Rywalizacja pomiędzy właścicielami samochodów trwa. Jednym z jej aspektów jest porównywanie możliwości silników w posiadanych pojazdach. Do określania tychże możliwości używa się zwykle dwóch pojęć: momentu obrotowego oraz mocy. Czy jednak słusznie opisujemy silniki, bazując przede wszystkim na tych dwóch wartościach? Jakie faktycznie znaczenie ma moc oraz moment obrotowy silnika?
Dyskusja o tym, czy i jak należy smarować hamulce samochodowe, przewija się co jakiś czas przez grupy fanów motoryzacji, a także przez środowisko zwykłych kierowców. Do dziś powstało sporo mitów na ten temat. Zarówno tych niebezpiecznych, jak i zupełnie nieszkodliwych. A jak wygląda prawda o smarowaniu hamulców w aucie? Czy powinno się je smarować, czy wręcz przeciwnie? A jeżeli smarować, to które elementy? O tym wszystkim przeczytacie poniżej.
Przejeżdżanie przez spore kałuże lub cieki wodne zalewające nawierzchnię generuje spore niebezpieczeństwo dla kierowcy i jego pasażerów. To właśnie w takich miejscach i w takich momentach dochodzi często do zjawiska określanego mianem „aquaplaningu”. Czym jest aquaplaning? Co stoi za jego przyczyną i w jaki sposób można go uniknąć? Czy sposób prowadzenia samochodu oraz rodzaj założonych opon może mieć wpływ na to niebezpieczne zjawisko?
Klasyczny Peugeot 406 cieszy się doskonałą opinią samochodu niezawodnego, wygodnego i doskonałego do długich podróży. Jego najciekawsza wersja, czyli Peugeot 406 Coupé, zyskała oprócz tego opinię auta o niezwykłej urodzie i dynamice. Czy jest równie pewny i bezawaryjny, jak klasyczny sedan? Jakiego typu problemy mogą się w nim pojawić? Na co muszą uważać kierowcy rozważający zakup używanego Peugeot 406 Coupé?
Mogłoby się wydawać, że końcówka lata to nie jest dobry moment na poradniki dotyczące tego, jak przygotować auto na wakacje. W rzeczywistości jednak to właśnie teraz, kiedy wielu z nas ma już za sobą swój urlopowy wyjazd, mamy w pamięci najwięcej informacji o tym, czego nie zrobiliśmy, choć powinniśmy. Jak więc należy przygotować auto na kolejne już wakacje? Jakie błędy popełniali inni kierowcy i czego sami możecie nauczyć się na ich przykładzie?
Pozornie uszkodzenie amortyzatora zdiagnozować jest bardzo łatwo. W razie jego awarii praca zawieszenia zaczyna szwankować, a na powierzchni amortyzatora zaczyna pojawiać się olej. Problem w tym, że ślady oleju lub tego, co bierzemy za olej, nie zawsze muszą oznacza awarię, a sama awaria i nieszczelność amortyzatora nie zawsze kończy się wyciekiem. Jak więc rozpoznać, że wyciek oleju z amortyzatora oznacza jego awarię i w jaki sposób należy postępować w takich przypadkach?
Długa podróż samochodem sama w sobie potrafi być niemałym wyzwaniem dla każdego kierowcy, a co dopiero w przypadku, kiedy w takiej podróży towarzyszy nam jedno lub więcej małych dzieci. Tego typu wyjazd zawsze wymaga odpowiednich przygotowań i nieco innego niż zwykle podejścia. O co dokładnie chodzi? Jak należy przygotować samochód, aby długotrwała jazda okazała się dla dzieci jak najbardziej bezpieczna i komfortowa?
Rynek części samochodowych pochodzących z demontażu swoimi rozmiarami potrafi zadziwić. Jednak sam fakt, iż tego rodzaju części jest bardzo wiele, nie znaczy wcale, że należy z nich korzystać. Wszystko bowiem zależy od okoliczności, rodzaju posiadanego samochodu oraz od tego, jakiego typu część z demontażu rozważamy zakupić. Jak to wygląda w praktyce? Kiedy takie części mogą okazać się przydatne, a kiedy lepiej trzymać się od nich z daleka?
W dobrych czasach motoryzacji, kiedy rządziły silniki o dużej pojemności i nikt nie przejmował się normami hałasu, coś takiego, jak końcówki wydechu, było absolutnie zbędne. Dziś jednak żyjemy i poruszamy się w zupełnie innej rzeczywistości. Inne są samochody, inne jednostki napędowe i tylko chęć cieszenia uszu niskim, mocnym dźwiękiem pracującego silnika pozostała ta sama. Co zmieniają końcówki wydechu? Jakie ich rodzaje można spotkać obecnie na naszym rynku?
Czujnik ciśnienia oleju w samochodzie to mały, ale dość zdradliwy element układu smarowania silnika. Jego awaria potrafi zmylić nie tylko samego kierowcę, ale i doświadczonego mechanika. Mało kto pamięta również o tym, że czujnik ciśnienia oleju może zwyczajnie przeciekać. Jak taki przeciek rozpoznać? W jakich sytuacjach można go zaobserwować? Co zrobić, kiedy już do niego dojdzie?
Małe i często pomijane uszczelniacze zaworowe potrafią nieźle namieszać w praktycznie każdym silniku. Mówi się, że problemy z nimi to tylko kwestia czasu, a kiedy już się pojawią, lepiej w porę to zauważyć. A co, jeśli ktoś pierwsze objawy usterki uszczelniaczy zaworowych zwyczajnie przegapi? Może się to skończyć fatalnie zarówno dla jego sinika, jak i dla portfela. Na szczęście diagnoza tego problemu nie jest specjalnie skomplikowana.
Niesprawny nawiew w kabinie samochodu to spory problem zarówno latem, jak i zimą. Jazda z uszkodzonym nawiewem nie tylko powoduje dyskomfort, ale i pewne niebezpieczeństwo, gdyż może prowadzić do zaparowania szyb. Najczęstszą przyczyną tego typu problemów jest awaria rezystora dmuchawy, jednak nie zawsze to w nim należy upatrywać właściwego sprawcy. Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z uszkodzonym rezystorem? Czy i kiedy jego wymiana jest konieczna?
Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty.
Podobno każdy kierowca wie, iż w jego aucie znajduje się serwo hamulcowe, jednak nie każdy ma świadomość tego, czemu ta część służy. Dzieje się tak zapewne dlatego, iż serwo hamulca niezbyt często się psuje i nie wymaga żadnych specjalnych przeglądów. Kiedy jednak się już zepsuje, kierowca poczuje to natychmiast. Dlaczego? Jaką rolę w układzie hamowania pełni serwo? Jakie objawy daje jego awaria? Właśnie na te pytania odpowiemy.
Sprzęgło samochodowe jest podzespołem o bardzo dużej żywotności, pod warunkiem, że jest ono prawidłowo serwisowane i użytkowane. Jeśli dbacie o sprzęgło, spokojnie powinno Wam służyć nawet przez 400 tys. km. Jeśli nie dbacie, już po ok. 120 tys. km możecie się spodziewać np. tego, że zaczną pojawiać się problemy w jego wysprzęglaniem lub nagle zupełnie przestanie się rozłączać. Jak rozpoznać ten moment? Co może być bezpośrednią przyczyną tych problemów i jak sobie poradzić?
O ślizgającym się sprzęgle każdy z Was zapewne przynajmniej słyszał, być może wielu też doświadczyło tego zjawiska osobiście. Jego pojawienie się zawsze oznacza problemy z układem przenoszenia napędu i konieczność rychłej wymiany. Ponieważ jednak kończące się sprzęgło nie zawsze daje spektakularne objawy, część kierowców może ten moment zwyczajnie przegapić. Na co powinniście zwrócić uwagę, aby zdiagnozować ślizgające się sprzęgło? Co zrobić, kiedy sprzęgło zacznie się już ślizgać?
Moda na youngtimery rozgościła się w Polsce na dobre. Choćby ze względy na naszą historię, ogromnym sentymentem cieszą się u nas motoryzacyjne klasyki z całego Bloku Wschodniego, w tym z ZSRR, NRD i oczywiście z PRL. Jednak znaleźć i kupić takie auto to jedno, a czym innym jest je utrzymać. Jak wygląda sytuacja z częściami zamiennymi do tych samochodów? Do których modeli można znaleźć części bez trudu, a w przypadku których graniczy to wręcz z cudem?
System Start-Stop stosowany jest w motoryzacji już od co najmniej 10 lat. Jest to rozwiązanie bez wątpienia bardzo ciekawe, jednak wymagające zupełnie innego podejścia do wielu podzespołów, a szczególnie do akumulatorów. Z myślą o samochodach z systemem Start-Stop powstały nowe rodzaje akumulatorów, które są w stanie podołać zupełnie nowym wyzwaniom. Co je wyróżnia? Czy można powiedzieć, że akumulatory do aut z systemem Start-Stop są lepsze niż standardowe baterie samochodowe?
Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?
O samochodach mogących poruszać się po naszych drogach w pełni samodzielnie pisało już wielu autorów SF, motyw ten pojawia się również w filmach z tego samego gatunku. Niespodziewanie jednak okazało się, że wizja fantastów już dziś jest bliższa prawdy, niż mogliśmy tego jeszcze wczoraj oczekiwać. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju systemu ADAS, który powoli zmienia nasze auta w pojazdy nie wymagające obecności kierowcy. Jakiej przyszłości możemy się teraz spodziewać?