Wybierz markę:
Szczęki hamulcowe samochodowe
Elementy układu hamulcowego ulegają zużyciu o wiele częściej niż ma to miejsce w przypadku innych części i podzespołów samochodowych. Szczególnie narażone na zużycie są na pewno klocki oraz szczęki hamulcowe, a zwłaszcza ich okładziny. Jak niebezpieczna jest jazda z niesprawnym lub mało wydajnym układem hamulcowym, chyba nie trzeba nikomu przypominać. W iParts.pl znajdziesz pełną gamę szczęk hamulcowych do wszystkich modeli samochodów. Są to produkty pochodzące wyłącznie od najlepszych producentów, zapewniające długą i bezproblemową eksploatację.
Szczęki hamulcowe w samochodzie
Historia hamulców samochodowych jest tak długa jak sama konstrukcja pierwszego automobilu. Takie rozwiązania musiały powstać wraz z pojawieniem się pojazdu kołowego, ponieważ w jakiś sposób trzeba było go zatrzymać. Dopiero w miarę wzrastania prędkości oraz mocy jednostek napędowych konieczne stało się wynalezienie coraz to skuteczniejszych układów hamulcowych. W 1901 roku w Niemczech marka Maybach wynalazła hamulec bębnowy, a już rok później francuskie Renault wdrożyło to rozwiązanie w swoich samochodach. Szczęki hamulcowe to nieodłączny element hamulców bębnowych. Są one przytwierdzone do nieobrotowej tarczy koła. Powierzchnia szczęk hamulcowych pokryta jest materiałem ciernym, który charakteryzuje się bardzo dużym współczynnikiem tarcia. Szczęki są zamontowane obrotowo na sworzniach.
Sposób działania szczek hamulcowych
Szczęki hamulcowe to wyposażony w okładziny cierne nieruchomy człon hamujący, występujący w bębnowym układzie hamulcowym. Kiedy hamujemy, szczęki naciskane rozpieraczem robią bardzo mały ruch – obrót o niewielki kąt. W zwykłych konstrukcjach możemy wyróżnić dwie szczęki. W opracowaniach technicznych szczęka obracająca się zgodnie z kierunkiem obrotu bębna wymieniana jest jako szczęka współbieżna, z kolei szczęka obracająca się przeciwnie do kierunku obrotu bębna – szczęka przeciwbieżna. Jako że szczęki to jeden z najważniejszych elementów bębnowego układu hamulcowego, eksperci zalecają ich wymianę na wysokiej jakości produkty wyspecjalizowanych producentów.
Typowe usterki szczęk hamulcowych w samochodzie
Można wymienić całkiem sporo czynników, mających wpływ na usterki bębnów hamulcowych. Jednak najważniejszą z nich jest przeważnie niewłaściwa eksploatacja samochodu, w tym także nieprawidłowy montaż hamulców lub po prostu zamontowanie kiepskiej jakości elementów. Ogólnie rzecz biorąc, pojawienie się problemów z bębnowym układem hamulcowym jest związane m.in. ze spadkiem ciśnienia w układzie, błędem systemu ABS lub awarią samoczynnego korektora hamowania kół tylnej osi. Typową usterką jest też po prostu starcie się okładzin ciernych szczęk hamulcowych. Wówczas pojawia się w ich obrębie charakterystyczny odgłos piszczenia, który jest wynikiem tarcia niczym niechronionego metalu o bęben.
Popularni producenci szczęk hamulcowych
- Febi Bilstein
- A.B.S.
- Bosch
- Valeo
- Mapco
- TRW
- ATE
- Hella
- LPR
Potrzebujesz tanie szczęki hamulcowe do swojego samochodu? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych części.
U nas znajdziesz największą liczbę szczęk hamulcowych do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie szczęki hamulcowe, dostępne w iParts.pl, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość wszystkich części, najniższe rynkowe ceny, fachowe doradztwo techniczne oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Jakie są najczęstsze czynniki wpływające na uszkodzenie szczęk hamulcowych oraz innych elementów hamulca bębnowego?
- Jak zamocować szczęki w hamulcach bębnowych?
- Jak działają szczęki hamulcowe oraz cały układ hamulców bębnowych?
- Jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe i czy można to zrobić samemu?
- Jak i dlaczego warto regularnie serwisować hamulce bębnowe?
- Bębny hamulcowe - awarie, serwis, wymiana
- Jak prawidłowo rozkręcać hamulce bębnowe?
FAQ
Podczas montażu szczęk hamulcowych w hamulcach bębnowych należy zwrócić uwagę na ich regulację oraz ustawienie. Trzeba sprawdzić również czy cylinderki oraz tłoczki działają poprawnie, ponieważ ich usterki zdarzają się w tym rozwiązaniu bardzo często. Sama procedura montażu zależna jest od typu układu, który został zastosowany.
Jeżeli szczęki zostały zamontowane prawidłowo, czyli swoimi wycięciami trafiły w odpowiednie szczęki samoregulatora to do wyregulowania całego hamulca wystarczy dokończyć jego montaż, następnie kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca oraz zaciągnąć hamulec ręczny. Po tej procedurze układ powinien być wyregulowany.
Najczęściej spotykanym powodem słabych hamulców mogą być wycierające się już w znacznym stopniu okładziny znajdujące się na szczękach. Szczęki mają określony zakres skoku i jeżeli warstwa okładziny jest zbyt cienka, to hamulce już nie zadziałają tak wydajnie jak na początku.
Tak, ale tylko w wypadkach kiedy zweryfikujemy stan bębnów i będziemy pewni, że są one jeszcze w dobrym stanie. Chodzi tu głównie o to, czy bębny są proste oraz czy ich wnętrze nie zostało zbyt mocno wytarte podczas dotychczasowego użytkowania.
Najlepszym wyborem jest kupno kompletnego zestawu, jeśli jednak decydujemy się na wymianę samych szczęk hamulcowych to dobierzmy je do modelu oraz wersji naszego samochodu. Stosowane było minimum kilka rodzajów hamulców bębnowych i tylko dopasowanie ich do danego modelu samochodu daje nam pewność, że wszystko będzie do siebie idealnie pasowało.
Szczęki hamulcowe kosztują w granicach 60 do 250 zł. Cena zależy od wielkości i rodzaju bębnów, do których dane szczęki mogą zostać zamontowane. Warto wybierać elementy z najwyższej półki, ponieważ są one odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo.