Linka hamulca ręcznego, postojowego - cięgno

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że niesprawność układu hamulcowego to już nie drobna usterka, lecz poważne niebezpieczeństwo na drodze. Dotyczy to każdego rodzaju hamulca samochodowego, również ręcznego. Zerwana linka hamulca ręcznego może nie wpływa w tak dużym stopniu na jazdę, co hamulec podstawowy, lecz w momencie postoju auta może zaważyć o bezpieczeństwie zarówno zaparkowanego pojazdu, jak i innych aut i osób znajdujących się w pobliżu.

Linka hamulca postojowego w samochodzie

Hamulec ręczny to dodatkowe zabezpieczenie stosowane w każdym samochodzie. Przydaje się szczególnie wtedy, gdy kierowca zostawia auto na parkingu. Zaciągnięty hamulec ręczny utrzymuje pojazd w jednym miejscu, nie pozwalając mu się samoczynnie przemieszczać (staczać) na skutek oddziaływania siły grawitacji.

Jednym z najważniejszych elementów hamulca ręcznego jest dźwignia znajdująca się przy lewarku zmiany biegów. Kolejny newralgiczny element to mechanizm znajdujący się przy tylnej osi hamulców, który pozwala na zatrzymanie samochodu. Pomiędzy dźwignią hamulca a mechanizmem blokującym stosowana jest linka hamulca postojowego. W przypadku mechanicznego hamulca ręcznego siła hamowania jest przenoszona na hamulce kół tylnej osi właśnie przez linki. Tego rodzaju linki to jedne z najbardziej awaryjnych elementów mechanizmu hamulca pomocniczego.

Sposób działania mechanizmu postojowego

Zaciągnięcie dźwigni hamulca powoduje przekazanie siły na linki hamulcowe (lub jedną linkę, w zależności od modelu pojazdu i konstrukcji). W samochodach z jedną linką zostaje ona rozdzielona na dwie części, z których każda biegnie do innego koła. W przypadku dwóch niezależnych linek, prowadzą one bezpośrednio do danego hamulca. Po zwolnieniu dźwigni, sprężyna powrotna pozwala rozprężyć blokadę koła.

Typowe usterki i wymiana cięgna hamulcowego w samochodzie

Uszkodzona linka hamulcowa objawia się przede wszystkim brakiem działania hamulca postojowego. Częstą przyczyną awarii tego mechanizmu jest niedrożność wywołana uszkodzeniem zewnętrznym lub zanieczyszczeniem. Nieszczelne osłony lub osłona przeciwpyłowa powoduje wniknięcie do wnętrza wody i/lub brudu, co może prowadzić do korozji i zakleszczenia cięgien linkowych. Ponadto wilgoć oraz mróz mogą być przyczyną zamarznięcia linek hamulcowych w zimnych porach roku.

Z czasem może dochodzić też do „wyciągania się” linki, przez co zahamowanie auta hamulcem pomocniczym wymaga użycia coraz większej siły. W takiej sytuacji konieczna jest regulacja naciągu linki. Cięgno hamulcowe można regulować i dodatkowo powinno zostać nasmarowane. W przypadku pęknięcia linki hamulca ręcznego, jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana. W starszych generacjach samochodów tego rodzaju mechanizmy mają dość prostą budowę, dzięki czemu wymiana linki nie jest trudna nawet dla technicznego laika.

Popularni producenci linek hamulca ręcznego

  • Bosch
  • ATE
  • TRW
  • A.B.S.
  • Febi Bilstein
  • Cofle
  • Metzger
  • LPR
  • Herth+Buss
  • Textar

Sklep iParts.pl posiada bogatą ofertę elementów układów hamulcowych, w tym również wysokiej klasy cięgna hamulcowe. Wszystkie elementy są fabrycznie nowe i pochodzą od czołowych producentów samochodowych układów hamulcowych. Oferta iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.

Jeżeli samochodowa linka hamulcowa to tylko oferta iParts.pl! Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Linki i cięgna COFLE
Linki i cięgna KAWE
Linki i cięgna TRISCAN
Linki i cięgna BORG & BECK
Linki i cięgna A.B.S.
Linki i cięgna SEIM
Linki i cięgna Metalcaucho
Linki i cięgna QUINTON HAZELL
Linki i cięgna NK

FAQ

Kiedy trzeba wymienić linkę hamulca ręcznego?

Wymiany linki hamulca ręcznego należy dokonać, gdy zauważalne są jakiekolwiek oznaki nieprawidłowego działania, a inne metody (np. regulacja) nie dadzą efektów. Przede wszystkim Twoją uwagę powinien zwrócić charakterystyczny brak oporu w rączce. Kolejnym istotnym powodem do skontrolowania, czy konieczna będzie wymiana linki jest niezatrzymanie pojazdu w miejscu mimo zaciągniętego hamulca postojowego, pojazd może się wówczas stoczyć nawet z niewielkiego wzniesienia.

Czy można samemu zdemontować linkę hamulca ręcznego?

Samodzielny demontaż linki hamulca ręcznego nie jest niewykonalny, ale wymaga działania zarówno wewnątrz pojazdu, jak i pod nim. Należy zacząć od ściągnięcia osłony nałożonej na dźwignię hamulca postojowego oraz zluzowania regulacyjnej nakrętki hamulca postojowego. W następnym kroku konieczne będzie zdemontowanie osłony termicznej i dolnej osłony samochodu. Wymontowanie tych elementów pozwoli na zluzowanie uchwytów i płyty montażowej, a także na wysunięcie poszczególnych elementów z zatrzasków.

Jak wygląda montaż i ustawienie cięgna hamulca postojowego?

Po wymontowaniu cięgna hamulca ręcznego możesz zamontować nową linkę, postępując na tych samych zasadach, co przy demontażu i wykonując wszystkie kroki od końca. Jeśli się na to zdecydujesz, koniecznie przeprowadź również regulację. Ustawienia stopnia napięcia tego elementu dokonuje się wewnątrz pojazdu. Przede wszystkim zaciągnij hamulec i dokręć nakrętkę regulacyjną, by ręczne obracanie kołami było niemal niemożliwe, następnie spuść hamulec i poruszaj tylnymi kołami, kilka razy zaciągnij i zwolnij hamulec postojowy, a także pedał hamulca. Prawidłowo wyregulowany element sprawi, że na pierwszym stopniu zaciągnięcia hamulca koło będzie można obracać ręcznie, na drugim będzie to niemożliwe, a na trzecim koła będą całkiem zablokowane.

Jak dbać o konserwację cięgna hamulca?

Należy liczyć się z tym, że w cięgle mogą pojawić się skorodowane punkty. W przypadku, gdy są one niewielkie, możesz użyć preparatu o właściwościach smarujących i odrdzewiających (jak np. WD-40), możesz również wykorzystać parafinę, dostępną w większości aptek. Efekty w wydłużaniu żywotności cięgna przynosi również olej silnikowy lub płyn hamulcowy. Pamiętaj jednak, że korozja powoduje osłabienie elementu i prędzej, czy później wymiana linki będzie niezbędna.

Jaka jest cena linki (cięgna) hamulca?

W przypadku, gdy linka (cięgno) hamulca jest wyeksploatowana lub uszkodzona, konieczna będzie jej wymiana. W ramach naszego szerokiego asortymentu przygotowaliśmy duży wybór linek do hamulców postojowych. Koszt części różni się m.in. w zależności od marki i konkretnych parametrów. W sklepie iParts.pl oferujemy naszym Klientom wyłącznie fabrycznie nowe linki sprawdzonych producentów,  najczęściej w przedziale cenowym od około 8zł do około 50zł za sztukę.