Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych

Zużycie klocków hamulcowych ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Producenci układów hamulcowych wykorzystują różnego rodzaju systemy monitorujące zużycie okładzin ciernych w klockach hamulcowych.

Najczęściej stosowane są elektryczne oraz akustyczne czujniki zużycia hamulców w samochodzie. Pierwszy rodzaj czujników pozwala na wysłanie sygnału elektrycznego do komputera pokładowego, który następnie ostrzega kierowcę pojazdu za pomocą lampki kontrolnej, że klocki hamulcowe w wyniku zbyt dużego zużycia nie zapewniają już odpowiedniej siły hamowania. Drugi rodzaj czujników, a więc czujniki akustyczne, informują kierowcę za pomocą charakterystycznego pisku w trakcie hamowania, że grubość klocków hamulcowych została zużyta w przeszło 80 procentach.

Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych zazwyczaj umieszcza się jedynie na dwóch lub na czterech z ośmiu klocków samochodowych. Może to być dość problematyczne i w efekcie niebezpieczne podczas jazdy, ponieważ w dużej części samochodów, zwłaszcza w tych starszych modelach, klocki zazwyczaj zużywają się nierównomiernie. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie klocki wyposażone w czujniki mogą nie wykazywać oznak zużycia, natomiast elementy pozbawione takiej kontroli będą całkowicie zużyte.

Standardowy czujnik klocków hamulcowych jest zatopiony w warstwie ciernej klocka. W momencie jej zużycia, wskaźnik zaczyna stykać się z tarczą hamulcową, co zaczyna sygnalizować lampka kontrolna na desce rozdzielczej. Takie rozwiązanie stosuje się w wielu modelach samochodów, m.in. w większości samochodów koncernu VW. Z kolei na przykład w modelach marki BMW czujnik zużycia klocków hamulcowych dokupuje się oddzielnie.

Zapalenie się lampki kontrolnej lub dźwięk akustyczny z czujnika klocków hamulcowych nie oznacza definitywnej awarii samochodu, która nakazuje bezwzględne zaprzestanie dalszej jazdy. Jest to jedynie sygnał dla kierowcy, że konieczna jest jak najszybsza wizyta w specjalistycznym warsztacie samochodowym i przeprowadzenie kompleksowej kontroli układu hamulcowego wraz z wymianą zużytych w nim podzespołów.

 

Najpopularniejsi producenci

Czujnik zużycia klocków hamulcowych METZGER
Czujnik zużycia klocków hamulcowych A.B.S.
Czujnik zużycia klocków hamulcowych JURID
Czujnik zużycia klocków hamulcowych TEXTAR
Czujnik zużycia klocków hamulcowych QUICK BRAKE
Czujnik zużycia klocków hamulcowych HELLA
Czujnik zużycia klocków hamulcowych HELLA PAGID
Czujnik zużycia klocków hamulcowych FREMAX
Czujnik zużycia klocków hamulcowych VEMO

FAQ

Co to jest czujnik zużycia klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe posiadają określoną żywotność. Zużywają się z upływem czasu i na skutek przejechanych kilometrów. Trudno jednoznacznie określić czas, w jakim to się stanie. Na zużycie klocków wpływ mają warunki drogowe, rodzaj zamontowanych klocków i tarcz, a przede wszystkim nasz styl jazdy. Stąd też trudno nam ustalić, kiedy zajdzie potrzeba założenia nowego kompletu. Służą do tego czujniki zużycia klocków hamulcowych, które informują właściciela pojazdu, że klocki hamulcowe w naszym pojeździe są zużyte i należy je wymienić.

Czemu służą czujniki zużycia klocków hamulcowych?

Wdrożenie czujników zużycia klocków hamulcowych pozwala poinformować kierowcę, że klocki powinny zostać wymienione. Dzieje się to w takim momencie, kiedy klocki nadają się jeszcze do użytku i ciągle gwarantują nam bezpieczną jazdę, jednak zbliża się termin ich wymiany. Dzięki temu nie musimy regularnie sprawdzać stanu klocków hamulcowych, gdyż system w odpowiednim czasie poinformuje nas o tym, że powinniśmy je zmienić. Liczba czujników może wynosić od 1 do 4 i jest uzależniona od systemu hamulcowego. Czujnik zamontowany jest na klocku wewnętrznym i zatopiony w materiale ciernym. W niektórych pojazdach znajduje się oddzielny czujnik, zamontowany na klocku.

Jakie są rodzaje czujników zużycia klocków hamulcowych?

Na rynku możemy spotkać trzy typy czujników zużycia klocków hamulcowych:

  • czujniki akustyczne – najstarszy, jednak ciągle używany typ czujników, którego działanie jest czysto mechaniczne, a sygnał akustyczny. Czujnik występujący w postaci metalowych płytek.
  • czujniki elektroniczne jednoetapowe – ich konstrukcja składa się z metalowego prętu i drucianej pętli umieszczonej w klocku, przez którą przepływa słaby prąd o niskim napięciu.
  • czujniki elektroniczne dwuetapowe - najlepsze z czujników i dające najwięcej możliwości. Czujnik zbudowany jest podobnie jak jednoetapowy, jednak występują tu dwa obwody obok siebie.
Jak działa czujnik zużycia klocków?

Sposób działania uzależniony jest od rodzaju zastosowanego czujnika. Wykonywane z metalowych płytek, akustyczne czujniki, po zużyciu się warstwy ciernej klocka, zaczynają trzeć o tarcze hamulcowe, generując donośny, słyszalny sygnał będący ostrzeżeniem dla kierowcy, że nadszedł czas wymiany klocków hamulcowych. Czujniki elektroniczne jednoetapowe działają nieco inaczej. W przypadku zużycia się klocka pręt, z którego są wykonane, zostaje odsłonięty, a podczas stykania się z tarczą generuje otwarty obwód elektryczny. Wówczas na desce rozdzielczej, w postaci świecącej się ikonki, pojawia się informacja o potrzebie wymiany klocków. Z kolei czujniki elektroniczne dwuetapowe potrafią przewidzieć, kiedy klocek będzie podlegać wymianie. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu dwóch obwodów obok siebie. Jeśli dochodzi do przerwania pierwszego z nich, system informuje kierowcę o wstępnym zużyciu klocków hamulcowych, a na podstawie takich wartości jak siła hamowania, prędkość pojazdu czy temperatura hamulca, jest w stanie obliczyć żywotność klocka oraz czas, jaki minie do momentu konieczności wymiany klocków.

Kiedy wymienić czujnik zużycia klocków hamulcowych?

Czujniki zużycia klocków informują nas o wymianie w momencie, gdy zostanie nam około 10-20% warstwy ciernej klocka. Jest to dla nas informacja, że nie możemy przejechać jeszcze tysięcy kilometrów, gdyż wiąże się to z brakiem bezpieczeństwa na drodze. Podczas wizyty w warsztacie zaleca się sprawdzić, a w razie potrzeby wymienić, czujniki zużycia klocków hamulcowych. Podobnie jak każda inna część, czujniki na skutek wysokich temperatur, a co za tym idzie uszkodzenia kabli i zacisków, mogą ulec uszkodzeniu. Ich awaria może nastąpić też na skutek instalacji nowych tarcz hamulcowych. Sprawne czujniki zużycia klocków hamulcowych to postawa naszego bezpieczeństwa, dlatego powinno się regularnie kontrolować ich stan.