Wybierz markę:
O zestawie łańcucha rozrządu
Można powiedzieć, że łańcuch rozrządu jest w zasadzie bezobsługowy, przeważnie jednak tylko w prostych, niewysilonych jednostkach napędowych. To tyle teorii. W rzeczywistości łańcuchy rozrządu lubią się rozciągać i pękać, co wiąże się zazwyczaj z poważnymi usterkami i dość kosztownymi naprawami. Warto więc systematycznie kontrolować stan techniczny rozrządu i zaopatrzyć się w nowy zestaw łańcucha rozrządu. W iParts.pl znajdziesz bogatą ofertę tych elementów przygotowaną dla wszystkich modeli współczesnych samochodów.
Łańcuch rozrządu w samochodzie
Łańcuchowy napęd rozrządu, jak sama nazwa wskazuje, służy do napędu układu rozrządu. Obecnie jest on sukcesywnie wypierany z rynku przez pasek rozrządu, głównie z przyczyn ekonomicznych. Jednak niektórzy znani motoryzacyjni giganci tacy, jak np. Mercedes czy BMW, nadal stosują łańcuch rozrządu w swoich autach przede wszystkim z uwagi na ich trwałość oraz stosunkowo większą niezawodność w porównaniu z paskami rozrządu.
Sposób działania łańcucha rozrządu
Jednym z elementów wchodzących w skład budowy silnika samochodowego jest układ rozrządu, a jego podstawowym zadaniem jest sterowanie urządzeniami doprowadzającymi ładunek wprost do silnika i usuwanie z nich spalin. Kiedyś elementem, który napędzał rozrząd było koło zębate, dzisiaj stosuje się pasek, albo łańcuch rozrządu. W najnowszych samochodach większość jednostek napędowych wyposażona jest w turbosprężarkę, a w tej sytuacji lepiej sprawdzi się łańcuch, który może przenieść większy moment obrotowy.
Mechanizm rozrządu jest odpowiedzialny za synchronizację wału korbowego oraz wałka rozrządu. Dba również, aby zawory jednostki napędowej otwierały się i zamykały w odpowiednim momencie. Mechanizm z łańcuchem rozrządu znajduje się we wnętrzu silnika pod specjalną obudową i może być on zlokalizowany od strony osprzętu jednostki napędowej lub od strony skrzyni biegów. Jest to uzależnione od tego, czy silnik jest zamontowany wzdłużnie czy też poprzecznie. Łańcuch rozrządu zapewnia dość precyzyjne przeniesienie ruchu z wału korbowego na wałek rozrządu.
Typowe usterki łańcucha rozrządu w samochodzie
Według większości ekspertów motoryzacyjnych łańcuchowy napęd rozrządu jest bardziej niezawodny od jednostek napędzanych paskiem. Kiedyś trwałość łańcucha była długa, a za przykład można podać Mercedesa W123, gdzie wytrzymywał nawet 500 tys. km. Wiąże się to jednak z budową silników, a przez ten czas ich konstrukcja znacznie ewoluowała. Dzisiaj trwałość łańcucha uzależniona jest od trwałości napinacza, czyli średnio jest w stanie wytrzymać ok. 200-300 tys. km, jednak są producenci, którzy wymianę łańcucha zalecają częściej, szczególnie w silnikach o mniejszej pojemności. Wpływ na trwałość tej części będzie miała także intensywność eksploatacji samochodu. Warto co jakiś czas kontrolować stan rozrządu, w tym wykonać badanie rozciągnięcia łańcucha i dokonać kontroli kół zębatych, ślizgów i napinacza. Sygnałem ku wymianie zestawu łańcucha rozrządu jest obecność opiłków metalu na obudowie. Objawami zużycia są także pojawiający się hałas z okolic rozrządu, a także pogorszona praca silnika. W nowszych samochodach zaalarmować może o tym świecąca się kontrolka „check engine”. W porównaniu do paska rozrządu, zestaw łańcucha rozrządu zrywa się bardzo rzadko, jednak jeśli już do tego dojdzie, niestety silnik prawdopodobnie będzie nadawał się do wyrzucenia.
Najbardziej trwałe łańcuchy spotyka się w starszych modelach Mercedesach, w tym we wspomnianym już modelu W123, jednak i najnowsze modele mające silniki Mercedesa nie budzą większych zastrzeżeń w zakresie wytrzymałości. Dużą trwałość wykazują także łańcuchy rozrządu w samochodach marki BMW, a także nowych jednostkach Toyoty, Renault, czy benzynowych motorach Mazdy. Wymiana łańcucha rozrządu jest znacznie bardziej skomplikowana niż paska. Wiąże się to nie tylko z droższymi częściami, ale też wzrastają koszty robocizny, które wynikają z utrudnionego dojścia do elementów zabudowanych w silniku.
Popularni producenci łańcuchów rozrządu
- Febi Bilstein
- Topran
- Mapco
- INA
- SWAG
- FAI AutoParts
- Ruville
- SKF
- Ashika
- Dayco
- Blue Print
Jeżeli interesuje Cię wytrzymały i niezawodny, lecz tani łańcuch rozrządu, dobrze trafiłeś! U nas znajdziesz odpowiedni zestaw łańcucha rozrządu do swojego samochodu. Wystarczy, że z powyższego zestawienia wybierzesz markę auta, następnie podasz model i rocznik, a na końcu wersję silnikową, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Powiązane kategorie produktowe
- napinacz łąńcucha rozrządu
- szyna napinająca
- szyna prowadząca
- łańcuch rozrządu
- pasek rozrządu
- zestaw paska rozrządu
Zapewniamy największy wybór części samochodowych pochodzących od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Na wszystkie oferowane produkty, w tym i łańcuchy rozrządu, dajemy gwarancję producenta (12 lub 24 miesiące).
Polecane akcesoria do silnika:
- Środki do czyszczenia silnika
- Płukanki do silników
- Oleje silnikowe
- Samostarty
- Dodatki do oleju silnikowego
- Testery ciśnienia sprężania
- Dodatki do benzyny
- Testery ciśnienia paliwa
- Testery ciśnienia oleju
- Narzędzia do napraw silnika
- Ściągacze do wtrysków
- Klucze do korków oleju
- Klucze do świec
- Narzędzia do rozrządu
- Ściągacze do uszczelniaczy
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Rozrząd. Jak działa? Jak o niego dbać? O czym pamiętać podczas jego wymiany?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Łańcuch rozrządu musi być dobrany dokładnie do danego silnika. Można śmiało podać w sklepie model samochodu oraz wersję silnika (łącznie z mocą w KM), a dobrany produkt będzie odpowiedni.
Producenci samochodów korzystający z tego rozwiązania nie podają dokładnie przebiegu, po którym należy wymienić łańcuch rozrządu. Dlatego powstały legendy mówiące o tym, że łańcuch rozrządu jest niezniszczalny. Kierowca musi sam wyczuć moment, w którym powinien wymienić rozrząd. Jeśli nasz łańcuch wydaje nienaturalne dźwięki lub szumi to znak, że jego żywot stanowczo dobiega końca.
Tak, podobnie jak klasyczny rozrząd na pasku, ten na łańcuchu również należy wymieniać. Interwał takiej wymiany jest całkowicie inny, jednak nie oznacza to że rozwiązanie oparte o łańcuch jest niezniszczalny ponieważ łańcuch również ulega rozciągnięciu i może się zerwać niszcząc nasz silnik.
Wymiana rozrządu to skomplikowane zadanie. Wymaga od nas umiejętności oraz narzędzi, które nie są łatwo dostępne. Wymieniając rozrząd musimy wiedzieć jak unieruchomić wałki znajdujące się w jego komplecie, dodatkowo musimy go później odpowiednio ustawić, a sama wymiana wymaga często podwieszenia silnika lub jego całkowitego wyjęcia.
Tak, łańcuch jest bardziej odporny na rozciąganie niż standardowy pasek, jednak mimo wszystko może on ulec rozciągnięciu. Należy monitorować jego napięcie, a także słuchać czy jego praca wywołuje charakterystyczny szum lub stukanie. Są to objawy naciągniętego łańcucha, który powinien zostać wymieniony.
Nasz sklep dostarcza klientom szeroki wybór zestawów łańcucha rozrządu odpowiedniego dla wielu popularnych na naszym rynku samochodów wyposażonych w to rozwiązanie. Ceny kompletnego zestawu łańcucha rozrządu mieszczą się w granicach 310 do 980 zł.