Zawory hamulca samochodowego
Układ hamulcowy jest z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego jednym z najważniejszych, jak nie najważniejszym systemem w samochodzie. Systemy hamulcowe są bezpośrednio związane z kołami jezdnymi i są wykorzystywane do wytworzenia momentu tarcia w hamulcach. Istotną rolę w całym pneumatycznym układzie hamulcowym odgrywa zawór hamulcowy.
Pneumatyczny układ hamulcowy w samochodzie
Budowa i zasada działania pneumatycznych układów hamulcowych jest praktycznie identyczna dla każdego pojazdu, w którym takie systemy funkcjonują. Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie, a hamowanie następuje w momencie, gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje, gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór układu hamulcowego zmniejszający ciśnienie w układzie. Odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymuje sprężarka.
Podstawową zaletą układu pneumatycznego jest możliwość zatrzymania pojazdu nawet przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast oraz przy wyłączonym silniku. Zdecydowaną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość uzyskiwania dużych wartości sił hamowania przy małym wysiłku ze strony kierowcy.
Do wad pneumatycznych układów hamulcowych należy bezsprzecznie dość długi czas narastania ciśnienia powietrza w siłownikach hamulców.
Pneumatyczne układy sterowania hamulców składają się z następujących elementów:
- urządzeń przygotowania i magazynowania sprężonego powietrza (sprężarka)
- zaworów sterujących, zwrotnych i przeciążeniowych
- siłowników
- przewodów i złącz
Zawór hamulcowy
Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwe ciśnienie w siłownikach hamulcowych jest główny zawór układu hamulcowego, na który kierowca oddziałuje używając odpowiedniej siły naciskowej na pedał hamulca. Najczęściej zawory hamulcowe są dwuobwodowe, czyli mają dwa wejścia połączone ze zbiornikami powietrza oraz dwa odrębne wyjścia do sterowania hamulcami osi przednich i tylnych.
Zawory hamulcowe dostępne są w różnych wariantach. Pierwszy z nich dotyczy ilości złącz. Najprostsze zawory mają cztery złącza i odpowietrznik, a te już bardziej zaawansowane posiadają pięć przyłączy. Dodatkowe wejście „4” służy do korekcji ciśnienia hamowania osi przedniej w zależności od stopnia obciążenia pojazdu. Kolejny wariant zaworu hamulcowego dotyczy różnicy ciśnień między wyjściami. Tego typu elementy muszą zostać odpowiednio dobrane w zależności od tego, czy pojazd ma jeździć „solo”, czy też ma ciągnąć przyczepę lub naczepę.
Popularni producenci zaworów hamulcowych
- Bosch
- TRW
- A.B.S.
- ATE
- Hella
- Febi Bilstein
- Kamoka
- Topran
- Metzger
- Vemo
Oferujemy wszystkie elementy samochodowych układów hamulcowych o najwyższej jakości wykonania, w tym również zawory hamulcowe, z gwarancją jakości producenta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po wysokiej jakości zawór układu hamulcowego w doskonałej cenie. Wszystkie dostępne produkty z oferty sklepu są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Uniwersalny płyn hamulcowy Bosch ENV6. Na co pozwala ten nowy produkt od niemieckiego potentata?
- ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa
- Smarowanie hamulców samochodowych. Czy należy smarować tarcze hamulcowe? Czym smarować prowadnice? Co daje smarowanie klocków?
- Czym jest brake fading? W jaki sposób zjawisko to może zagrozić nam wszystkim?
- ABS - krótki rys historyczny
- ABS – co to znaczy?
- Sterownik ABS, czyli prawdziwy mózg najstarszego samochodowego układu bezpieczeństwa. Czym jest, jak działa?