Promocje

40 zł
Cena katalogowa 49
ATE
Czujnik zużycia klocków hamulcowych do: Mercedes Benz C W203 220 CDI, E W211 270 CDI, E W212 320 CDI
29 zł
Cena katalogowa 49
MEYLE
Czujnik zużycia klocków hamulcowych do: Audi Q7 3.6 FSI, Porsche Cayenne S 4.5, VW Touareg 3.2 V6
27 zł
Cena katalogowa 49
BOSCH
Czujnik zużycia klocków hamulcowych do: Mercedes-Benz CLK 220 CDI, C W203 220 CDI, E W212 350 CDI
80 zł
Cena katalogowa 149
TEXTAR
Czujnik zużycia klocków hamulcowych do: Porsche Cayenne Turbo S 4.5, Porsche Panamera 4.8 4S
56 zł
Cena katalogowa 99
TRW
Czujnik zużycia klocków hamulcowych do: Porsche Cayenne 3.0 Diesel, Porsche Panamera 4.8 GTS

Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych

Zużycie klocków hamulcowych ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Producenci układów hamulcowych wykorzystują różnego rodzaju systemy monitorujące zużycie okładzin ciernych w klockach hamulcowych.

Najczęściej stosowane są elektryczne oraz akustyczne czujniki zużycia hamulców w samochodzie. Pierwszy rodzaj czujników pozwala na wysłanie sygnału elektrycznego do komputera pokładowego, który następnie ostrzega kierowcę pojazdu za pomocą lampki kontrolnej, że klocki hamulcowe w wyniku zbyt dużego zużycia nie zapewniają już odpowiedniej siły hamowania. Drugi rodzaj czujników, a więc czujniki akustyczne, informują kierowcę za pomocą charakterystycznego pisku w trakcie hamowania, że grubość klocków hamulcowych została zużyta w przeszło 80 procentach.

Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych zazwyczaj umieszcza się jedynie na dwóch lub na czterech z ośmiu klocków samochodowych. Może to być dość problematyczne i w efekcie niebezpieczne podczas jazdy, ponieważ w dużej części samochodów, zwłaszcza w tych starszych modelach, klocki zazwyczaj zużywają się nierównomiernie. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie klocki wyposażone w czujniki mogą nie wykazywać oznak zużycia, natomiast elementy pozbawione takiej kontroli będą całkowicie zużyte.

Standardowy czujnik klocków hamulcowych jest zatopiony w warstwie ciernej klocka. W momencie jej zużycia, wskaźnik zaczyna stykać się z tarczą hamulcową, co zaczyna sygnalizować lampka kontrolna na desce rozdzielczej. Takie rozwiązanie stosuje się w wielu modelach samochodów, m.in. w większości samochodów koncernu VW. Z kolei na przykład w modelach marki BMW czujnik zużycia klocków hamulcowych dokupuje się oddzielnie.

Zapalenie się lampki kontrolnej lub dźwięk akustyczny z czujnika klocków hamulcowych nie oznacza definitywnej awarii samochodu, która nakazuje bezwzględne zaprzestanie dalszej jazdy. Jest to jedynie sygnał dla kierowcy, że konieczna jest jak najszybsza wizyta w specjalistycznym warsztacie samochodowym i przeprowadzenie kompleksowej kontroli układu hamulcowego wraz z wymianą zużytych w nim podzespołów.