Pasy przednie i osłony chłodnicy

Współczesne samochody, zwłaszcza te najnowsze, posiadają wiele systemów bezpieczeństwa, których większość kierowców nawet nie zauważa podczas codziennej jazdy. Jednym z takich elementów pasywnego bezpieczeństwa jest bez wątpienia pas przedni auta, który posiada odpowiednie wzmocnienia czołowe na wypadek zderzenia.

Pas przedni w samochodzie

Na samym początku światowej historii motoryzacji konstrukcje zderzaków samochodowych pełniły wyłącznie funkcję dekoracyjną pojazdu, bez zapewniania jakiejkolwiek ochrony w przypadku kolizji. Dopiero w 1910 roku producenci ówczesnych automobili zaczęli stosować wzmocnienie czołowe z przodu, a także paski stali z tyłu pojazdów. Miały one przede wszystkim zapobiegać kosztownym naprawom wywołanym przez drobne ocierki lub zetknięcia z przeszkodą. Przy niewielkiej prędkości, jaką osiągały ówczesne samochody, takie rozwiązania w zupełności wystarczały. Z czasem pasy przednie stawały się coraz cięższe i wytrzymalsze, aby w latach 60. XX wieku przybrać kształt chromowanego elementu, jaki znamy dzisiaj.

Pierwsze zderzaki z tworzywa sztucznego zaczął montować w swoich autach na przełomie lat 60. i 70. koncern General Motors. Ich zadaniem było pochłanianie energii zderzenia przy niskiej prędkości, nie ulegając przy tym całkowitemu zniszczeniu. Dziś pas czołowy jest w pełni zintegrowany z karoserią samochodu, często zawierając w sobie również wlot chłodnicy.

Samochodowa belka czołowa

Aby zderzak mógł spełnić swoje zadanie, musi zostać dodatkowo wzmocniony. Wykorzystywana jest do tego belka czołowa, która jest drugim obok poszycia elementem zderzaka, jednak na pewno nie stanowi elementu dekoracyjnego. Belka jest zazwyczaj zakryta poszyciem i nie jest widoczna na zewnątrz pojazdu.

Belka montowana jest zarówno jako wzmocnienie czołowe, jak i wspornik ochronny tylnej części samochodu. Obecnie wzmocnienia montowane do poszycia zderzaka w autach są stalowe i znajdują się one na całej szerokości pojazdu. Do montażu używa się najczęściej śrub, ale niekiedy wykorzystuje się również do tego tzw. zgrzewanie. Od zewnątrz wzmocnienie jest obkładane elastycznym wypełnieniem zderzaka w postaci pianki EPP. W trakcie zderzenia wypełnienie rozprasza energię kinetyczną i niweluje hałasy. Pas przedni auta przejmują całą siłę uderzenia w trakcie czołowego wypadku czy kolizji. Wpływa zatem na komfort jazdy i jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo podróżujących.

Obecnie konstrukcja zderzaka ma dodatkowo wbudowywane różnego rodzaju rozwiązania elektroniczne, jak np. czujniki parkowania, kamery cofania czy światła przeciwmgielne. Często jest to również osłona chłodnicy oraz dodatkowe wloty powietrza.

Popularni producenci pasa przedniego

  • Blic
  • Van Wezel
  • Klokkerholm
  • Prasco
  • Diederichs
  • Johns

Szukasz wlotu chłodnicy lub pasa przedniego do swoje auta? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po wysokiej klasy wzmocnienie czołowe do każdej współczesnej konstrukcji samochodowej. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Pas przedni i wlot chłodnicy PRASCO
Pas przedni i wlot chłodnicy DIEDERICHS
Pas przedni i wlot chłodnicy KLOKKERHOLM
Pas przedni i wlot chłodnicy VAN WEZEL
Pas przedni i wlot chłodnicy BLIC
Pas przedni i wlot chłodnicy JOHNS
Pas przedni i wlot chłodnicy ABAKUS
Pas przedni i wlot chłodnicy MAGNETI MARELLI
Pas przedni i wlot chłodnicy JP GROUP