Wybierz markę:
Promocje
Pompy wody samochodowe
Pompa wody, nazywana również pompą cieczy chłodzącej, to jedno z istotniejszych urządzeń osprzętu silnika, służące do skutecznego chłodzenia jednostki napędowej. Posiadamy bogatą ofertę pomp wody do wszystkich modeli współczesnych samochodów. Przygotowaliśmy urządzenia pochodzące wyłącznie od najlepszych producentów części samochodowych, mając na uwadze długą i bezproblemową eksploatację Twojego auta.
Pompa wody w samochodzie
Pompa wody to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia w samochodzie. Jej głównym zadaniem jest pompowanie czynnika chłodzącego, który płynie przez silnik, chłodnicę i nagrzewnicę. Funkcją krążącego wokół cylindrów płynu chłodniczego jest odbieranie ciepła z jednostki napędowej. W dzisiejszych czasach zdarza się, że poszczególne samochody (niektóre SUV-y, auta z napędem hybrydowym czy VAN-y) posiadają więcej niż jedną pompę wody. Te „dodatkowe” pompy są z reguły napędzane silnikami elektrycznymi i sterowane poprzez komputer pokładowy.
Sposób działania pompy wody
Samochodowa pompa wody jest napędzana przez jednostkę napędową auta najczęściej za pomocą paska klinowego. We współczesnych konstrukcjach samochodowych pompa wody pracuje na zasadzie tzw. wirówki, czyli centryfugi. We wnętrzu urządzenia znajduje się wirujące koło z łopatkami, które rozchodzą się od osi koła na zewnątrz. Wykorzystanie łopatek i ruchu wirowego pozwala wprawić w ruch zasysany od czoła pompy płyn chłodzący, który na skutek powstałego ciśnienia jest transportowany przez tzw. otwór wyjściowy do jednostki napędowej. Ciecz chłodząca z pompy wody krążąc wokół cylindrów oraz głowicy silnika odbiera od tych elementów ciepło i, po wcześniejszy otwarciu się termostatu, zostaje przekierowana do chłodnicy.
Typowe usterki pompy wody w samochodzie
Tak naprawdę, jeżeli w systemie chłodzenia nie brakuje odpowiedniego płynu chłodzącego, to samochodowa pompa wody nie ma prawa się zepsuć, chyba że w grę wchodzi wada fabryczna tego urządzenia. Uszkodzeni pompy wody może mieć miejsce w wyniku zbyt dużego napięcia paska klinowego lub jego nieodpowiedniego ustawienia. Usterki pomp wody mogą być również spowodowane nadmiernie zużytymi wałkami napinającymi i nawijającymi, a także zastosowaniem nieodpowiedniego płynu chłodzącego (zbyt niski poziom środka przeciwzamarzającego – glikol metylowy lub etylowy).
Należy pamiętać, aby wymieniać pompę wody w samochodzie na nową wraz z każdorazową wymianą paska rozrządu. W pompie wody może ulec awarii wirnik, a także może dojść również do dużego zanieczyszczenia kanału wyjściowego, co prowadzi do zmniejszenia efektywności pracy całego układu chłodzenia oraz pojawienia się w nim korozji. Żywotność samochodowej pompy wody zazwyczaj jest porównywalna lub wyższa od trwałości układu rozrządu.
Pompa wody to element eksploatacyjny, który podlega zużyciu. W sytuacji, gdy samochodowa pompa wodna ulegnie awarii, wówczas może dojść do uszkodzenia innych ważnych elementów silnika, wymagających nierzadko niezwykle kosztownych napraw. Z tego też powodu zalecamy kontrolowanie stanu pompy wody w samochodzie i regularną jej wymianę.
Popularni producenci pomp wody
- Magneti Marelli
- Ruville
- Matelli
- Blue Print
- SWAG
- SKF
- Febi Bilstein
- DOLZ
- MEYLE
W celu wybrania odpowiedniej pompy wody do Twojego auta, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu - wersję silnikową (przykładowo: Opel → Astra F 1991.09 – 1998.09 → 1.4 75 KM).
Powiązane kategorie produktowe
- chłodnica wody
- termostat układu chłodzenia
- płyn chłodniczy
- koło pasowe pompy wody
- uszczelka pompy wody
- piasta
iParts.pl to sklep, w którym dostępna jest największa liczba pomp wody do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie pompy wodne, które znajdziesz w naszym sklepie, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.
Polecane akcesoria do układu chłodzenia:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej? Jaki wpływ na ich powstawanie mają zaniedbania serwisowe?
- Jak wymienić pompę wody?
- Najczęstsze awarie pompy wody
- Płyn chłodniczy w samochodzie. Jaką pełni rolę i w jaki sposób należy go wymieniać?
- Od czego zależy kolor płynu chłodniczego? Jaki kolor płynu do chłodnic wybrać i jakie ma to znaczenie dla samochodu?
- Gdzie i jak wlewać płyn chłodniczy w samochodzie? Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
- Jak dbać o układ chłodzenia silnika, by ten nie zawodził nawet w największe upały? Jakich preparatów można w tym celu używać?
FAQ
Do typowych objawów awarii pompy cieczy chłodzącej należą wycieki, możliwe do zaobserwowania wahania temperatury płynu chłodzącego, a także nietypowy hałas dochodzący z okolic samej pompy. Każdy z tych objawów informuje nas o uszkodzeniu podzespołu. Powinniśmy wtedy jak najszybciej wymienić uszkodzony element na nowy by zapobiec dalszym konsekwencjom usterki.
Do podstawowych, najczęściej występujących usterek pompy cieczy chłodzącej zaliczamy wycieki z okolic uszczelnień, które mogą powstać w wyniku błędu mechanika przez lub słabej jakości zamiennik. Awarii może ulec również wirnik znajdujący się we wnętrzu pompy. Uszkodzenie to rozpoznamy po charakterystycznych dźwiękach dochodzących od strony podzespołu podczas jego pracy.
Teoretycznie powinniśmy wymieniać pompę wody co około dwa lata. Oczywiście interwał ten zależy od jakości stosowanych płynów chłodzących, a także od przebiegu pojazdu. Przy takiej częstotliwości wymian uda nam się uniknąć powstawania rdzy w pompie i tym samym odkładaniu się osadu w układzie. W praktyce jednak wymiana wymagana jest przy każdej wymianie paska lub kompletnego rozrządu. Na rynku dostępne są zestawy rozrządu do różnych modeli pojazdów, które zawierają właśnie pompę wody.
Pompę cieczy chłodzącej montuje się tuż przy bloku silnika. Napędzana jest ona przez pasek lub łańcuch rozrządu, więc musi znajdować się w tej samej osi co koła tego układu. Przeważnie dostęp do niej jest nieco utrudniony do momentu, w którym uda nam się zdjąć osłonę rozrządu. Przy wymianie pompy warto wypuścić z instalacji cały płyn chłodniczy i wymienić go na nowy.
Pompa cieczy chłodzącej ma za zadanie zapewnienie obiegu płynu w całym układzie. W jego skład wchodzi silnik, pompa, chłodnica, nagrzewnica oraz różnego rodzaju przewody. Pompa wody napędzana jest przy użyciu rozrządu, czasem zdarza się że jest odrębnym podzespołem. Bez sprawnej pompy cieczy chłodzącej cały układ nie będzie mógł funkcjonować w prawidłowy sposób.
W naszej ofercie dostępne są pompy wody pasujące do wszystkich modeli samochodów popularnych na naszych drogach. Pompy wody kosztują od 80 zł do nawet 530 zł za część. Ceny te zależne są od rodzaju pompy, jej wielkości oraz silnika, do jakiego są przeznaczone.