi uszczelniaczami może doprowadzić do:

  • skrajnego zanieczyszczenia świec,
  • awarii sond lambda.

Oprócz tego odbija się to poważnie na żywotności katalizatora i całego silnika. Nagar powstający podczas spalania oleju potrafi wyrządzić mnóstwo niezwykle kosztownych szkód, a wszystko dlatego, ze ktoś postanowił odłożyć wymianę uszczelniaczy zaworowych za kilka złotych sztuka.

Na szczęście wymiana uszczelniaczy zaworowych nie jest czymś, z czym nie mógłby sobie poradzić średniozaawansowany fan motoryzacji. Niezbędne mogą się tu jednak okazać:

  • odpowiednie, dość specjalistyczne narzędzia (szczypce do uszczelniaczy zaworowych oraz ściągacze do sprężyn),
  • pomoc drugiej osoby.

Wybierając nowe uszczelniacze zaworów pamiętajcie o tym, aby prawidłowo dopasować je do modelu silnika. W razie jakichkolwiek problemów w tym elemencie, zawsze możecie poradzić się jednego z naszych nieomylnych ekspertów iParts.pl.


Komentarze

usterki uszczelniaczy zaworowych
Mirek
,
03.10.2020
Odpowiedz
Dobre wskazówki i fajnie, że od razu przy artykule udostępniono filmiki, więc wiadomo co jak. A to zwykle tak jest, że drobnostka, którą lekceważymy prowadzi do baaardzo kosztownych napraw.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.