Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Łańcuch rozrządu: nie zawsze na wieczność!

Łańcuch rozrządu jest swojego rodzaju koordynatorem. To dzięki niemu elementy głowicy idealnie współgrają z tłokami i to za jego sprawą w bloku silnika dystrybuowany jest moment obrotowy. Niegdyś łańcuchy były pancerne, dzisiaj niestety już nie są tak trwałe. Sprawdźcie co powinniście wiedzieć o tym rodzaju napędu rozrządu.

Łańcuch rozrządu: nie zawsze na wieczność!

Łańcuch jest jednym z ważniejszych elementów w silniku. To jego zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego z wału korbowego na wałek rozrządu i to on reguluje pracę elementów głowicy. Łańcuch z założenia powinien być całkowicie bezobsługowy. Rozwiązania stosowane w starych Mercedesach, Nissanach czy BMW na ogół starczały na całe życie pojazdu! Nawet jeżeli w trakcie eksploatacji pojawiały się niewielkie luzy, zazwyczaj nie następowało to wcześniej, niż przy przebiegu oscylującym w granicy 400 tysięcy kilometrów. 

Łańcuch rozrządu: nie zawsze na wieczność!Mimo iż łańcuch był ceniony przez kierowców, w latach dziewięćdziesiątych i osiemdziesiątych „zszedł do podziemia”. Stosowało go wyłącznie kilku producentów, podczas gdy reszta przestawiła się na tańsze i lżejsze rozwiązanie, a mianowicie pasek rozrządu. Czy to oznaczało koniec? Na szczęście nie! Od dobrych kilku lat tendencja zaczyna się odwracać. Łańcuch rozrządu powraca do łask i coraz częściej staje się integralnym elementem nawet małolitrażowych konstrukcji. 

Współczesne wersje napędów niestety nie zawsze są tak trwałe jak ich protoplaści sprzed dwóch czy trzech dekad. Decyduje o tym kilka czynników. Przede wszystkim obecnie łańcuch rozrządu jest cieńszy, wykonany często ze słabszego materiału, a także podlega zdecydowanie większym przeciążeniom. W efekcie o ile dla Toyoty do tej pory stosującej klasyczne rozwiązanie pokonanie 300 czy 400 tysięcy kilometrów bez wymiany rozrządu nie stanowi żadnego problemu, o tyle w niemieckim silniku 1,4 TSI wyciągający się łańcuch nowego typu wymaga ingerencji mechanika już przy przebiegu na poziomie 30 - 40 tysięcy kilometrów. 

Klekot podczas rozruchu? To świadczy o awarii!

Podstawowym objawem usterek występujących w obrębie układu rozrządu są wszelkiego rodzaju hałasy. Podczas odpalania silnika pojawia się tzw. dieslowski klekot, a łańcuch w trakcie jazdy może szumieć lub wydawać metaliczne dźwięki. Dodatkowo skutkiem będzie pogarszająca się kultura pracy jednostki napędowej i wyraźny spadek mocy. Jedną z najczęściej spotykanych usterek jest zużycie napinacza. W wyniku pojawienia się niesprawności elementu łańcuch traci właściwy naciąg, przez co zaczyna bezwładnie uderzać o obudowę i może się ześlizgnąć z wałków. 

Niezwykle groźne są przypadki wyciągnięcia łańcucha. Potężne obciążenia występujące w trakcie pracy jednostki napędowej sprawiają, że często wadliwa konstrukcja nie wytrzymuje. Poszczególne oczka w łańcuchu zaczynają się rozszerzać, a co za tym idzie rośnie obwód. Efekty? Zmienia się ustawienie wału korbowego i wałka rozrządu, szybciej zużywają się koła zębate oraz może dojść do zerwania napędu. Ostatni z przypadków jest skrajny, jednak to wcale nie oznacza, że należy go uznać za nierealny. W 2-litrowym dieslu BMW o oznaczeniu N47 niejednokrotnie zdarzyło się, że łańcuch zerwał się już przy przebiegu na poziomie 120 - 150 tysięcy kilometrów. 

Ostatnia z możliwych usterek nie tyczy się bezpośrednio samego łańcucha czy elementów jego napędu, a kół zębatych. Jeżeli producent wykona je ze zbyt słabego materiału, te w trakcie eksploatacji zaczną się ścierać. Erodujące zęby na kołach sprawią, że łańcuch nie tylko wyciągnie się, ale także prędzej lub później zmieni położenie. Sytuacja jest o tyle groźna, że w najczarniejszym scenariuszu skutkiem przeskoczenia rozrządu będzie kolizja tłoków z zaworami i generalny remont jednostki napędowej. 

Sam koszt zakupu łańcucha wraz z napinaczem, szynami napinającymi i prowadzącymi oraz kompletem śrub nie jest wysoki. Ceny w przypadku najpopularniejszych modeli wahają się od 350 do 500 złotych - oczywiście pod warunkiem, że kierowca skorzysta z usług internetowego sklepu motoryzacyjnego, a nie autoryzowanej stacji obsługi. Rachunek na podobną sumę wystawi niezrzeszony warsztat po wymianie mechanizmu. 

Produkty z oferty naszego sklepu:

Popularne z kategorii Zestaw łańcucha rozrządu

Zestaw łańcucha rozrządu HEPU 21-0421
819,00 zł
4.7 (6 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu SCHAEFFLER INA 559 0124 10
839,00 zł
5.0 (1 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu SKF VKML 85000
357,00 zł
5.0 (3 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu SKF VKML 81002
385,00 zł
5.0 (3 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu SCHAEFFLER INA 559 0154 30
1319,00 zł
5.0 (1 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu JAPANPARTS KDK-201
383,00 zł
4.6 (5 ocen)
Zestaw łańcucha rozrządu w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zestaw łańcucha rozrządu pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zestaw łańcucha rozrządu
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Silnik montowany w wielu Mercedesach. Nie dzieje się NIC z rozrządem (aktualnie 650 tys). To bezawaryjny silnik, naprawiane były drobiazgi. Regeneracja wtryskiwaczy po 400 tys za 1800 cała akcja. Zaprzestano produkcji bo był za dobry i serwis nie zarabiał.
Mam silnik 1.4 TSI i po niecałych 70 tysiącach kilometrów zepsuł się cały rozrząd. Regeneracja silnika prawie 20 tysięcy zł. Po naprawie i wymianie napinacza na nowszej generacji (podobno bez usterki) mam ponad 140 tysięcy i na obecną chwile nie mam z nim problemów.
Uważam, że wszystko jest zależne o kierowcy. Jak ktoś katuje samochód dosyć często to istnieje większe prawdopodobieństwo, że może się zerwać łańcuch rozrządu.W ogóle ten artykuł powyżej jest bardzo ciekawy i polecam go.
Mam nadzieje, że w moim aucie łańcuch jeszcze trochę wytrzyma, dopiero mam 180tysi przebiegu :/
Jeśli ktoś katuje silnik to nie ma co się dziwić, że słychać stukanie łańcucha po 200 tys km.
Miałem kiedyś Fabie z silnikiem na łańcuszku, jeździłem nią 8 lat i od kupna do sprzedaży nie robiłem nic przy rozrządzie.
Powiem szczerze że mam przejechane swoim autem prawie 350 tysięcy kilometrów i nawet nie myślałem o łańcuchu rozrządu. Jak coś zacznie dzwonić to wtedy podjadę do mechanika.
Prawie 600 kilometrów mam już nabite od nowości auta i nic się nie tłucze, nic nie dzwoni, więc nawet nie ruszam tego :-)
Skoda Fabia 1,4 i przy 250 tysiącach przebiegu, silnik już zaczął wydawać dziwne odgłosy i chodzić jak diesel. Wymieniłem łańcuch rozrządu i to był już ostatni dzwonek, a mówili że jest niewymienialny.

Powiązane artykuły

Co lepsze, pasek czy łańcuch rozrządu?

Co lepsze, pasek czy łańcuch rozrządu?

Jeszcze kilka-, kilkanaście lat temu uważano, że łańcuch rozrządu jest o wiele wytrzymalszy i tańszy w serwisowaniu niż pasek rozrządu. Z kolei od lat siedemdziesiątych XX wieku większą popularnością cieszył się pasek rozrządu. Ta tendencja ciągle się zmienia. Oba rozwiązania mają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Więc, co jest lepsze – pasek czy łańcuch rozrządu?

czytaj więcej >
Jakie są rodzaje rozrządów stosowane we współczesnych jednostkach napędowych?

Jakie są rodzaje rozrządów stosowane we współczesnych jednostkach napędowych?

Układ rozrządu to kluczowy mechanizm działania każdej jednostki napędowej samochodu. Jest on odpowiedzialny przede wszystkim za dostarczenie ładunku do cylindrów oraz odtransportowanie spalin do układu wylotowego. Konstrukcja rozrządu ulegała z biegiem czasu większym lub mniejszym modyfikacjom wraz z jednoczesnym rozwojem silników samochodowych. Obecnie na rynku można spotkać kilka typów konstrukcji rozrządu jednostki napędowej. Jednak najczęściej stosowanym jest bez wątpienia rozrząd zaworowy.

czytaj więcej >
Kiedy wymienić łańcuch rozrządu? Kup u nas nawet 40% taniej

Kiedy wymienić łańcuch rozrządu?

Rozrząd napędzany łańcuchem ulega zerwaniu bardzo rzadko. Jednak gdy już do tego dojdzie, to jednostka napędowa samochodu nadaje się z reguły wyłącznie do wyrzucenia. O wiele częściej dochodzi do zużycia ślizgów, napinaczy oraz samego łańcucha. Kiedy więc wymienić łańcuch rozrządu w samochodzie?

czytaj więcej >
Jak prawidłowo zdemontować stary pasek lub łańcuch rozrządu? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Jak prawidłowo zdemontować stary pasek lub łańcuch rozrządu? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Wymiana paska lub łańcucha rozrządu w samochodzie w zależności od skomplikowania konstrukcyjnego jednostki napędowej może być dość kosztowna. Profesjonalne warsztaty za wykonanie takiej usługi liczą sobie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, z czego większość tej kwoty stanowią koszty robocizny. Decydując się na samodzielną wymianę paska rozrządu w samochodzie możemy na pewno sporo zaoszczędzić. Jeżeli jednak zrobimy to w sposób nieprawidłowy, skutki mogą okazać się katastrofalne.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze