Wybierz markę:
Promocje
Zestawy sprzęgła w iParts.pl!
Sprzęgło to część, która pozwala na włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów pojazdu. Jej zasadniczym zadaniem jest przenoszenie, poprzez siłę tarcia, ruchu obrotowego z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, w efekcie czego możliwa jest płynna zmiana biegów podczas jazdy.
Budowa sprzęgła
Sprzęgło zbudowane jest z trzech podstawowych części: tarczy sprzęgła, docisku oraz łożyska. Tarcza sprzęgła jest tym elementem, który ma za zadanie amortyzować przeciążenia powstałe podczas ruszania oraz w momencie gwałtownego dodawania bądź odejmowania gazu. Wtedy też to właśnie tarcza sprzęgła tłumi szarpanie silnika. Docisk sprzęgła jest z kolei częścią odpowiedzialną za właściwe dociskanie tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Zbyt słaby docisk może przyczynić się do powstania tzw. względnego poślizgu, który skutkuje szybszym zużyciem docisku i tarczy sprzęgła. Łożysko jest natomiast elementem, dzięki któremu możliwe jest włączenie i wyłączenie sprzęgła.
Zużycie sprzęgła
W kontekście sprzęgła często stosuje się sformułowanie „zużycie sprzęgła”, oznaczające wytarcie okładzin ciernych oraz powstanie nadmiernego luzu obrotowego na kole zamachowym. Zbyt szybkie ścieranie się tego elementu jest najczęściej wynikiem niewłaściwego stylu jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie oraz jazda na półsprzęgle bardzo niekorzystnie oddziaływają bowiem na sprzęgło i przyczyniają się bezpośrednio do jego nadmiernej eksploatacji.
Zużycie sprzęgła może objawiać się poprzez brak reakcji pojazdu przy gwałtownym ruszaniu, brak przyspieszenia samochodu (mimo włączonego biegu i dodawania gazu), twardniejący pedał sprzęgła, szumy z okolicy skrzyni biegów, brak możliwości włączenia biegu, intensyfikujące się szarpanie podczas ruszania samochodu czy też możliwość ruszenia pojazdu dopiero po niemalże całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła.
Wymiana sprzęgła
Przeciętny okres żywotności sprzęgła jest bardzo trudny do określenia. Zależy od wielu czynników takich jak marka i model pojazdu, jakość samej części, umiejętności i styl jazdy kierowcy oraz sposób użytkowania samochodu (żywotność sprzęgła jest inna w przypadku wykorzystywania samochodu przede wszystkim do jazdy po mieście aniżeli na długich trasach). Szacuje się, iż w nowoczesnych samochodach okres ten wynosi między 40 tys. a 100 tys. km przebiegu. Nie należy jednak uznawać tych wartości za sztywne ramy, gdyż z racji wymienionych wcześniej czynników, w rzeczywistości mogą mieć miejsce znaczne odstępstwa. Wymiana sprzęgła powinna nastąpić jednak zaraz po stwierdzeniu jego zużycia, z racji tego, iż w istotny sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Powiązane kategorie produktowe
- linka sprzęgła
- tłumik drgań sprzęgła
- wysprzęglik centralny
- docisk sprzęgła
- pompa sprzęgła
- tarcza sprzęgła
Wszystkie sprzęgła, dostępne w sklepie iParts.pl, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).
Jesteś zainteresowany kupnem sprzęgła do swojego auta? Jeśli tak, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.
Nie pozwól aby Twoje auto było niesprawne - zamów w iParts.pl nowe sprzęgło do Twojego samochodu w najatrakcyjniejszych cenach z bezpłatną dostawą do domu!
Inni polecani producenci: sprzęgło Statim, sprzęgło Mecarm
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
FAQ
Usterki sprzęgła najłatwiej diagnozować podczas jazdy. Wszelkie dźwięki, szarpnięcia, ślizganie się sprzęgła oraz zapadający się, miękki lub wysoko łapiący pedał objawiają się zawsze w trasie. Każdy z tych objawów może oznaczać coś kompletnie innego i informować nas o innej awarii tego elementu.
Sprzęgło jest elementem, który podczas jazdy przenosi bardzo duże siły z silnika na skrzynię biegów. Nasze drobne błędy sprawiają, że skutecznie skracamy jego żywotność i cały element może przedwcześnie się zużyć. Warto więc unikać stania z wrzuconym biegiem i z nogą na sprzęgle, jazdy w trasie kiedy opieramy naszą stopę o pedał sprzęgła, zbyt gwałtownego puszczania pedału podczas ruszania, itp.
Wysokie „łapanie” sprzęgła może mieć kilka przyczyn. Do podstawowych należą zużycie się jego okładzin lub rozregulowanie całego elementu. Warto więc zacząć od próby wyregulowania naszego sprzęgła. Jeśli sterowane jest ono przy pomocy linki to można ją naciągnąć w dość łatwy sposób, jeśli natomiast sprzęgło jest hydrauliczne to warto sprawdzić poziom płynu. Co ciekawe w wielu samochodach jest to ten sam płyn, który znajduje się w układzie hamulcowym.
W większości wypadków tak. Może to oznaczać uszkodzone koło dwumasowe lub zużyte tarcze sprzęgła. Szarpanie podczas ruszania może być związane również z ślizganiem się. Spróbujmy wyregulować układ sprzęgła, jeśli to nie przyniesie żadnego skutku to znaczy, że czeka nas wkrótce wymiana.
Powodów może być kilka. Często są one błahe, jak rozregulowanie się cięgien pod dźwignią zmiany biegów. Ciężka zmiana biegów może być również wywołana uszkodzeniem lub zużyciem się synchronizatorów. Wtedy potrzebna będzie ich wymiana, która jest dość złożonym i skomplikowanym procesem.
Cena sprzęgła kompletnego, która obejmuje cały i gotowy do założenia zestaw waha się w granicach 460 do 1310 zł. Koszt ten zależy oczywiście od producenta, jakości zestawu, a także od tego, czy jest to klasyczne sprzęgło, czy sprzęgło z tłumikiem drgań skrętnych.