Uszczelki do pompy wody samochodowej

Samochodowa pompa wody, nazywana również pompą cieczy chłodzącej, odpowiada za właściwe krążenie płynu chłodzącego pomiędzy jednostką napędową, chłodnicą i nagrzewnicą. W zależności od konstrukcji pompę najczęściej napędza łańcuch rozrządu, pasek rozrządu lub ewentualnie pasek wielorowkowy. Bardzo często pompa jest częścią układu napędu rozrządu, dlatego też powinna być ona systematycznie wymieniana wraz z uszczelką pompy wody.  

Pompa wody w samochodzie

Pompa wody w samochodzie jest napędzana przez jednostkę napędową za pomocą paska klinowego. Działanie pompy wody opiera się na zasadzie tzw. wirówki, czyli centryfugi.

Wewnątrz obudowy pompy znajduje się wirujące koło z łopatkami rozchodzącymi się od jego osi na zewnątrz. Łopatki nadają ruch wirowy płynowi chłodzącemu zasysanemu od czoła pompy. Płyn trafia pod ciśnieniem przez otwór wyjściowy do silnika i krąży wokół jego cylindrów oraz głowicy, odbierając od nich ciepło, po czym ostatecznie wpływa (po uprzednim otwarciu się termostatu) do chłodnicy. Dla utrzymania szczelności całego urządzenia i wyeliminowania niebezpieczeństwa wycieku płynu chłodzącego, stosowana jest wysokiej jakości uszczelka pompy wody wykonana najczęściej z gumy lub silikonu.

Uszczelniacze pompy wody

Istnieje jedna podstawowa zasada – nigdy nie należy nakładać uszczelniacza na oring pompy wody lub na suchą uszczelkę.

Wymieniając pompę wody, należy również wymienić stare uszczelnienia i uszczelki na nowe. Jeśli z nową pompą została dostarczona również uszczelka do pompy wody, należy sprawdzić, czy jest ona w idealnym stanie technicznym. Niektóre uszczelki bywają tak cienkie, że można je uszkodzić podczas rozpakowywania.

Pamiętaj, że ani oring pompy wody, ani sucha uszczelka nie wymagają uszczelniacza! Jeśli gumowy pierścień nie chce pozostać na miejscu, wystarczy nanieść na niego kroplę chłodziwa lub oleju. Uszczelniacz stosuje się wyłącznie wtedy, gdy takie jest zalecenie producenta pojazdu.

Nie należy używać zbyt dużej ilości uszczelniacza! Wystarczy cienka i równa warstwa wzdłuż krawędzi i usunięcie nadmiaru uszczelniacza przed założeniem pompy wodnej. Jeżeli zrobimy to po zamontowaniu pompy, nie zauważymy nadmiaru uszczelniacza po wewnętrznej stronie, gdzie może on spowodować uszkodzenie układu chłodzenia. Wówczas uszczelniacz pompy wody zbryli się, zanieczyszczając chłodziwo, co w efekcie doprowadzi do wycieku lub poważnego uszkodzenia termostatu.

Typowe usterki pompy wody i jej osprzętu w samochodzie

Co świadczy o tym, że pompa wody w samochodzie uległa uszkodzeniu?

  • Temperatura płynu chłodzącego (wszelkie odstępstwa od normy mogą być wskazówką, że pompa wody nie działa tak efektywnie, jak powinna)
  • Niecodzienny, metaliczny hałas dochodzącym od strony pompy (powodem nietypowego hałasu jest uszkodzone łożysko pompy wodnej)
  • Wyciek płynu chłodzącego (pęknięta uszczelka pompy wody)

Popularni producenci uszczelki pompy wody

  • Hepu
  • SKF
  • Valeo
  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • Dolz
  • Thermotec
  • Magneti Marelli

Zapraszamy do iParts.pl po uszczelki pompy wody w doskonałej cenie rynnowej. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka pompy wody ELRING
Uszczelka pompy wody AJUSA
Uszczelka pompy wody PAYEN
Uszczelka pompy wody ELWIS ROYAL
Uszczelka pompy wody Dr.Motor Automotive
Uszczelka pompy wody TOPRAN
Uszczelka pompy wody GOETZE
Uszczelka pompy wody DT Spare Parts
Uszczelka pompy wody VICTOR REINZ