Szukaj pojęcia lub terminu
Klema to rodzaj zacisku dokręconego i zabezpieczonego śrubą. Klemy wykorzystywane są w samochodowych instalacjach elektrycznych, gdzie ważna jest sztywność i pewność połączenia. Najpopularniejsze są oczywiście klemy akumulatorowe, jednak w motoryzacji występuje wiele innych, równie popularnych i potrzebnych klem. Do przykładów można zaliczyć klemy występujące na rozruszniku samochodowym.
Koło pasowe jest jednym z najważniejszych elementów przekładni pasowej. Zazwyczaj napędza ważne elementy silnika takie jak wał korbowy, pompę wody czy pompę wspomagania. Występują trzy rodzaje kół pasowych: gładkie, z rowkiem pod pas klinowy oraz z rowkami w poprzek obwodu pod pasek zębaty.
Podwójne koło pasowe to koło, na którym znajdują się dwie prowadnice na paski napędowe. Często takie koła wykorzystywane są jako napędy wału korbowego.
Koło pasowe napędzające tylko wał korbowy. Jego zadaniem jest odpowiednie wprowadzenie w ruch wału korbowego, co przekłada się na pracę silnika.
Koło pasowe wielofunkcyjne to jeden z rodzajów kół pasowych, czyli elementów stanowiących nieodłączną część niemal każdego układu napędowego. Wykorzystuje się je jako podstawę do montażu paska napędowego. Koło, dzięki strukturze powierzchni dostosowanej do powierzchni paska, zapewnia bezstratne przekazywanie napędu przy jednoczesnym odpowiednim napięciu paska.
Koło pasowe wielokrotne wykorzystywane jest w układach napędowych licznych podzespołów. Znajduje ono zastosowanie między innymi w układzie napędowym alternatora i pompy wody. Wielokrotne koło pasowe to konstrukcja, na którą nakładany jest pasek klinowy o strukturze kompatybilnej z powierzchnią koła. Poza przenoszeniem napędu, główna funkcja koła pasowego wielokrotnego to tłumienie drgań.
Koło pasowe wielorowkowe to często spotykany rodzaj koła. Dzięki zastosowaniu wielu wcięć na obwodzie koła, założony na takie koło pasek nie ześlizguje się na boki, dzięki czemu każde napędzane urządzenie działa bez zarzutów.
Głównym zadaniem wolnobieżnego koła pasowego jest tłumienie drgań pojawiających się w napędzie paska pomocniczego alternatora, co przekłada się na większą żywotność paska oraz jego osprzętu. Wolne koło pasowe wpływa również na ograniczenie hałasów generowanych przez ten napęd i stanowi obecnie coraz powszechniej wykorzystywane rozwiązanie we współczesnych pojazdach z napędem spalinowym.
Koło dwumasowe wymyślono z myślą o zniwelowaniu drgań, występujących w dużym stopniu w nowszych silnikach diesla. Montowane jest ono z myślą zarówno o polepszeniu i wyrównaniu pracy silnika, ale także z myślą o skrzyni biegów i innych podzespołów, które narażone są na mocne wibracje, które bez koła dwumasowego byłyby przenoszone bezpośrednio na każdy z podzespołów.
Końcowy tłumik wydechu zabudowany poprzecznie to konstrukcja układu wydechowego, w którym ostatni tłumik ulokowany jest równolegle do tylnego zderzaka pojazdu i najczęściej jest za nim schowany.