Wymiana końcowej część układu wydechowego możliwa jest do przeprowadzenia przez średniozaawansowanego mechanika-amatora. Nie znaczy to jednak, że przeprowadzić można ją w dowolnych warunkach i bez odpowiedniego przygotowania. Czego będziecie do tego potrzebować?

Układ wydechowy, ze względu na swoje położenie, pełnioną rolę oraz skrajnie niekorzystne warunki pracy, należy do tych układów samochodowych, które szczególnie szybko ulegają degradacji. Codziennie musi odpierać ataki ze strony korozji, wysokich temperatur, wilgoci, soli, smoły i wszystkiego, co zalega na naszych drogach. Do tego wszystkiego musi wytrzymywać bardzo duże drgania, a nieraz i bezpośrednie uderzenia. Nic dziwnego, że jego żywotność nie jest zbyt długa. Jak możecie łatwo sprawdzić, czy przyszedł czas na jego wymianę?

Zestaw części zaciskowych, układ wydechowy FAST

Zestaw części zaciskowych, układ wydechowy FAST

Prosty test na sprawdzenie szczelności wydechu polega na zatkaniu wylotu rury wydechowej grubą szmatą i odpalenie silnika. Przy idealnie szczelnym wydechu, całkowite zatkanie rury wydechowej powinno uniemożliwić star silnika. O nieszczelności wydechu świadczyć mogą dodatkowo przedmuchy spalin widoczne wyraźnie po zejściu pod auto. Nieszczelny, uszkodzony, przekorodowany wydech to znak, że pora na jego natychmiastową wymianę. Wymianę jego końcowej części możecie spokojnie przeprowadzić samodzielnie. Średniozaawansowanym mechanikom-amatorom powinno to zająć do godziny czasu. Mniej wprawnym być może trochę więcej. Czego będziecie do tego potrzebować?

Czego będziecie potrzebować do wymiany tłumika końcowego? Czy wymiany tej można dokonać w swoim garażu?

Do wymiany tłumika końcowego będziecie potrzebować – co oczywiste – przynajmniej końcowego tłumika. W zależności od stanu tego fragmentu wydechu, wymiany może również wymagać prowadząca do niego rura. Tłumik do swojego auta bez problemu znajdziecie w naszym sklepie, na iParts.pl. Na stronie głównej odszukacie kategorię „Układ wydechowy”, a następnie podkategorię „Tłumiki. Dalej już powinniście postępować zgodnie ze znaną Wam już procedurą, czyli wybrać markę swojego auta, model i typ silnika. Nasza wewnętrzna wyszukiwarka zaproponuje Wam listę tłumików pasujących do Waszego samochodu, z której możecie wybierać według własnych preferencji. Pamiętajcie też, że w razie jakichkolwiek wątpliwości możecie zwrócić się do jednego z naszych ekspertów iParts.pl.

Odrdzewiacz K2 Vulcan spray, 500 ml

Odrdzewiacz K2 Vulcan spray, 500 ml

Co jeszcze powinniście przygotować? Z całą pewnością przydadzą Wam się:

  • młotek,
  • zestaw kluczy,
  • obejmy do wydechu – stare zapewne będą do wymiany,
  • gumowe wieszaki do tłumika – być może stare jeszcze się do czegoś nadają, ale na wszelki wypadek i tak lepiej zmienić je teraz, niż męczyć się z tym za kilka miesięcy,
  • pasta montażowa do wydechu,
  • odrdzewiacz lub preparat wielofunkcyjny.

Wszystko z tej listu również znajdziecie na iParts.pl. Pewien problem z wyborem możecie mieć jednak przy zakupie past montażowej czy odrdzewiacza. Jeśli chodzi o pastę, to zwracajcie uwagę na to, aby było to pasta przeznaczona właśnie do układów wydechowych, a więc radząca sobie z naprawdę wysokimi temperaturami. Takie przykładowe pasty, które możecie u nas znaleźć, to:

Pamiętajcie, że im bliżej silnika, tym wyższa musi być wytrzymałość pasty na temperaturę. Wymieniana tu pasta montażowa MA Professional wytrzymuje nawet 1200℃, czyli dostatecznie dużo, by posłużyć nie tylko przy wymianie tłumika końcowego, ale i samego początku wydechu.

Pasta uszczelniająca wydechu BOSAL

Pasta uszczelniająca wydechu BOSAL

Ważną uwagą dotyczącą wymiany końcówki tłumika jest to, iż czynność tę powinno wykonywać się na profesjonalnym podnośniku lub przynajmniej w kanale. Wymagania te wynikają z konieczności swobodnego dostępu do układu wydechowego oraz stąd, iż konieczne będzie również swobodne manewrowanie niemałymi przecież elementami. Jeśli więc w swoim garażu nie posiadacie własnego podnośnika kolumnowego lub kanału, poszukajcie w okolicy dysponującego tym warsztatu samoobsługowego.

Jak wygląda wymiana tłumika końcowego? Na co należy uważać podczas jej przeprowadzania?

Jeśli macie odpowiednio przygotowane stanowisko pracy i zestaw niezbędnych narzędzi oraz akcesoriów, sama wymiana tłumika końcowego nie powinna nastręczyć Wam zbytnich trudności. Kluczem będzie tu zachowanie dokładności i dbałości o szczegóły. Podczas wymiany pamiętajcie o tym, aby:

  • śruby obejm przed odkręceniem potraktować odrdzewiaczem lub preparatem wielofunkcyjnym WD-40;
  • śruby odkręcać mocno, zdecydowanie, ponieważ i tak będą wymagały zastąpienia nowymi;
  • łączenie nowej rury ze starą przed założeniem nowego tłumika przeczyścić dokładnie z rdzy, chroniąc przy tym oczy okularami ochronnymi;
  • przeczyszczone łączenie nasmarować pastą montażową do wydechów, a po połączeniu obu elementów zebrać jej nadmiar;
  • obejmy zakładać i skręcać tak, aby śruby były zwrócone do boku (nigdy do dołu).

Jeśli macie taką możliwość, podczas samego zakładania nowego tłumika końcowego zapewnijcie sobie czyjąś pomoc. Dodatkowa para rąk bardzo ułatwi zadanie podczas łączenia ze sobą obu elementów z jednoczesnym zasadzaniem tłumika na swoje miejsce.

Co, gdy wymiana tłumika końcowego nie jest konieczna? Jak można poprawić wygląd samej końcówki wydechu?

Jeśli tłumik końcowy nie wymaga wymiany, ale chcecie poprawić wygląd końcówki wydechu, możecie odnowić widoczny fragment rury wydechowej za pomocą papieru ściernego o rosnącej gradacji oraz pasty polerskiej. Takie zeszlifowanie zdegradowanej rury, a następnie jej wypolerowanie, potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Odnowić możecie ją również wewnątrz (na widocznym odcinku) przy użyciu tych samych akcesoriów.