Błotniki samochodowe i ich elementy

Nadwozie samochodu jest zbudowane z bardzo dużej liczby elementów, które wchodzą w skład określonych podzespołów oraz całych zespołów nadwoziowych. Jednym z takich elementów jest błotnik samochodowy, którego podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie oraz osłonienie koła samochodowego, a także poszczególnych części wchodzących w skład układu zawieszenia. W iParts.pl posiadamy najbogatszą ofertę tego typu elementów konstrukcyjnych do praktycznie wszystkich marek i modeli współczesnych aut.

Błotnik w samochodzie

Błotnik do samochodu spełnia dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, osłania koło auta przed brudem, błotem oraz wodą. Oczyszczenie koła jest o tyle ważne, że musi ona ściśle przylegać do nawierzchni podczas jazdy. Oczywiście, takie zabezpieczenie przez błotnik samochodowy nigdy nie jest pełne, jednak w zdecydowany sposób zmniejsza ilość zabrudzeń przylegających do opony. Aby ta funkcja błotnika mogła zostać spełniona, musi on być precyzyjnie dopasowany do sposobu montażu koła oraz do jego rozmiarów. Takie dopasowanie dotyczy również rozstawu osi oraz odległości, w jakiej koła znajdują się od siebie na jednej osi. Drugą funkcją błotnika samochodowego to zabezpieczenie kół przed skutkami ewentualnych kolizji lub uszkodzeń mechanicznych pojawiających się podczas eksploatacji pojazdu. Błotnik chroni koło m.in. przed jego urwaniem w wyniku mocniejszego uderzenia, przez co kontynuowanie dalszej jazdy po takim zdarzeniu jest najczęściej możliwa. Oczywiście, przy poważniejszych kolizjach i uszkodzeniu układu jezdnego, samochód powinien zostać zabezpieczony i przetransportowany za pomocą lawety, a następnie poddany drobiazgowemu przeglądowi w profesjonalnym serwisie.

Sposób działania błotnika samochodowego

Błotniki samochodowe są produkowane z jednego kawałka blachy, który poddawany jest obróbce przez maszyny, tłoczniki itp. Jest to o tyle istotne, bowiem słabo jakościowo części niekiedy są wykonywane przez zużyte tłoczniki, czego efektem są złe wymiary błotnika. Montaż takiego produktu jest niezwykle uciążliwy, ciężko dopasować go do innych elementów karoserii, takich jak zderzak, drzwi czy pokrywa silnika. Z tego też powodu warto kupować błotniki wysokiej jakości, znanych i renomowanych producentów. Błotnik samochodowy to jeden z elementów karoserii auta. Jego podstawową funkcją jest nadanie kształtu nadwoziu samochodu a także ochrona części zawieszenia (zasłonięcie ich). W każdym aucie znajdują się 4 błotniki.

Typowe usterki błotnika w samochodzie

Należy pamiętać, że błotnik do samochodu stosunkowo często ulega uszkodzeniom w wyniku korozji, zadrapania, kolizji itp. W takich wypadkach często jedynym wyjściem jest demontaż i wymiana błotnika na nowy. Jest to część wyjątkowo narażona na uderzenia oraz otarcia, jednak nigdy nie jest to uszkodzenie zagrażające w sposób bezpośredni bezpieczeństwu jazdy. Z pękniętym lub stłuczonym błotnikiem można się poruszać, jednak taka usterka zdecydowanie szpeci wygląd zewnętrzny auta i zawsze warto wymienić błotnik samochodowy na nowy.

Popularni producenci błotników samochodowych

  • BLIC
  • Klokkerholm
  • Van Wezel
  • PRASCO
  • Bugiad
  • Johns
  • PACOL

Jeżeli potrzebujesz tani błotnik samochodowy, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych części w najniższej cenie rynkowej.

U nas znajdziesz największą liczbę błotników samochodowych do najróżniejszych marek i modeli aut. Wszystkie oferowane elementy nadwozia są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów, profesjonalne doradztwo w wyborze odpowiedniej części oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Błotnik i części montazowe PRASCO
Błotnik i części montazowe KLOKKERHOLM
Błotnik i części montazowe BLIC
Błotnik i części montazowe VAN WEZEL
Błotnik i części montazowe DIEDERICHS
Błotnik i części montazowe ABAKUS
Błotnik i części montazowe JOHNS
Błotnik i części montazowe JP GROUP

FAQ

Jak dobrać błotnik do swojego samochodu?

By prawidłowo dobrać błotnik musimy znać wersję nadwozia, rok produkcji oraz ewentualne wyposażenie lub dodatkowe pakiety wizualne w naszym samochodzie. Kształt czy rozmiar błotników często różni się minimalnie, co za tym idzie różnice te mogą być zauważalne dopiero po zamontowaniu elementu na naszym pojeździe.

Wybrać zamiennik, czy produkt wysokiej jakości?

Błotnik i inne tego typu elementy stale narażone są na działania pogody, błota oraz delikatne uszkodzenia, np. od kamieni wypadających spod kół. Tańsze zamienniki często nie posiadają żadnych zabezpieczeń antykorozyjnych, co z pewnością przełoży się na ich trwałość.

Jak zabezpieczyć nowy błotnik przed korozją?

Decydując się na montaż nowego błotnika warto sprawdzić stan oraz jakość jego powłoki lakierniczej. Jeśli znajdziemy jakiekolwiek niedoskonałości lub wady to powinniśmy je dokładnie zabezpieczyć. Warto również wykorzystać preparaty antykorozyjne, które zabezpieczą nasz błotnik od środka.

Jak poradzić sobie z brakiem spasowania elementów karoserii?

Zamienne elementy nadwozia często produkowane są przez prasy lub wykonane z materiałów nie pozwalających na osiągnięcie precyzji wymaganej w fabryce danego producenta samochodu. Często różnice rzędu kilku milimetrów można zauważyć pomiędzy partiami części oryginalnych. Takie elementy jak błotnik można w delikatny sposób dogiąć, by jego spasowanie znacznie się poprawiło. Należy uważać, by nie odkształcić go zbyt mocno ponieważ może to być widoczne.

Jakie są ceny błotników i części montażowych?

Zakup fabrycznie nowego błotnika to koszt pomiędzy 100, a 350 zł. Cena jest zależna od producenta elementu, od tego czy został on polakierowany czy jest przygotowany do nałożenia ostatnich warstw lakieru oraz modelu samochodu. Im bardziej skomplikowany kształt, tym cena może być wyższa.

Czy warto wymienić błotnik w swoim samochodzie na nowy?

Samochód składa się z elementów, które możemy swobodnie zdejmować oraz elementów, które są zgrzane lub zespawane z pozostałymi elementami nadwozia. W wypadku tych pierwszych, często znacznie bardziej opłacalne jest ich wymiana niż próba naprawy lakierniczej.