-10% NA AMORTYZATORY! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

4
4
2
2
2
2
3
3
4
4
1
1
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej? Jaki wpływ na ich powstawanie mają zaniedbania serwisowe?

Nikt nie lubi przyznawać się do błędu, a tym bardziej ponosić konsekwencji własnego zaniedbania. Tymczasem bolesna prawda jest taka, że zdecydowana większość uszkodzeń pompy cieczy chłodzącej to Wasza, Drodzy Kierowcy, wina. Rażące błędy w eksploatacji i brak terminowych wymian są podstawową i najczęstszą przyczyną awarii pompy wody, które to awarie zwykle uwidaczniają się za pomocą jednego z dwóch objawów. Jakich?

Uszkodzenie pompy cieczy chłodzącej - objawy awarii pompy

Do czego prowadzi brak terminowej wymiany?

Słynne już zaniedbania serwisowe to w przypadku pompy cieczy chłodzącej przede wszystkim lekceważenie terminów wymian zarówno samego płynu chłodzącego, jak i całego rozrządu. Stary, zużyty płyn chłodzący charakteryzuje się zwykle bardzo wysoką zawartością chlorków, co w połączeniu z jego wysoką temperaturą tworzy z niego środek o silnie korozyjnych właściwościach. Pod jego wpływem korozji może ulec cały układ chłodzący silnika, w tym również pompa, ze szczególnym uwzględnieniem takich elementów, jak wirnik, korpus czy uszczelnienie pierścieniem ślizgowym.

Równie zabójcze dla pompy wody jest nieprzestrzeganie terminów wymiany rozrządu, którego integralnym elementem jest zwykle właśnie owa pompa. Co gorsza, niektórzy kierowcy, wymieniając rozrząd, używają tanich zamienników, które już od nowości nie spełniają wymagań producenta samochodu. Konieczność ponownego zakupu całego zestawu jest w takim przypadku najniższym wymiarem kary za próbę oszczędzania na częściach, na których oszczędzać się nie powinno.

Kiedy wyciek z pompy przestaje być zwykłym zawilgoceniem?

Bez względu na przyczynę i rodzaj popełnionych zaniedbań, należy się spodziewać wystąpienia jednego z dwóch podstawowych objawów awarii pompy cieczy chłodzącej. Pierwszym z nich jest wyciek płynu. Nie należy jednak mylić wycieku z drobnym zawilgoceniem, które może pojawiać się w okolicy otwory drenażowego, zwłaszcza gdy pojawia się na nowej, dopiero założonej pompie. Zawilgocenie to jest wówczas typowym objawem docierania się pompy, jeśli jednak przybiera postać regularnego wycieku (pojawiającego się ponownie po dokładnym przetarciu cieknącego miejsca) może wskazywać na błąd w montażu urządzenia.

Wyciek w używanej pompie to z kolei najprawdopodobniej wina uszczelniacza lub uszczelki znajdującej się pomiędzy korpusem pompy a blokiem silnika. Jeśli taki wyciek wystąpi, to znak, że pompa wody kwalifikuje się do wymiany.

Jakie uszkodzenia pompy mogą wywołać wahania temperatury silnika?

Kolejnym charakterystycznym objawem uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej są wahania temperatury krążącego w układzie płynu. Wahania te zwykle możecie dostrzec za pomocą wskaźnika temperatury czy nawet komputera diagnostycznego odczytującego parametry bieżące. Z pewnością jednak przede wszystkim możecie zwrócić uwagę na wzrost temperatury silnika w sytuacjach, w których nie jest to w żaden sposób uzasadnione. Ten objaw to jedna z możliwych oznak tego, że pompa cieczy straciła swoją pierwotną wydajność i nie jest w stanie skutecznie rozprowadzać płynu chłodzącego po całym układzie.

Przyczyny utraty sprawności przez pompę wody mogą być różne. Zwykle jest to efekt uszkodzenia mechanicznego elementów wewnętrznych urządzenia (choćby łopatek wirnika) lub korozji. Sprawdzenie stanu pompy pozwoli potwierdzić te przypuszczenia, warto jednak przy okazji przyjrzeć się również pozostałym częściom układu chłodzenia, gdyż wielce prawdopodobnym jest, że i one ponoszą odpowiedzialność za nieuzasadniony wzrost temperatury silnika.

Popularne z kategorii Pompa wody

Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0550 32
516,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0201 33
385,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1168WP1
751,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1139WP6
577,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0449 30
296,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0201 32
400,00 zł
5.0 (61 ocen)
Pompa wody w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Pompa wody pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Pompa wody
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
3 komentarze
Czy spotkał się ktoś z was z dużym kamieniem w chłodnicy? U mnie właśnie przez to zepsuła się pompa.
Ja niedawno miałem podobny przypadek. Dwa tygodnie temu zauważyłem wyciek płynu chłodzącego i od razu spodziewałem sie, że poszła pompa... Niestety moje spostrzeżenia okazały się trafne i trzeba było wymienić pompę. Trochę mnie to kosztowało, ale jak trzeba to trzeba.. ;)
Wymieniałem ostatnio pompę wody i mogę podzielić się swoimi doświadczeniami. Najważniejsze jest to, by postępować zgodnie z instrukcją i zasadami montażu. Czasami układ chłodzenia może być zanieczyszczony, więc należy go wypłukać. Napełnianie powinno odbywać się tylko za pomocą płynu chłodzącego, który spełnia normy producenta samochodu. Złe zamontowanie pompy może spowodować poważne skutki, nawet uszkodzenie silnika...

Powiązane artykuły

Jakie są najczęstsze uszkodzenia pompy wody?

Jakie są najczęstsze uszkodzenia pompy wody?

Żywotność pompy wody mieści się zazwyczaj w czasie trwałości napędu rozrządu (od 60 do 160 tysięcy kilometrów) lub nawet go przewyższa. Najczęstsze awarie bądź usterki w wirnikowych pompach układu chłodzenia wynikają przeważnie z błędów w ich eksploatacji lub montażu podczas dokonywanej wymiany. Uszkodzeniu zazwyczaj ulega łożyskowanie lub uszczelnienia. Jakie są najczęstsze problemy z pompą wody w samochodzie?

czytaj więcej >
Kiedy i jak wymienić pompę wody w samochodzie?

Kiedy i jak wymienić pompę wody w samochodzie?

Aby układ chłodzenia w samochodzie mógł działać poprawnie i spełniać swoje podstawowe funkcje, a więc odbierać z silnika nadmiar ciepła i oddawać go na zewnątrz poprzez chłodnicę, płyn chłodniczy musi być w ciągłym ruchu. Pozwala na to zastosowanie pompy cieczy chłodniczej potocznie zwanej pompą wody.

czytaj więcej >
Jak działa pompa wody w samochodzie? Kup u nas nawet 40% taniej

Jak działa pompa wody w samochodzie?

Po uruchomieniu silnika w komorze spalania bardzo szybko wzrasta temperatura, która może osiągnąć poziom nawet 1900 stopni Celsjusza. Tak wysoka temperatura sprawia, że elementy silnika takie, jak np. głowica lub blok potężnie się nagrzewają. Niezbędny jest wówczas wydajny system chłodzenia w samochodzie, którego jednym z elementów jest pompa wody. Sprawdzamy jak ona działa i jakie jest jej główne zadanie.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze