DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ
Do końca promocji pozostało:
10000+ produktów

Reflektory samochodowe to podstawowe źródło światła auta, bez którego jazda byłaby ogromnie niebezpieczna, a niejednokrotnie wręcz niemożliwa. Obecnie w reflektorach samochodowych wykorzystuje się 4 podstawowe rodzaje żarówek, a mianowicie - dwuwłóknowe, halogenowe, LED oraz palniki ksenonowe.
Z uwagi na to, że strumień światła reflektorowego może oślepić kierowców jadących z naprzeciwka, wszystkie lampy przednie samochodowe muszą spełniać wymagane prawem warunki techniczne i homologacyjne. Warto więc kupować reflektory od sprawdzonych producentów w iParts.pl. W tym przypadku tanie zamienniki nie są dobrym wyborem.
Reflektor do samochodu to, mówiąc najprościej, mechanizm oświetleniowy zamontowany z przodu auta odpowiedzialny za oświetlanie drogi przy pomocy specjalnego strumienia światła. Obecnie stosuje się najczęściej kilka typów reflektorów wykorzystujących zróżnicowane rodzaje żarówek - żarówki dwuwłóknowe, żarówki halogenowe, palniki ksenonowe oraz reflektory LED.
Lampy przednie samochodowe - oznaczenia rodzajów reflektora
|
RODZAJE REFLEKTORÓW SAMOCHODOWYCH |
|
|
Reflektory halogenowe |
Światła halogenowe to obecnie najpopularniejszy typ reflektorów montowany w samochodach. Ich konstrukcja opiera się na szklanej kapsule wypełnionej gazem halogenowym oraz żarniku wolframowym. W momencie uruchomienia reflektora przez żarnik wolframowy zaczyna płynąć prąd, który wytwarza ciepło, a w efekcie żarnik wewnątrz żarówki zaczyna się żarzyć. Reflektory halogenowe generują żółte światło oraz dużą ilość ciepła. W najnowocześniejszych wersjach lamp halogenowych wykorzystywany jest argon lub gazy azotowe, co zapobiega szybkiemu zużyciu żarnika wolframowego. |
|
Reflektory ksenonowe |
Reflektory ksenonowe nie posiadają żarnika wewnętrznego, a ich wolna przestrzeń jest wypełniona gazem ksenonowym. Gdy prąd zaczyna płynąć przez dwie elektrody, gaz rozświeca się. Lampy ksenonowe zapewniają jaśniejsze światło niż halogeny, jednak potrzebują trochę czasu na rozgrzanie się i osiągnięcie swojej optymalnej jasności. Z tego też powodu nie są one powszechnie stosowane w światłach drogowych. Reflektory ksenonowe zapewniają niebiesko-biały strumień światła. |
|
Reflektory LED |
LED-y (ang. Light Emitting Diodes - diody emitujące światło) to powszechnie stosowany typ reflektorów w nowoczesnych samochodach. Zasada działania technologii LED opiera się na elektroluminescencji, czyli zjawisku, w którym dochodzi do jarzenia się przedmiotu, jednak bez związku z jego temperaturą. Reflektory LED są zazwyczaj wykonane z arsenku galu, który charakteryzuje się właściwościami typowymi dla półprzewodników. W chwili, gdy przechodzi przez niego prąd, cząstki naładowane dodatnio i ujemnie łączą się, czego efektem jest zjawisko elektroluminescencji, które generuje światło. Co istotne, diodowe światła samochodowe są wysoce energooszczędne. |
|
Reflektory matrycowe |
Reflektory matrycowe zbudowane są z wielu pojedynczych diod. W przedniej szybie samochodu przeważnie w okolicach lusterka wstecznego montowana jest kamera wykrywająca inne źródła światła (np. pojazd nadjeżdżający z przodu, latarnia itp.). Sygnał z kamery przekazywany jest do jednostki sterującej, która w odpowiedni sposób zarządza zespołem diod (np. wyłącza pojedyncze LED-y, aby nie oślepiać innych kierowców, jednocześnie zapewniając użytkownikowi jak najlepszą widoczność. Reflektory matrycowe pozwalają poza terenem zabudowanym na niemal każdorazowe wykorzystanie świateł drogowych, zwalniając tym samym kierowcę z konieczności przełączania na światła mijania. Lampy matrycowe bardzo dobrze oświetlają nie tylko samą drogę z przodu, ale i pobocze. |
|
Laserowe reflektory matrycowe |
Laserowe reflektory matrycowe to najdroższy, najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie rodzaj świateł. Reflektory wykorzystują wiązkę niebieskich promieni światła laserowego o dużej intensywności, która przechodzi przez fosforowy konwerter, przekształcający światło niebieskie w światło białe. Laserowe reflektory zapewniają niesamowicie mocny snop światła, sięgający nawet 600 m przed samochodem (dwa razy dalej niż LED-y). Tego typu lampy przednie samochodowe są oferowane przez jedynie kilku producentów samochodów klasy Premium (m.in. Audi i BMW). Najczęściej są dostępne jako dość drogie wyposażenie dodatkowe. |
Standardowy reflektor samochodowy jest zbudowany z obudowy, mechanicznego lub elektrycznego urządzenia regulacyjnego, źródła światła, odbłyśnika oraz szyby. Do niedawna najpopularniejszym rodzajem źródeł światła przedniego stosowanego w samochodzie były reflektory halogenowe. Obecnie coraz częściej wykorzystywane jest oświetlenie ksenonowe.
Ksenonowe reflektory do samochodu mają niewiele wspólnego z typowymi żarówkami. Ksenony to wyładowcze źródło światła generowane w łuku elektrycznym, który z kolei powstaje pomiędzy elektrodami w atmosferze gazu szlachetnego (ksenonu) wzbogaconego o sole metali z grupy halogenów.
We wnętrzu lampy ksenonowej powstaje ciśnienie na poziomie kilkudziesięciu barów. Światło widzialne jest emitowane przez stożki plazmy przylegające do obu elektrod. Jego temperatura barwowa oscyluje w granicach od 4500 do 6500 st. K.
Samochodowe reflektory ksenonowe zapewniają o wiele większą sprawność energetyczną emitowanego światła widzialnego niż standardowe żarówki. Gwarantują one trwałość na poziomie od 1550 do 2000 godzin (około 3 razy więcej niż żarówka halogenowa).
Reflektory samochodowe to elementy eksploatacyjne, które z czasem ulegają zużyciu. Defekty dotyczą przede wszystkim kloszy oraz odbłyśników. Plastikowe elementy przezroczyste mają tendencję do matowienia lub odbarwienia. Dzieje się tak głównie z uwagi na ich dużą ekspozycją na piasek, słońce i inne niekorzystne warunki atmosferyczne. W przypadku takich usterek konieczna jest odpowiednia regeneracja reflektora polegająca na spolerowaniu zniszczonej powierzchni lampy, a następnie zabezpieczenie całego reflektora specjalną powłoką ochronną.
Niejednokrotnie lampy samochodowe parują. Przyczyną może być nieszczelność obudowy reflektora. Wilgoci we wnętrzu reflektora niszczy go i bardzo często twarzy nalot na odbłyśniku, a także powoduje korozję styków oraz odsłoniętych elementów metalowych. Prowadzi to do spadku efektywności działania reflektorów.
Innym źródłem problemów z przednim oświetleniem samochodu jest często wadliwa instalacja elektryczna, zużyty akumulator lub uszkodzony alternator.
Przednie reflektory samochodowe są nieustannie modernizowane i unowocześniane. Przyszłością w tej dziedzinie mają być już niedługo OLED-y (organiczne LED-y), które mogą przybrać praktycznie dowolne kształty. Co więcej, mogą one również wdawać się w interakcję z innymi uczestnikami ruchu. Przykładowo, tylne lampy wyświetlające np. trójkąty ostrzegawcze, będą mogły sygnalizować innym kierowcom o zaistniałym na drodze niebezpieczeństwie.
Przyszłość oświetlenia samochodowego demonstruje już m.in. koncern Audi, który w swoich modelach (A8, e-tron) stosuje tzw. cyfrowe światła matrycowe (Digital Matrix). Ich centralnym elementem jest niewielki chip, składający się z 1,3 miliona miniaturowych luster. Za sprawą przepływającego przez nie polu elektrostatycznemu są one w stanie obrócić się (osobno) kilka tysięcy razy na sekundę, zmieniając tym samym skupienie wiązki światła. Działanie tego typu technologii w reflektorach samochodowych jest uzależnione od wielu czynników, w tym m.in. natężenia światła, osiągniętej w danej chwili prędkości auta czy danych pochodzących z nawigacji.
Cyfrowe światła matrycowe potrafią wyznaczyć drogę przed samochodem w postaci długiego na 50 m świetlnego dywanu, umiejscowionego na pasie ruchu, po którym auto się porusza. Dodatkowo są w stanie pokazać kierunek, w jakim podąża droga, a w momencie uruchomienia kierunkowskazu, reflektory doświetlają kawałek pasa ruchu, na który kierowca chce zjechać.
Sklep z reflektorami samochodowymi iParts.pl to dostęp do pełnej gamy lamp przednich do każdej marki i modelu samochodu. Wszystkie oferowane reflektory są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta. Gwarantujemy najniższe ceny na rynku, szybką realizację zamówienia oraz fachowe wsparcie techniczne w dobraniu odpowiednich elementów do Twojego samochodu.





