Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Pompa hamulcowa jest jednym z kluczowych elementów wykorzystywanych w samochodowych układach hamulcowych. Ma ona ogromny wpływ na właściwe działanie hamulców, co jednocześnie przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Głównym zadaniem pompy hamulcowej jest transportowanie płynu hamulcowego do hamulców podczas rozpoczęcia procesu wyhamowywania auta.
Pompa hamulcowa do samochodu to urządzenie, które pompuje przewodami płyn hamulcowy do hamulców. Jest ona obsługiwana poprzez dźwignię, która uruchamia się po naciśnięciu pedała hamulca. Dźwignia znajduje się bezpośrednio za wzmacniaczem siły hamowania, do którego zamontowany jest pedał hamulca. Dzięki naciskowi wywartemu na dwa obwody hamulcowe płyn uruchamia tarcze, które zatrzymują klocki hamulcowe (w przypadku hamulca tarczowego). W układzie pompy hamulcowej najczęściej wykorzystuje się technologię mechanizmu tłokowego, w którym głównym elementem wpływającym na ciśnienie wewnątrz komory jest tłok, poruszający się ruchem posuwisto-zwrotnym.
Pompa hamulcowa to w zasadzie proste w budowie urządzenie, składające się z korpusu, sprężyny dociskowej, pierścienia uszczelniającego, cylindra, tłoka, a także wlotu i wylotu płynu hamulcowego. Pompy hamulcowe posiadają również zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego. Taki zbiorniczek ma najczęściej umieszczony w korku czujnik stanu płynu, który jest połączony z kontrolką na tablicy rozdzielczej. Zapalenie się tej kontrolki świadczy zazwyczaj, że przewody i klocki hamulcowe są już mocno zużyte i należy je wymienić. Sam zbiornik wyrównawczy pełni w układzie hamulcowym dwie podstawowe funkcje — dostarcza płyn do pompy, natomiast jego nadmiar trafia z powrotem do zbiorniczka.
Obecnie standardowy układ hamulcowy w samochodzie wyposażony jest w dwudzielną pompę hamulcową. Takie rozwiązanie pozwala na podzielenie układu hamulcowego na dwa niezależne obwody. Podwójna pompa hamulcowa jest rozwiązaniem znacznie bezpieczniejszym niż pojedynczy układ, w którym jakakolwiek awaria prowadzi do całkowitego zablokowania możliwości hamowania.
W przypadku dwóch obwodów hamulcowych, gdy jeden ulegnie uszkodzeniu, drugi będzie nadal zapewniał sprawne działanie całego układu hamulcowego, choć nieco mniej efektywne. Pierwsze podwójne pompy pojawiły się już w latach 30. XX wieku. Ich zastosowanie stało się obowiązkowe dopiero w 1967 roku w Stanach Zjednoczonych na skutek zaostrzenia prawa. W Europie podwójne pompy hamulcowe w samochodach pojawiły się nieco później. Według przepisów, w razie awarii jednego z obwodów, całkowita efektywność układu nie może zmniejszyć się o więcej niż 30 proc.
W odróżnieniu od standardowego mechanizmu, pompa hamulcowa dwudzielna ma w cylindrze dodatkowy tłoczek, nazywany swobodnym, który rozdziela go na dwie osobne komory robocze. Inaczej wygląda również budowa zbiornika wyrównawczego. Mimo, że nadal znajduje się on nad cylindrem, to jest on dzielony lub podwójny. Oddzielne kanaliki odprowadzają z niego płyn hamulcowy do cylindra po obu stronach tłoczka swobodnego.
W ofercie iParts.pl znajdziesz tanie pompy hamulcowe zapewniające jednocześnie najwyższą jakość wykonania oraz doskonałe parametry techniczne. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund odpowiednią pompę hamulcową do Twojego samochodu.
Zadbaj o hamulce samochodowe! Sklep iParts.pl to największy wybór części zamiennych w najniższej cenie rynkowej. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, doskonałą relację ceny do jakości oraz szybką realizację zamówienia.