Tak jak do napełniania baku samochodu spalinowego niezbędne są stacje benzynowe, tak do zasilania baterii każdego auta elektrycznego służą stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W jaki sposób należy z takich stacji korzystać?

Na początek kilka wyjaśnień technicznych, które mogą przydać się każdemu użytkownikowi samochodu elektrycznego. Po pierwsze, stacje ładowania samochodów elektrycznych nie są jedynymi sposobami zasilania baterii w tego typu pojazdach. Oprócz ładowania auta elektrycznego „na mieście”, możecie równie dobrze robić to we własnym garażu czy na miejscu postojowym. Więcej o specyfice każdej metody ładowania samochodu elektrycznego przeczytacie w naszym poradniku „Którą metodę ładowania samochodów elektrycznych warto wybrać i dlaczego? Co będzie tańszym, a co szybszym rozwiązaniem?”.

Po drugie, popularnie używany termin „ładowarka” ma w przypadku samochodów elektrycznych dwa zastosowania. Zastosowaniem technicznie właściwym jest określenie ładowarki pokładowej, którą każdy tego typu pojazd posiada. Niezbyt poprawnym technicznie, za to bardzo rozpowszechnionym, stało się za to nazywanie ładowarkami urządzeń służących do ładowania pojazdów elektrycznych, poczynając od tzw. ładowarek mobilnych, po wszelkiego typu wallboxy.

Jakie możliwości oferują stacje ładowania pojazdów elektrycznych? Czego będziecie potrzebować, aby móc skorzystać z ich usług?

Stacje ładowania pojazdów bywają naprawdę różne. Bardzo często w większych miastach można znaleźć rozrzucone tu i tam urządzania dość mocno przypominające pojedyncze dystrybutory paliwa. Urządzenia te ustawiane są w pobliżu dużych sklepów, instytucji publicznych lub finansowych, a także w garażach podziemnych. Tego typu rozwiązania trudno jest tak naprawdę nazwać pełnoprawnymi stacjami, jednak dla ułatwienia warto tę formę zachować. Taki pojedynczy „dystrybutor” potrafi obsłużyć jednocześnie od 1 do 3 samochodów, choć różnie wygląda sprawa z ich wydajnością przy pełnym obłożeniu urządzenia.

Nierzadko do skorzystania z tego typu małych stacji ładowania potrzebować będziecie własnych kabli (prawidłowo nazywanych konektorami), stąd cały czas warto wozić je ze sobą w bagażniku. Urządzenie ładujące posiada odpowiednie gniazdo, w które wepniecie się bez problemu, choć czasem niezbędne będzie również posiadanie specjalnej przejściówki. Potrzeba ta wynika z faktu, że mamy obecnie na rynku auta z 5 typami gniazd, czyli:

  • Typ 1,
  • Typ 1 Combo,
  • Typ 2,
  • CCS,
  • CHAdeMo.

Samo urządzenie może obsługiwać np. tylko 3 z nich i dlatego przejściówki mogą okazać się niezbędne, zwłaszcza jeśli posiadacie samochód elektryczny z niestandardowym w Europie gniazdem Typ 1.

Oprócz kabla i ewentualnej przejściówki, do skorzystania ze stacji ładowania samochodów elektrycznych będziecie potrzebować zapewne również jakiejś formy płatności. Są wprawdzie nadal stacje bezpłatne, jednak ich liczba z każdą chwilą się zmniejsza i zawsze warto być przygotowanym na stosowną opłatę. Cały czas najpopularniejszym sposobem płacenia za naładowanie baterii na stacji ładowania aut elektrycznych jest odpowiednia karta (odpowiednia dla danego operatora), choć coraz częściej kierowcy korzystają również ze stosownych aplikacji.

Na większości stacji ładowania pojazdów elektrycznych możecie obecnie skorzystać z 2 typów ładowania, którymi są:

  1. Ładowanie prądem zmiennym (AC)
  2. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC).

Ładowanie prądem zmiennym na stacji pozwala naładować baterię w 100% nawet w ciągu ok. 4h, przy czym wiele zależy tu zarówno od auta, stacji, jak i od użytego kabla (jeśli używacie własnego). Szybkie ładowanie to już inna liga. Są w użyciu ładowarki zasilające baterie samochodowe prądem stałym, które potrafią naładować auto w 80% w ciągu 15 minut, przy czym marka ABB zaprezentowała już na targach urządzenie potrafiące osiągnąć to samo w ciągu zaledwie 8 minut.

Jak powinna wyglądać procedura ładowania samochodu elektrycznego na stacji ładowania pojazdów? Czy własny konektor jest tu niezbędny?

Jeśli chodzi o posiadanie własnych kabli, to te – jak już wspomnieliśmy – mogą okazać się przydatne, ale tak naprawdę wszystko zależy od samej stacji. Pojedyncze urządzenia zasilające, przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych (zwłaszcza te starszego typu), mogą wymagać posiadania przez kierowcę własnego konektora. Te ładowarki, które możecie znaleźć na profesjonalnych, pełnoprawnych stacjach ładowania, zazwyczaj bez wyjątku posiadają już zintegrowane konektory, co jeszcze bardziej zbliża je samym swoim wyglądem do znanych nam dobrze dystrybutorów paliwa.

Sama procedura korzystania ze stacji ładowania pojazdów jest niezwykle prosta. Wystarczy tylko, że:

  • podjedziecie na stanowisko do ładowania,
  • utworzycie klapkę osłaniającą gniazdo w Waszym samochodzie,
  • wybierzecie odpowiedni przewód z pasującą Wam wtyczką i wepniecie w odsłonięte gniazdo,
  • na panelu ładowarki uruchomicie program ładowania (tu już może przydać się karta lub aplikacja, o konieczności użycia której poinformuje Was samo urządzenie),
  • pozostawiacie auto na okres ładowania lub czekacie spokojnie w samochodzie, aż bateria zostanie naładowana do satysfakcjonującego Was poziomu.

Auto podczas ładowania możecie spokojnie pozostawić samemu sobie i udać się czy to na kawę, czy na zakupy. Bateria nie może zostać przeładowana (oprogramowanie urządzenia skończy ładowanie, gdy to wykryje całkowite naładowanie akumulatorów), więc nie musicie się niepotrzebnie stresować. Pamiętajcie jednak, że w dobrym tonie jest zwolnić miejsce przy ładowarce zaraz gdy tylko bateria zostanie odpowiednio napełniona. Być może ktoś już na nie czeka.