Pompa vacum - podciśnieniowa układu hamulcowego

Można się założyć o każde pieniądze, że większość kierowców nie ma pojęcia, czym jest pompa vacum ani nawet, że coś takiego w ich samochodzie istnieje. Zazwyczaj o jej obecności dowiadują się dopiero w momencie problemów z autem i wizycie w serwisie samochodowym. Pompa vacum to nic innego jak pompa próżniowa, której podstawowym zadaniem jest generowanie odpowiedniego podciśnienia np. w układzie hamulcowym.

Pompa vacum w samochodzie

Jakakolwiek awaria pompy podciśnienia układu hamulcowego sprawia, że spada skuteczność pracy całego układu hamulcowego. Pompa podciśnienia hamulca to element charakterystyczny dla silników wysokoprężnych. Z kolei w samochodach z jednostkami benzynowymi występuje bardzo rzadko.

Pompa próżniowa vacum to urządzenie wykorzystywane w każdym silniku wysokoprężnym, które zasila mechanizm wspomagania układu hamulcowego. W jednostkach benzynowych taki układ jest wspomagany podciśnieniem z układu dolotowego silnika. Czynnikiem odpowiedzialnym za prawidłową i długotrwałą pracę pompy vacum jest olej silnikowy. To on ją smaruje oraz zabezpiecza przed uszkodzeniem oraz przegrzaniem. Pompa podciśnienia hamulca gwarantuje natomiast stałą, minimalną wartość podciśnienia w każdych warunkach.

Podciśnienie w układzie hamulcowym

Podciśnienie odgrywa istotną rolę, ponieważ jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej siły działania układu hamulcowego. Wykorzystywana jest w tym celu siła powstająca z różnicy ciśnień, która zapewnia odpowiednią pracę serwa hamulcowego. Pompa vacum pomagająca w wytworzeniu właściwego podciśnienia wpływa również na działanie zaworu EGR, turbosprężarki o kilku innych ważnych podzespołów, w zależności od konstrukcji silnika oraz jego sprzętu. Pompa próżniowa generuje ciśnienie do 0,9 bara. Może być ona napędzana w różny sposób, w zależności od konstrukcji (przez krzywki, paski, łańcuchy, tarcze, popychacze, a nawet bezpośrednio przez wałek rozrządu – wówczas pompa jest montowana do głowicy cylindrów).

Typowe usterki pompy vacum w samochodzie

Pompa podciśnieniowa układu hamulcowego, jak każdy inny mechaniczny element, może ulec uszkodzeniu lub wyeksploatowaniu. Najczęstszym objawem jej usterki jest ograniczenie sprawności działania hamulców. Niewłaściwa wartość podciśnienia może również wynikać z nieszczelności układu, przeważnie gumowych przewodów hamulcowych. Diagnostykę problemu należy zatem rozpocząć od ich sprawdzenia. Pompa podciśnienia hamulca może być także awaryjna na skutek zatkania kanalików olejowych, czyli braku odpowiedniego smarowania. Reasumując, najczęstszymi objawami awarii pompy vacum jest „twardy” hamulce, mniejsza skuteczność hamowania oraz wycieki płynu hamulcowego poprzez nieszczelności w pompie.

Popularni producenci pompy vacum

  • Febi Bilstein
  • Hella
  • Pierburg
  • Bosch
  • SWAG
  • Topran
  • Elring
  • Meat&Doria

Interesuje Cię tania pompa vacum o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Jeśli pompa podciśnieniowa układu hamulcowego to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum HOFFER
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum MEAT & DORIA
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum SIDAT
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum PIERBURG
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum VAICO
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum METZGER
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum ERA
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum ELRING
Pompa podciśnieniowa - pompa vacuum MAXGEAR

FAQ

Jakie są objawy uszkodzonej pompy vacum?

Najczęstszą oznaką uszkodzenia pompy vacum jest spadek siły hamowania. Może również pojawić się dziwne odczyty wskaźnika doładowania turbosprężarki, o ile takowy znajduje się na wyposażeniu auta. Uszkodzenie można łatwo rozpoznać po wyciekach z samego korpusu pompy. Zazwyczaj jednak pojawiają się problemy z kontrolą pedału hamulca oraz sprzęgła, które sygnalizują, że najwyższy czas na wymianę lub regenerację pompy.

Uszkodzenie pompy można zweryfikować przeprowadzając badanie wielkości generowanego przez nią podciśnienia używając w tym celu manometru. W standardowych modelach aut ta wartość mieści się w przedziale od -0,7 do -0,9 bar. Za wszelkie odchylenia od tej normy odpowiada najczęściej zużycie lub uszkodzenie uszczelnień pompy vacum.

Ile kosztuje pompa vacum?

Nieprawidłowa praca pompy vacum jest zazwyczaj wynikiem jej zużycia eksploatacyjnego lub wycieku oleju. Brak odpowiedniego podciśnienia generowanego przez urządzenie może również oznaczać nieszczelności gumowych wężyków. Jeżeli jednak uszkodzenie o wiele poważniejsze, wówczas pozostaje jedynie wymiana urządzenia na nowe. Ceny pomp vacum oscylują w granicach od 500 do 1500 zł w zależności od marki i modelu samochodu.

Alternatywą dla zakupu nowego urządzenia jest pompa zregenerowana. Koszt, jaki należy ponieść za takie rozwiązanie wynosi średnio połowę ceny nowej pompy.

Jakie są najczęstsze przyczyny szybszego zużycia pompy vacum?

Właściwe działanie pompie próżniowej zapewnia olej silnikowy, który zarówno smaruje cały mechanizm, jak i odprowadza nadmiar ciepła oraz zabezpiecza pompę przed korozją. Niedrożne kanaliki olejowe, czego następstwem jest ograniczone smarowanie, są najczęstszą przyczyną prowadzącą do uszkodzenia pompy vacum. Należy więc zadbać o systematyczną wymianę oleju. Ważne jest, aby w tym przypadku stosować produkty w pełni syntetyczne, oparte na bazach olejowych z grup IV i V.

Co to jest pompa vacum?

Pompa vacum to tak naprawdę pompa próżniowa, która odpowiada za generowanie podciśnienia koniecznego np. do prawidłowej pracy hamulców samochodowych (również do sterowania działaniem zaworu EGR, turbosprężarki). Pompa vacum to typowe urządzenie dla silników wysokoprężnych. W przypadku jednostek benzynowych występuje bardzo rzadko. Do jej najważniejszych parametrów można zaliczyć ciśnienie końcowe, szybkość pompowania oraz wydajność.

Jak sprawdzić wydajność pompy próżniowej?

Działanie pompy próżniowej można zweryfikować w samochodzie wykonując kilka poniższych czynności:

  • ustaw pojazd w bezpiecznym miejscu
  • uruchom hamulec postojowy
  • odpal silnik i pozostaw go na biegu jałowym
  • naciśnij kilkakrotnie pedał hamulca, aby obniżyć ciśnienie w układzie wspomagania hamulców

Jeżeli pod względem technicznym wszystko jest OK, wówczas pompa vacum na chwilę i w słyszalny sposób zacznie pracować, zwiększając lub wyrównując wymagane podciśnienie w serwie hamulców. Można również podłączyć przyrząd diagnostyczny, aby skontrolować przebieg ciśnienia w układzie wspomagania hamulców za pomocą funkcji "Parametry".