ABC podstawowego serwisu auta

, W kategorii Silnik
    

W prasie motoryzacyjnej bardzo często można przeczytać, że podstawą trwałości samochodu jest regularny serwis. O ile stwierdzenie jest chętnie powtarzane, o tyle bardzo rzadko autorzy starają się wyjaśnić na czym tak właściwie ma on polegać. Sprawdźcie o jakich okresowych wymianach musicie pamiętać i jakie zaniedbania mogą zadecydować o poważnej awarii.

Zdecydowanie najłatwiejsze zadanie mają klienci autoryzowanych stacji obsługi. Ci zawsze mogą liczyć na pomoc doradcy serwisowego. Ten przypomni o kończącym się interwale wymiany rozrządu, płynów lub filtrów i zaprosi na wizytę w warsztacie. Korzystanie z usług ASO zdejmuje z kierowcy odpowiedzialność za pilnowanie terminowości wykonywania przeglądów, niestety nie jest najtańszym sposobem naprawiania auta. Przysalonowa stacja winduje ceny części zamiennych oraz ma wysokie stawki robocizny. 

W sytuacji, w której kierowca zdążył zrezygnować z usług ASO, musi pamiętać o każdej procedurze na własną rękę. Podstawą jest przegląd techniczny. Na jego mocy licencjonowany diagnosta ocenia stan auta i orzeka czy dalsza eksploatacja na drogach publicznych jest możliwa. Jeżeli mechanik znajdzie w konstrukcji pojazdu nawet drobne usterki, jest zobowiązany przekazać informacje na ich temat właścicielowi. To o tyle cenne dane, że pozwolą kierowcy usunąć niesprawności. Coroczny przegląd techniczny jest obowiązkowy w przypadku aut mających więcej niż pięć lat. 

Wymiana oleju - absolutna świętość!

Jedną z ważniejszych procedur serwisowych jest wymiana oleju i filtra oleju. Regularne zalewanie silnika świeżym smarowidłem sprawia, że układ smarowania pracuje w prawidłowy sposób. Właściwie chronione są podstawowe elementy motoru oraz m.in. "modna" ostatnio turbosprężarka. Interwał wymiany oleju najlepiej określić na rok lub 10 - 15 tysięcy kilometrów. Konkretną częstotliwość najlepiej ustalić na podstawie zaleceń producenta. 

Przy okazji zmiany smarowidła, warto pomyśleć o montażu nowych filtrów. Stary filtr powietrza może nie doprowadzać do komory spalania wystarczającej ilości tlenu i tym samym decydować o gorszych osiągach motoru, a zużyty filtr przeciwpyłkowy odpowiada za nieprzyjemny zapach w kabinie i parowanie szyb w deszczowe dni. Regularnej wymiany wymaga także filtr paliwa. 

Podstawą pracy silnika jest rozrząd. Tym samym mówiąc o systematycznym serwisie nie można o nim zapomnieć. Napędy oparte o łańcuch zazwyczaj nie wymagają inspekcji, ani nie są obwarowane interwałem wymiany. Producenci przyjmują, że rozwiązanie jest wieczne i wytrzyma całe życie jednostki napędowej. Wystarczającą informacją o stanie łańcucha są dźwięki wydawane podczas pracy. Jeżeli napęd zachowuje się cicho, kierowca nie ma powodów do zmartwień. Metaliczny dźwięk oraz tzw. „dieslowski” rozruch są wyraźnym sygnałem, że rozrząd wymaga ingerencji mechanika. 

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku paska rozrządu. Zazwyczaj firmy motoryzacyjne zalecają jego wymianę co 60 - 130 tysięcy kilometrów. Ostateczny dystans zależy od stopnia zaawansowania silnika i stopnia skomplikowania napędu. Mechanicy niezrzeszeni nieco mniej optymistycznie patrzą na sprawę. Dlatego zwłaszcza podczas eksploatacji samochodu w mieście, zalecają skrócenie interwału. Jak bardzo? Taką informację można uzyskać m.in. na forach internetowych dotyczących konkretnej marki lub w specjalistycznych warsztatach. 

Montaż nowego paska z całą pewnością nie jest najtańszą procedurą serwisową. Cena usługi waha się od kilkuset do nawet dwóch tysięcy złotych. Mimo wszystko nie warto oszczędzać. Drastyczne przekroczenie interwału może się skończyć tragicznie i dla auta, i dla kierowcy. Zerwanie napędu oznacza kolizję tłoków z zaworami, generalny remont motoru i potężne koszty. Przy okazji wymiany rozrządu warto zmienić także pasek wielorowkowy wraz z napinaczem i rolką. 

Iskra też jest kluczowa!

Jednym z najważniejszych elementów procesu spalania paliwa w silniku jest świeca. W przypadku motoru benzynowego mowa o świecach zapłonowych. W dieslach stosuje się świece żarowe. Pierwsze wytrzymują przeciętnie od 60 do 100 tysięcy kilometrów, a komplet kosztuje w granicy kilkudziesięciu złotych. Drugie pozwalają na pokonanie przebiegu oscylującego w granicy 200 tysięcy kilometrów i potrafią kosztować nawet kilkadziesiąt złotych za sztukę. Do wymiany świec konieczny jest specjalny klucz. Kierowcy posiadający go w przydomowym warsztacie mogą wykonać procedurę we własnym zakresie. 

Niewątpliwie uwagi wymagają również płyny eksploatacyjne. W przypadku płynu hamulcowego za interwał wymiany najczęściej przyjmuje się dwa lata. Płyn chłodzący najlepiej wymieniać co 2 - 3 lata. Właściwości pierwszego są kluczowe dla pracy hamulców i bezpieczeństwa. Drugi ma ogromne znaczenie dla utrzymywania właściwej temperatury wewnątrz silnika. Jeżeli kierowca w przerwach między wymianami postanowi sprawdzić czy obie substancje nie straciły swoich własności, podczas jednej z wizyt w warsztacie może poprosić mechanika o przeprowadzenie badania specjalnym testerem. 

Ważna dla utrzymania dobrej trakcji w trakcie jazdy jest kontrola stanu ogumienia. Do ocenienia kondycji opon nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy. Wystarczy obejrzeć każde z kół w poszukiwaniu uszkodzeń i pęknięć. Ponadto należy sprawdzić wysokość bieżnika i ciśnienie. Aby potwierdzić pozytywną lub negatywną opinię dotyczącą stanu ogumienia, kierowca może poprosić o pomoc wulkanizatora. Świetną okazją do tego jest sezonowa wymiana opon. 

Ostatnia z procedur dotyczy nie tyle bezpieczeństwa, co zdrowia. Klimatyzacja zapewnia chłód w upalne dni, ale za sprawą bakterii rozwijających się w kanałach wentylacyjnych, może się stać źródłem choroby. Podstawą konserwacji schładzacza jest przegląd. Specjaliści zalecają aby wykonywać go mniej więcej raz do roku. Na czym polega ta procedura? Układ jest oczyszczany i odgrzybiany, a ponadto uzupełnia się czynnik chłodniczy. Dodatkowo mechanik sprawdza czy nie ma nieszczelności i kontroluje występowanie usterek. 

Odpowiedzialna eksploatacja samochodu i dbanie o jego stan to oczywiście nie tylko kilka procedur, o których wspomnieliśmy wcześniej. To także uwaga i poszukiwanie ewentualnych niesprawności podczas codziennej jazdy. Wszelakie stuki, piski, trzaski czy nieprawidłowa reakcja podstawowych układów w aucie powinny być dla kierowcy sygnałem występowania problemu. Problemu, który trzeba najpierw zdiagnozować, a później usunąć.

Części przydatne podczas podstawowego serwisu auta dostępne w iParts.pl:


    

Komentarze

serwis auta
MARR
,
02.02.2017
Odpowiedz
Jak ktoś dba o swój samochód tak jak ja że raz w roku robi taki diametralny przegląd to nie powinien mieć żadnych problemów w czasie jazdy. Ja staram się wymieniać filtry, olej, płyn chłodniczy, świece i sprawdzam inne rzeczy równiez.
silnik
Merc
,
17.08.2016
Odpowiedz
Wymiany oleju to podstawa, nie wyobrażam sobie nie zmieniać co rok, trzeba dbać o silniki :)
artykuł
Gosia
,
04.08.2016
Odpowiedz
Super artykuł, wszystko w jednym miejscu :)
Mąż
Marlenka
,
02.05.2016
Odpowiedz
W moim samochodzie za serwisy i te sprawy odpowiedzialny jest mąż :) On doskonale wie co, gdzie i kiedy :)
mały przebieg
nerixon
,
25.04.2016
Odpowiedz
Mi serwis co roku w zupełności wystarcza. Szczególnie że autem nie robi więcej niż 3-4 tysiące kilometrów rocznie.
samemu
jarek
,
19.04.2016
Odpowiedz
stan opon, poziom płynów i żarówki każdy może pod domem sobie sprawdzić
Serwis
Leszek
,
12.04.2016
Odpowiedz
Coroczny musowy przegląd nie wystarcza jak niektórzy myślą. Przynajmniej 2 razy do roku jeżdżę do mechanika na sprawdzenie auta no i oczywiście wymianę zużytych części.

Dodaj swój komentarz