Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych

Zużycie klocków hamulcowych ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Producenci układów hamulcowych wykorzystują różnego rodzaju systemy monitorujące zużycie okładzin ciernych w klockach hamulcowych.

Najczęściej stosowane są elektryczne oraz akustyczne czujniki zużycia hamulców w samochodzie. Pierwszy rodzaj czujników pozwala na wysłanie sygnału elektrycznego do komputera pokładowego, który następnie ostrzega kierowcę pojazdu za pomocą lampki kontrolnej, że klocki hamulcowe w wyniku zbyt dużego zużycia nie zapewniają już odpowiedniej siły hamowania. Drugi rodzaj czujników, a więc czujniki akustyczne, informują kierowcę za pomocą charakterystycznego pisku w trakcie hamowania, że grubość klocków hamulcowych została zużyta w przeszło 80 procentach.

Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych zazwyczaj umieszcza się jedynie na dwóch lub na czterech z ośmiu klocków samochodowych. Może to być dość problematyczne i w efekcie niebezpieczne podczas jazdy, ponieważ w dużej części samochodów, zwłaszcza w tych starszych modelach, klocki zazwyczaj zużywają się nierównomiernie. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie klocki wyposażone w czujniki mogą nie wykazywać oznak zużycia, natomiast elementy pozbawione takiej kontroli będą całkowicie zużyte.

Standardowy czujnik klocków hamulcowych jest zatopiony w warstwie ciernej klocka. W momencie jej zużycia, wskaźnik zaczyna stykać się z tarczą hamulcową, co zaczyna sygnalizować lampka kontrolna na desce rozdzielczej. Takie rozwiązanie stosuje się w wielu modelach samochodów, m.in. w większości samochodów koncernu VW. Z kolei na przykład w modelach marki BMW czujnik zużycia klocków hamulcowych dokupuje się oddzielnie.

Zapalenie się lampki kontrolnej lub dźwięk akustyczny z czujnika klocków hamulcowych nie oznacza definitywnej awarii samochodu, która nakazuje bezwzględne zaprzestanie dalszej jazdy. Jest to jedynie sygnał dla kierowcy, że konieczna jest jak najszybsza wizyta w specjalistycznym warsztacie samochodowym i przeprowadzenie kompleksowej kontroli układu hamulcowego wraz z wymianą zużytych w nim podzespołów.