Koło pasowe wielofunkcyjne

Koło pasowe to część wykonana ze stali, żeliwa lub innych metali i ich stopów. Element ten stanowi nieodłączną część układu napędowego w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Na kole pasowym umieszcza się pasek klinowy, który dzięki odpowiedniemu rozciągnięciu oraz sile tarcia generowanej pomiędzy powierzchniami paska i koła, przenosi napęd na poszczególne podzespoły. W pojazdach montuje się różne koła pasowe, które jednak muszą być dostosowane do paska oraz pozostałych podzespołów. Jednym z nowoczesnych kół jest bez wątpienia koło pasowe wielofunkcyjne.

Koło pasowe i napęd podzespołów

Koło pasowe wielofunkcyjne wykorzystuje się wtedy, gdy konieczne jest przekazanie napędu do więcej niż jednego podzespołu. Teoretycznie zatem sens montażu takiego koła istnieje w przypadku każdego samochodu z silnikiem spalinowym. Napęd jest bowiem zawsze przekazywany do wielu podzespołów, w tym do skrzyni biegów i alternatora. Niemniej jednak wybór koła pasowego wielofunkcyjnego jest dopuszczalny tylko wtedy, gdy umożliwia to budowa danego układu napędowego oraz układu, w którym pracuje dany podzespół.


Powiązane cechy

  • Koła pasowe -> bez koła pasowego wielofunkcyjnego

    • Przykładowe pytania

      • Co to jest Koło pasowe wielofunkcyjne?
      • Koło pasowe wielofunkcyjne w samochodzie
      • Jak działa Koło pasowe wielofunkcyjne?