Koło pasowe wolnobieżne

Współczesne silniki spalinowe generują moment obrotowy cechujący się okresowo zmienną charakterystyką. Prowadzi to do powstawania różnego typu drgań, które przenoszone są na nadwozie, układ napędowy oraz na napęd urządzeń pomocniczych. Aby temu zapobiec, stosuje się obecnie m.in. wolnobieżne koła pasowe alternatora, które tłumią drgania pojawiające się w napędzie paska pomocniczego, a także hałasy emitowane przez ten napęd. Wolne koło pasowe to rozwiązanie konieczne w wielu pojazdach, ponieważ w konstrukcjach silnika stosuje się coraz częściej przeniesienie biegu jałowego w zakres niższych prędkości obrotowych. Wzrasta również masa wirników alternatora oraz zmniejszeniu ulegają gabaryty jednostek napędowych na skutek ograniczenia liczby cylindrów. Wolnobieżne koło pasowe nie tylko tłumi drgania oraz eliminuje hałasy, ale również zapewnia trwałość oraz zdolność do przenoszenia momentu przy dużych prędkościach obrotowych.


Przykładowe pytania

  • Co to jest Koło pasowe wolnobieżne?
  • Koło pasowe wolnobieżne w samochodzie
  • Jak działa Koło pasowe wolnobieżne?