Nowa linia oleju silnikowego marki Total to odpowiedź na zmiany zachodzące we współczesnej motoryzacji. Rozpoczęta kilka lat temu epoka downsizingu postawiła nowe wymagania, na które Total Age Resistance Technology stara się odpowiedzieć. W jaki sposób?

Olej silnikowy zawsze powinien podążać za zmianami zachodzącymi w technologii produkcji samochodów spalinowych, a przynajmniej samych jednostek napędowych. I do tej pory tak właśnie było. Przykładem są tu chociażby oleje niskopopiołowe, stworzone z myślą o wszechobecnych już katalizatorach. Następnym krokiem, mającym na celu dostosowanie oleju do zachodzących w branży motoryzacyjnej zmian, było wprowadzenie na rynek olejów long-life, czyli takich, które umożliwiają znaczące wydłużenie interwałów wymiany. Teraz przyszedł czas na kolejną nowość, jaką są oleje stworzone specjalnie z myślą o silnikach wysilonych, czyli takich, które powstały zgodnie z ideą tzw. downsizingu. Takimi właśnie olejami są wytwarzane przez francuskiego producenta, właściciela marki Total, oleje Quartz wzbogacone o specjalną technologię Age Resistance Technology. Na czym technologia ta polega? Jakie zmiany wprowadza do klasycznych olei Quartz? I czym w ogóle jest ten downsizing, z myślą o którym powstało to nowe rozwiązanie?

Czym jest ten downsizong? Dlaczego francuska marka Total zdecydowała się stworzyć oleje specjalnie dla wysilonych silników?

Żeby zrozumieć technologię mającą na celu lepsze dopasowanie olejów silnikowych do jednostek napędowych wyprodukowanych zgodnie z ideą downsizingu, koniecznym jest najpierw zrozumienie, czym jest cały ten downsizing.

Określenie „downsizing” można spróbować przetłumaczyć jako „redukcję rozmiaru”. I faktycznie, silniki poddawane downsizingowi tracą swoją pierwotną kubaturę (pojemność), a więc i gabaryty (rozmiar). Silnik po donsizingu lub po prostu nowa jednostka napędowa skonstruowana zgodnie z myślą przewodnią tego motoryzacyjnego trendu, jest mały, ale wariat. Sama redukcja kubatury nie ma wcale na celu zmniejszenia oferowanych przez ten silnik osiągów. Nic z tych rzeczy! Nie to jest celem konstruktorów. Silnik ma być:

  • mniejszy,
  • lżejszy,
  • bardziej ekonomiczny.

Przy tym wszystkim ma jednak oferować naprawdę sporą moc i gwarantować dużą dynamikę. Żeby to osiągnąć, ten zmniejszony silnik musi ulec tzw. wysileniu. Stąd silniki po downsizingu nazywane są często silnikami wysilonymi. A w jaki sposób do tego wysilenia dochodzi? Przede wszystkim poprzez obudowanie małej jednostki napędowej całą masą osprzętu, na czele z turbosprężarkami. Mamy więc obecnie samochody z małą jednostką napędową i 1, 2, a czasem i 3 turbinami. Często są to również turbiny ze zmienną geometrią, co jeszcze bardziej podnosi efektywność takiej jednostki. Jednak choć silnik wysilony ma bez wątpienia wiele zalet, ma też i kilka wad, wśród których dość znaczącą jest przyśpieszone zużywanie się oleju samochodowego. O co tu chodzi?

Spora część dostępnych na rynku olejów samochodowych jest środkami smarnymi stworzonymi z myślą o silnikach wolnossących. W silnikach tego typu sprawdzają się doskonale, jednak w silnikach wysilonych mamy do czynienia ze znacznie większymi obciążeniami, a więc i z wyraźnie szybszym zużyciem. Problemem są zanieczyszczenia, ale również tempo utleniania oleju. A szybko zużywający się olej oznacza szybsze zużycie samego silnika. Jest to problem, który w przypadku tej nowej jeszcze technologii koniecznie należało rozwiązać. Marka Total rozwiązała go, wprowadzając do wypróbowanych już olejów Quartz opracowaną przez siebie technologię Age Resistance Technology, tworząc olej przeznaczony do aut z silnikami wysilonymi.

Olej Total Quartz z technologią Age Resistance Technology. Co sprawia, że warto używać go w silnikach po downsizingu?

Downsizig silników spełnia postawione wymagania w zakresie redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Jednak przy jednoczesnym utrzymaniu osiągów samochodu, mniejsza i lżejsza jednostka napędowa poddawana jest wyższym ciśnieniom roboczym oraz temperaturom – mówi Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w Total Polska. – Takie warunki pracy szybko doprowadzą do degradacji właściwości oleju, jego utlenienia i rozbicia struktury molekularnej, a tym samym zwiększenia oporu smarowania i powstawania zanieczyszczeń oraz osadów. Dlatego w takich silnikach trzeba stosować odpowiedni olej. Stworzenie specjalnej formuły Age Resistance Technology dla olejów Quartz oznaczało wprowadzenie zmiany w technologii zastosowanych baz i dodatków. Zaowocowało to doskonałą ochroną silnika przed tymi negatywnymi zjawiskami.

Według danych producenta, oleje Total Quartz z formułą ART ograniczają tworzenie się w silniku różnego typu osadów o 18 proc. Z pewnością jest to niemałe osiągnięcie, bardzo istotne dla silników poddawanych ciągle wysokim obciążeniom. Codzienna eksploatacja ich na normalnym oleju wymagałaby od właścicieli zwiększonej uwagi przywiązywanej do stopnia zabrudzenia jednostek napędowych. Olej Total Quartz, dzięki technologii ART, pozwala uwagę tę utrzymać na normalnym poziomie. Ale to nie wszystko. Według deklaracji producenta, oleje Total Quartz Age Resistance Technology odznaczają się żywotnością dłuższą aż o 64 procent od standardowych olejów silnikowych. Dane te potwierdza Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów, a dokładniej przeprowadzone przez nich badania. Ta liczba robi jeszcze większe wrażenie. Pytanie tylko, czy ta wydłużona żywotność przewiduje obciążenia generowane przez silniki wysilone? Może się bowiem okazać, że te dodatkowe 64 procent jest właśnie tym, czego brakowało olejom starszego typu. A jeśli tak, to oleje Total Quartz ART w silnikach po downsizingu nie pozwolą wprawdzie na wydłużenie interwału wymiany, ale przynajmniej nie będą wymuszały na kierowcach skrócenie go o te 64 procent.