Linka hamulca ręcznego, postojowego - cięgno

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że niesprawność układu hamulcowego to już nie drobna usterka, lecz poważne niebezpieczeństwo na drodze. Dotyczy to każdego rodzaju hamulca samochodowego, również ręcznego. Zerwana linka hamulca ręcznego może nie wpływa w tak dużym stopniu na jazdę, co hamulec podstawowy, lecz w momencie postoju auta może zaważyć o bezpieczeństwie zarówno zaparkowanego pojazdu, jak i innych aut i osób znajdujących się w pobliżu.

Linka hamulca postojowego w samochodzie

Hamulec ręczny to dodatkowe zabezpieczenie stosowane w każdym samochodzie. Przydaje się szczególnie wtedy, gdy kierowca zostawia auto na parkingu. Zaciągnięty hamulec ręczny utrzymuje pojazd w jednym miejscu, nie pozwalając mu się samoczynnie przemieszczać (staczać) na skutek oddziaływania siły grawitacji.

Jednym z najważniejszych elementów hamulca ręcznego jest dźwignia znajdująca się przy lewarku zmiany biegów. Kolejny newralgiczny element to mechanizm znajdujący się przy tylnej osi hamulców, który pozwala na zatrzymanie samochodu. Pomiędzy dźwignią hamulca a mechanizmem blokującym stosowana jest linka hamulca postojowego. W przypadku mechanicznego hamulca ręcznego siła hamowania jest przenoszona na hamulce kół tylnej osi właśnie przez linki. Tego rodzaju linki to jedne z najbardziej awaryjnych elementów mechanizmu hamulca pomocniczego.

Sposób działania mechanizmu postojowego

Zaciągnięcie dźwigni hamulca powoduje przekazanie siły na linki hamulcowe (lub jedną linkę, w zależności od modelu pojazdu i konstrukcji). W samochodach z jedną linką zostaje ona rozdzielona na dwie części, z których każda biegnie do innego koła. W przypadku dwóch niezależnych linek, prowadzą one bezpośrednio do danego hamulca. Po zwolnieniu dźwigni, sprężyna powrotna pozwala rozprężyć blokadę koła.

Typowe usterki i wymiana cięgna hamulcowego w samochodzie

Uszkodzona linka hamulcowa objawia się przede wszystkim brakiem działania hamulca postojowego. Częstą przyczyną awarii tego mechanizmu jest niedrożność wywołana uszkodzeniem zewnętrznym lub zanieczyszczeniem. Nieszczelne osłony lub osłona przeciwpyłowa powoduje wniknięcie do wnętrza wody i/lub brudu, co może prowadzić do korozji i zakleszczenia cięgien linkowych. Ponadto wilgoć oraz mróz mogą być przyczyną zamarznięcia linek hamulcowych w zimnych porach roku.

Z czasem może dochodzić też do „wyciągania się” linki, przez co zahamowanie auta hamulcem pomocniczym wymaga użycia coraz większej siły. W takiej sytuacji konieczna jest regulacja naciągu linki. Cięgno hamulcowe można regulować i dodatkowo powinno zostać nasmarowane. W przypadku pęknięcia linki hamulca ręcznego, jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana. W starszych generacjach samochodów tego rodzaju mechanizmy mają dość prostą budowę, dzięki czemu wymiana linki nie jest trudna nawet dla technicznego laika.

Popularni producenci linek hamulca ręcznego

  • Bosch
  • ATE
  • TRW
  • A.B.S.
  • Febi Bilstein
  • Cofle
  • Metzger
  • LPR
  • Herth+Buss
  • Textar

Sklep iParts.pl posiada bogatą ofertę elementów układów hamulcowych, w tym również wysokiej klasy cięgna hamulcowe. Wszystkie elementy są fabrycznie nowe i pochodzą od czołowych producentów samochodowych układów hamulcowych. Oferta iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.

Jeżeli samochodowa linka hamulcowa to tylko oferta iParts.pl! Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Linki i cięgna KAWE
Linki i cięgna TRISCAN
Linki i cięgna BORG & BECK
Linki i cięgna A.B.S.
Linki i cięgna COFLE
Linki i cięgna QUINTON HAZELL
Linki i cięgna Metalcaucho
Linki i cięgna NK