10000+ produktów
Rozrusznik to część samochodowa niezbędna do prawidłowego rozruchu jednostki napędowej. Większość współcześnie produkowanych samochodów wyposażonych jest w elektryczne rozruszniki, które obecnie są najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Rozruszniki elektryczne stanowią silnik prądu stałego, który potrzebny jest do obracania wału korbowego silnika oraz nadawaniu mu prawidłowej prędkości obrotowej, koniecznej do rozruchu jednostki napędowej. Rozrusznik pracuje bezpośrednio z akumulatorem, a podczas rozruchu silnika pobiera od niego najwięcej energii elektrycznej.
Jak zbudowany jest rozrusznik samochodowy? Składa się on z uzwojenia wzbudzenia, wirnika z uzwojeniem oraz komutatorem, szczotek komutatora oraz urządzenia sprzęgającego i załączającego. Rozrusznik pobiera dużo energii elektrycznej z akumulatora (nawet do 600A), która niezbędna jest do wprawienia wału korbowego w ruch obrotowy. W tym celu wykorzystywane jest urządzenie sprzęgające rozrusznika, które sprzęga rozrusznik z kołem zamachowym silnika, w wyniku czego dochodzi do wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego silnika. Mechanizm sprzęgający znajduje się na wirniku, poprzez gwint o dużym skoku, który sprawia, że przenoszenie momentu obrotowego z rozrusznika na sprzęg dosuwa sprzęg do zębnika. Zębnik osadzony jest na sprzęgniku poprzez sprzęgło wałkowe, którego zadaniem jest zabezpieczanie rozrusznika przed napędzaniem go przez silnik, gdy uzyska obroty większe niż obroty samego rozrusznika. Zazębianie jest ułatwione za pośrednictwem mechanizmu sprzęgającego, który przesuwany jest w stronę zębnika poprzez widełki przez elektromagnes – sprawia to, że rozrusznik jest zazębiany zanim jeszcze zacznie się obracać.
Głównym elementem rozrusznika samochodowego jest silnik elektryczny, który napędza zębatkę, a ta z kolei obraca wieńcem zębatym zamontowanym na kole zamachowym silnika. Kółko zębate i wieniec nie są w stałym kontakcie. Sprzęganie realizowane jest przy użyciu elektromagnesu w momencie, kiedy przekręcamy kluczyk na pozycję „rozruch”. W tym momencie powinno dojść do trwałego zazębienia się kół zębatych rozrusznika samochodowego. Dopiero gdy do niego dojdzie prąd pochodzący z akumulatora trafia do cewki bądź cewek i do świec zapłonowych. Kiedy silnik zacznie pracować elektromagnes jest natychmiast wyłączany, a koła zębate rozłączają się. Gdyby do tego nie doszło, prędkość obrotowa koła zamachowego zniszczyłaby rozrusznik.
Do typowych usterek rozruszników samochodowych można zaliczyć awarie elektromagnesu, nadmierne zużycie zębów w zespole sprzęgającym, nadpalenie styków lub uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego uruchamiającego koło zębate, czyli bendiksu. Każda z tych usterek daje przeważnie różne objawy.
Najczęściej możemy się spotkać z sytuacjami, kiedy rozrusznik nie reaguje na przekręcenie kluczyka. Tutaj powodem może być akumulator lub przewód doprowadzający prąd do rozrusznika. Jeśli natomiast mimo braku reakcji słyszymy metaliczny dźwięk, to problemem może być uszkodzony elektromagnes.
Kolejną trudną sytuacją jest moment, kiedy rozrusznik pracuje, jednak nie jest w stanie uruchomić naszego silnika. Za to będzie odpowiedzialny prawdopodobnie mechanizm sprzęgający. Jeśli słyszymy, że rozrusznik nie jest w stanie rozpędzić silnika do odpowiedniej prędkości, to problemem jest akumulator lub zaśniedziałe klemy oraz styki przy rozruszniku. Głośna praca rozrusznika samochodowego natomiast może być spowodowana zużyciem kół zębatych lub łożyska w jego wnętrzu.
Przykrą przypadłością jest również sytuacja, w której po uruchomieniu silnika nasz rozrusznik pracuje nadal. Wtedy najprawdopodobniej doszło do awarii elektromagnesu, który nie odłącza rozrusznika od koła zamachowego silnika co powoduje dalszą pracę tego podzespołu.
Rozrusznik samochodowy jest kluczowym podzespołem dla pracy jednostki napędowej naszego samochodu. Bez niego nie będziemy w stanie uruchomić silnika. W nowoczesnych konstrukcjach rozrusznik jest bardzo obciążonym podzespołem, m.in. przez system Start Stop.
Nasz sklep oferuje swoim klientom szeroki wybór rozruszników. Niezależnie czy jest to oryginalny, czy tani rozrusznik samochodowy, klient może liczyć na profesjonalną obsługę i najwyższą jakość zamówionych części. Przypominamy również, że przy zakupach powyżej 399 zł przesyłka jest całkowicie darmowa.