Części samochodowe nr 1
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Szczęki hamulcowe

Wybierz auto, aby upewnić się, że wyświetlone produkty do niego pasują
Szczęki hamulcowe BREMBO BREMBO
Szczęki hamulcowe BOSCH BOSCH
Szczęki hamulcowe TRW TRW
Szczęki hamulcowe DENCKERMANN DENCKERMANN
Szczęki hamulcowe KAMOKA KAMOKA
Szczęki hamulcowe LPR LPR
Szczęki hamulcowe ATE ATE
Szczęki hamulcowe MAXGEAR MAXGEAR
Szczęki hamulcowe IPARTS IPARTS
Szczęki hamulcowe DELPHI DELPHI
Szczęki hamulcowe MEYLE MEYLE
Szczęki hamulcowe HART HART
Szczęki hamulcowe FEBI BILSTEIN FEBI BILSTEIN
Szczęki hamulcowe TEXTAR TEXTAR
Szczęki hamulcowe ABE ABE
Szczęki hamulcowe ASHIKA ASHIKA
Szczęki hamulcowe GIRLING GIRLING
Szczęki hamulcowe METELLI METELLI
Szczęki hamulcowe NK NK
Szczęki hamulcowe TOMEX BRAKES TOMEX BRAKES
Szczęki hamulcowe A.B.S. A.B.S.
Szczęki hamulcowe BLUE PRINT BLUE PRINT
Szczęki hamulcowe REMSA REMSA
Szczęki hamulcowe VAICO VAICO
Szczęki hamulcowe KRAFT AUTOMOTIVE KRAFT AUTOMOTIVE
Szczęki hamulcowe FERODO FERODO
Szczęki hamulcowe ZIMMERMANN ZIMMERMANN
Szczęki hamulcowe JAPKO JAPKO
Szczęki hamulcowe JP GROUP JP GROUP
Szczęki hamulcowe HELLA PAGID HELLA PAGID
Szczęki hamulcowe JURID JURID
Szczęki hamulcowe NIPPARTS NIPPARTS
Szczęki hamulcowe PROTECHNIC PROTECHNIC
Szczęki hamulcowe SBS SBS
Szczęki hamulcowe VIKA VIKA
Szczęki hamulcowe FAST FAST
Szczęki hamulcowe JAPANPARTS JAPANPARTS
Szczęki hamulcowe JPN JPN
Szczęki hamulcowe KAVO PARTS KAVO PARTS
Szczęki hamulcowe METZGER METZGER
Szczęki hamulcowe MINTEX MINTEX
Szczęki hamulcowe QUINTON HAZELL QUINTON HAZELL
Szczęki hamulcowe SAMKO SAMKO
Szczęki hamulcowe VALEO VALEO
Szczęki hamulcowe ABAKUS ABAKUS
Szczęki hamulcowe ACKOJA ACKOJA
Szczęki hamulcowe AKRON-MALÒ AKRON-MALÒ
Szczęki hamulcowe AUTOMEGA AUTOMEGA
Szczęki hamulcowe BENDIX BENDIX
Szczęki hamulcowe BERAL BERAL
Szczęki hamulcowe BORG & BECK BORG & BECK
Szczęki hamulcowe BORSEHUNG BORSEHUNG
Szczęki hamulcowe CHAMPION CHAMPION
Szczęki hamulcowe CIFAM CIFAM
Szczęki hamulcowe CORTECO CORTECO
Szczęki hamulcowe DJ PARTS DJ PARTS
Szczęki hamulcowe DOKUJI DOKUJI
Szczęki hamulcowe DT SPARE PARTS DT SPARE PARTS
Szczęki hamulcowe EBC BRAKES EBC BRAKES
Szczęki hamulcowe ENERGY ENERGY
Szczęki hamulcowe FAST GENUINE FAST GENUINE
Szczęki hamulcowe FERODO RACING FERODO RACING
Szczęki hamulcowe FOMAR FRICTION FOMAR FRICTION
Szczęki hamulcowe FTE FTE
Szczęki hamulcowe HELLA HELLA
Szczęki hamulcowe HERTH+BUSS JAKOPARTS HERTH+BUSS JAKOPARTS
Szczęki hamulcowe HI-Q HI-Q
Szczęki hamulcowe ICER ICER
Szczęki hamulcowe JURATEK JURATEK
Szczęki hamulcowe KASHIYAMA KASHIYAMA
Szczęki hamulcowe KAWE KAWE
Szczęki hamulcowe MAGNETI MARELLI MAGNETI MARELLI
Szczęki hamulcowe MAPCO MAPCO
Szczęki hamulcowe MASTER-SPORT GERMANY MASTER-SPORT GERMANY
Szczęki hamulcowe MK KASHIYAMA MK KASHIYAMA
Szczęki hamulcowe NPS NPS
Szczęki hamulcowe OEM OEM
Szczęki hamulcowe OPTIMAL OPTIMAL
Szczęki hamulcowe OYODO OYODO
Szczęki hamulcowe PAGID PAGID
Szczęki hamulcowe PE AUTOMOTIVE PE AUTOMOTIVE
Szczęki hamulcowe QFIX QFIX
Szczęki hamulcowe RAICAM RAICAM
Szczęki hamulcowe ROADHOUSE ROADHOUSE
Szczęki hamulcowe SAKURA SAKURA
Szczęki hamulcowe SBP SBP
Szczęki hamulcowe SERVICE PARTS SERVICE PARTS
Szczęki hamulcowe SWAG SWAG
Szczęki hamulcowe TOPRAN TOPRAN
Szczęki hamulcowe TRISCAN TRISCAN
Szczęki hamulcowe TRUCKTEC AUTOMOTIVE TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Szczęki hamulcowe VEMA VEMA
OŚ PRZEDNIA

Lokalizacja w aucie:

OŚ PRZEDNIA

OŚ TYLNA

Lokalizacja w aucie:

OŚ TYLNA

10000+ produktów

Niepoprawne pole
Niepoprawne pole
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 23 501
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 23 501
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
System hamulcowy: Fiat-Bendix
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 185
Szerokość [mm]: 31
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 103,00 zł
43,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 85 507
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 85 507
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 180
Szerokość [mm]: 31
System hamulcowy: ATE
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 108,00 zł
45,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
DENCKERMANN
5.0 (2 ocen)
Kod produktu:
B120097
dostępny
5.0 (2 ocen)
Producent części:
DENCKERMANN
Kod:
B120097
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Lokalizacja w aucie: Oś tylna
Średnica [mm]: 160
Szerokość [mm]: 20
System hamulcowy: ATE
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 113,00 zł
47,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 61 520
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 61 520
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
System hamulcowy: TRW-Lucas
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 203
Szerokość [mm]: 38
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 107,00 zł
52,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
MAXGEAR
5.0 (1 ocen)
Kod produktu:
19-0236
dostępny
Wysyłka od ręki

Towar jest dostępny do „wysyłki od ręki” kurierem lub paczkomatem

5.0 (1 ocen)
Producent części:
MAXGEAR
Kod:
19-0236
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Ograniczenia producenta: VAG
Oznaczenie kontrolne: E9 90 - 01702/004
Średnica [mm]: 200
Szerokość [mm]: 40
Szerokość 1 [mm]: 40
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 115,00 zł
56,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
Wysyłka od ręki

Towar jest dostępny do „wysyłki od ręki” kurierem lub paczkomatem

KAMOKA
5.0 (1 ocen)
Kod produktu:
JQ202007
dostępny
5.0 (1 ocen)
Producent części:
KAMOKA
Kod:
JQ202007
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Artykuł oraz informacja uzupełniająca: Z dzwignią
Szerokość [mm]: 40
Średnica [mm]: 200
Okładzina hamulcowa: Z okładziną
Oznaczenie kontrolne: E1 90R-011043/033
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 119,00 zł
58,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 85 511
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 85 511
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 200
Szerokość [mm]: 40
System hamulcowy: VAG
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 122,00 zł
59,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
DENCKERMANN
5.0 (2 ocen)
Kod produktu:
B120156
dostępny
5.0 (2 ocen)
Producent części:
DENCKERMANN
Kod:
B120156
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica [mm]: 172
Szerokość [mm]: 32
Lokalizacja w aucie: Oś tylna
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 130,00 zł
63,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 28 507
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 28 507
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 220
Szerokość [mm]: 36
System hamulcowy: Akebono
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 134,00 zł
65,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
FEBI BILSTEIN
0 (0 ocen)
Kod produktu:
07013
dostępny
0 (0 ocen)
Producent części:
FEBI BILSTEIN
Kod:
07013
Jednostka:
komplet na oś
Szerokość [mm]: 40,0
Średnica zewnętrzna [mm]: 200,0
Oznaczenie kontrolne: ECE R90 Approved
Lokalizacja w aucie: Oś tylna
Grubość 1 [mm]: 5,0
Ciężar [kg]: 1,52
Dla numeru OE: 1H0 698 525
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 136,00 zł
66,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 68 525
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 68 525
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 203
Szerokość [mm]: 38
System hamulcowy: Bosch
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 146,00 zł
71,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 23 530
dostępny
Wysyłka od ręki

Towar na Magazynie Centralnym

5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 23 530
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 203
Szerokość [mm]: 38
System hamulcowy: AP Lockheed
Do 100 dni na zwrot
71,00 zł
-35%
46,29 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
Wysyłka od ręki

Towar na Magazynie Centralnym

IPARTS
0 (0 ocen)
Kod produktu:
SH000293
dostępny
0 (0 ocen)
Producent części:
IPARTS
Kod:
SH000293
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 200
Szerokość [mm]: 40
System hamulcowy: Teves
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 148,00 zł
72,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
DENCKERMANN
5.0 (2 ocen)
Kod produktu:
B120154
dostępny
5.0 (2 ocen)
Producent części:
DENCKERMANN
Kod:
B120154
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Lokalizacja w aucie: Oś tylna
Średnica [mm]: 190
Szerokość [mm]: 45
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 150,00 zł
73,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 56 510
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 56 510
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
System hamulcowy: AP Lockheed
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 203
Szerokość [mm]: 37
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 165,00 zł
80,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
TRW
4.8 (10 ocen)
Kod produktu:
GS8526
dostępny
Wysyłka od ręki

Towar jest dostępny do „wysyłki od ręki” kurierem lub paczkomatem

4.8 (10 ocen)
Producent części:
TRW
Kod:
GS8526
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Ograniczenia producenta: VAG
Oznaczenie kontrolne: E9 90 - 01702/004
Średnica [mm]: 200
Szerokość [mm]: 40
Numer artykułu zalecanego dodatku: SFK211
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 169,00 zł
82,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
Wysyłka od ręki

Towar jest dostępny do „wysyłki od ręki” kurierem lub paczkomatem

BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 83 509
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 83 509
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 200
Szerokość [mm]: 32
System hamulcowy: Bosch
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 173,00 zł
84,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
ATE
4.0 (2 ocen)
Kod produktu:
03.0137-0268.2
dostępny
4.0 (2 ocen)
Producent części:
ATE
Kod:
03.0137-0268.2
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 200
Szerokość [mm]: 40
Artykuł oraz informacja uzupełniająca: Z dzwignią
System hamulcowy: Volkswagen
Oznaczenie kontrolne: E1 90R-011043/033
Numer artykułu zalecanego dodatku: 03.0137-9168.2
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 183,00 zł
89,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
S 23 531
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
S 23 531
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica wewnętrzna bębna hamulcowego [mm]: 229
Szerokość [mm]: 42
System hamulcowy: AP Lockheed
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Z dźwignią hamulca pomocniczego
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 198,00 zł
101,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny
BREMBO
5.0 (5 ocen)
Kod produktu:
K 85 023
dostępny
5.0 (5 ocen)
Producent części:
BREMBO
Kod:
K 85 023
Jednostka:
komplet na oś
Lokalizacja w aucie: z tyłu
Średnica [mm]: 200
Specyfikacje asortymentowa: Montowany wczesniej
Dopasowanie: Z ręcznym nastawianiem
Do 100 dni na zwrot
Cena katalogowa: 395,00 zł
208,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: dostępny

Szczęki hamulcowe samochodowe

Szczęki hamulcowe

Jednym z najstarszych i nadal popularnych mechanizmów hamulcowych stosowanych w samochodzie są konstrukcje bębnowe. To w nich znajdują się szczęki hamulcowe. Bębnowy układ hamulcowy składa się z bębna oraz pary szczęk. W momencie naciśnięcia pedału hamulca szczęki zostają dociśnięte do konstrukcji bębna. W ten sposób wytracana jest prędkość samochodu. Konstrukcja układu bębnowego jest uznawana za mniej skuteczną od hamulców tarczowych, jednak o wiele wytrzymalszą.

Dobre szczęki hamulcowe są odpowiedzialne za wytworzenie tarcia w bębnach hamulcowych. Szczęki to elementy nieruchome, wyposażone w specjalne okładziny cierne, które dociskane są do powierzchni głównego elementu hamulca bębnowego. W samochodzie wyposażonym w bębny na każdym hamulcu znajduje sią para szczęk.

Rozwiązania bębnowe są najczęściej montowane na tylnej osi pojazdu, gdzie ich spory ciężar jest mniej uciążliwy dla całej konstrukcji pojazdu. Stosowane w nich oryginalne szczęki hamulcowe produkowane są z podobnych materiałów, co klocki hamulcowe. Muszą one charakteryzować się dużą odpornością na ścieranie i jednocześnie być na tyle miękkie, aby nie niszczyć samego bębna. Materiał użyty do ich produkcji jest odporny na wysokie temperatury, a także czynniki korozyjne.

Szczęki hamulcowe vs tarcze hamulcowe

We współczesnych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje układów hamulcowych - hamulce bębnowe oraz hamulce tarczowe.

Hamulec bębnowy składający się z bębna i szczęk hamulcowych, obraca się wraz z kołem. Z kolei szczęki zamocowane są na nieobrotowej tarczy koła. W momencie hamowania rozpierane tłoczkiem hamulcowym szczęki trą o powierzchnię bębna, prowadząc do wyhamowania samochodu. Cofnięcie szczęk następuje na skutek rozprężenia sprężyny lub układu sprężyn, który łączy szczęki. 

Z kolei w hamulcach tarczowych siła niezbędna do hamowania generowana jest przez tłoczki, które znajdują się w zacisku hamulcowym. Zwalniają one lub aktywują tarczę hamulcową. Tłoczki poruszane są poprzez ciśnienie płynu hamulcowego powstającego w pompie hamulcowej.

Zasada działania szczęk hamulcowych

W większości współczesnych samochodów stosowane są hamulce tarczowe, które wyparły hamulce bębnowe. Jednak w małych samochodach hamulce bębnowe są nadal popularnym rozwiązaniem. Tego typu układ hamulcowy zbudowany jest z bębna obracającego się wraz z kołem, w którego środku znajdują się dwie szczęki hamulcowe przytwierdzone do nieobrotowej tarczy koła. W momencie naciśnięcia hamulca szczęki, poprzez rozpieranie ich rozpieraczem, trą o powierzchnię bębna, wywołując w ten sposób efekt hamowania. Zaprzestanie hamowania możliwe jest po cofnięciu się szczęk, za które odpowiedzialny jest układ sprężyn łączących szczęki.

Czym jest samoregulator szczęk hamulcowych?

Samoregulator szczęk hamulcowych służy do skracania dystansu pomiędzy szczękami a bębnem w taki sposób, aby nadal wytwarzały odpowiednie tarcie, lecz zarazem nie zużywały się w sposób zbyt szybki i intensywny. Mechanizm ten jest niezbędny dla utrzymania wysokiej jakości hamowania. Samoregulator umożliwia niejednokrotnie jazdę ze zużytymi szczękami (choć nie zalecamy, skłaniamy za to do jak najszybszej wymiany zużytych elementów). Odpowiednie ustawienie samoregulatora sprawia, że dobre szczęki hamulcowe mogą popracować jeszcze od kilkudziesięciu do nawet kilkaset kilometrów.

Głównym celem samoregulatora w szczękach hamulcowych jest zmniejszenie odległości pomiędzy szczękami a bębnem w taki sposób, aby szczęki wytwarzały optymalne tarcie w bębnach. Uszkodzenie samoregulatora wiąże się z dużymi problemami. Szczęki mogą wówczas przestać stykać się z powierzchnią roboczą bębna, przez co siła hamowania będzie słabnąć, a z czasem może nawet całkowicie zaniknąć!

W samochodach posiadających hamulec ręczny o konstrukcji wewnętrznego bębna hamulcowego samoregulator o wiele częściej ulega awarii. W takich konstrukcjach konieczne jest zatem systematyczne kontrolowanie stanu technicznego samoregulatora oraz wszystkich innych elementów układu hamulcowego. Kontrolę stanu układu hamulca ręcznego można przeprowadzić po demontażu tarczy hamulcowej.

Eksploatacja szczęk hamulcowych

Systematyczna kontrola stanu technicznego szczęk hamulcowych jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem. Auto z uszkodzonymi bębnami hamulcowymi zgodnie z polskim prawem drogowym może nie zostać dopuszczone do ruchu.

Główne przyczyny uszkodzenia szczęk hamulcowych leżą przede wszystkim w nieprawidłowej eksploatacji hamulców, niewłaściwym montażu oraz w niskiej jakości zamontowanych elementów. Problemy z hamulcami bębnowymi wynikają m.in. z obniżenia ciśnienia w układzie, starcia się okładzin ciernych szczęk hamulcowych, błędu systemu ABS czy usterki samoregulatora hamowania kół tylnej osi samochodu.

Najlepsze szczęki hamulcowe generują siłę tarcia w bębnach, a co za tym idzie umożliwiają skuteczne hamowanie. W samochodzie wyposażonym w hamulec bębnowy znajduje się para szczęk na każdy hamulec. Na elementy te działają duże siły tarcia oraz wysokie temperatury, stąd też co jakiś czas należy je wymieniać. Szczęki hamulcowe są najczęściej zużywającymi się elementami bębnowego układu hamulcowego. Ich trwałość jest jednak stosunkowo wysoka - eksperci zalecają ich wymianę po przejechaniu 50 tys. kilometrów.

Minimalna dopuszczalna grubość szczęk hamulcowych

Dopuszczalna grubość okładzin ściernych szczęk hamulcowych wynosi około 1,5-2 mm. Mierząc grubość okładzin z podstawą nie powinna być ona mniejsza niż 5 mm. Jednak bezpieczniej jest nie doprowadzać do takiego stanu, aby elementy układu te osiągały takie wartości. Zużyte szczęki hamulcowe do samochodu warto wymienia systematycznie i zgodnie z zaleceniami producenta.

Wymiana szczęk hamulcowych parami

Zalecana jest wymiana szczęk hamulcowych w tym samym czasie na dwóch kołach osi. Założenie nowych szczęk tylko na jednym kole może doprowadzić do obniżenia stabilności samochodu podczas hamowania. W trakcie wymiany należy oczyścić wszystkie elementy układu hamulcowego z brudu i przy okazji sprawdzić również poziom nasmarowania mechanizmów hamulcowych.

Typowe objawy uszkodzonych lub zużytych szczęk hamulcowych

Pierwszym sygnałem sugerującym, że z hamulcami dzieje się coś niedobrego, jest pojawiająca się kontrolka hamulca na desce rozdzielczej. Piszczące dźwięki podczas hamowania mogą również wskazywać na konieczność wymiany szczęk hamulcowych.

Jeżeli podczas hamowania słychać zgrzytanie, można z całą pewnością założyć, że szczęki hamulcowe są opuszczone. Podczas hamowania samochód powinien poruszać się prosto, a oba koła powinny zatrzymać się jednocześnie. Jeśli tak nie jest, a samochód zachowuje się nieprzewidywalnie podczas hamowania, należy koniecznie sprawdzić hamulce. Zużyte szczęki hamulcowe wpływają na mniejszą skuteczność hamowania. Pojawiają się także wówczas wibracje na kierownicy.

Trudne warunki pracy sprawiają, że nawet najlepsze szczęki hamulcowe szybko się zużywają. Co istotne, w odróżnieniu od tarcz i klocków hamulcowych, znacznie trudniej jest zdiagnozować ich zużycie głównie z uwagi na zabudowaną konstrukcję bębnów, do których środka trudno jest zajrzeć bez rozbierania całego mechanizmu. Kiedy więc szczęki hamulcowe wymagają serwisowania? 

Typowe objawy uszkodzonych szczęk hamulcowych

Znaczny spadek momentu hamowania

Jeżeli samochód przestał hamować z odpowiednią dynamiką, prawdopodobnie szczęki hamulcowe są już zużyte. Będzie to odczuwalne zwłaszcza podczas gwałtownego hamowania i wytracania dużych prędkości. Jeśli nie ma pewności, czy problem dotyczy tylnych hamulców bębnowych, można sprawdzić skuteczność hamowania na dowolnej stacji diagnostycznej.

Ściąganie samochodu podczas hamowania

Podczas hamowania samochód powinien stale poruszać się w jednej linii prostej. Jeżeli pojazd ściąga w jedną stronę, może to oznaczać zużycie szczęk hamulcowych. Ściąganie jest sygnałem poważniejszego zużycia po jednej ze stron. Nie oznacza to jednak, że drugi bęben nie wymaga interwencji serwisowej. Zazwyczaj konstrukcje na obu osiach zużywają się w podobnym tempie.

Słaba jakość hamulca ręcznego

Bębny hamulcowe montowane są z reguły na tylnej osi. Odpowiada za nie również dodatkowy hamulec, czyli hamulec ręczny. Jeżeli mimo wielokrotnej regulacji hamulec ręczny nie jest w stanie utrzymać samochodu w miejscu i zapobiegać jego zjeżdżaniu, może to oznaczać zużycie szczęk hamulcowych. Zużycie to może być tak nikłe, że podczas standardowego hamowania nie będzie dawać żadnych objawów. Jednak zatrzymanie auta na tylnym hamulcu będzie już niemożliwe.

Słyszalne metaliczne obcieranie

Kiedy okładzina odpowiadająca za wytracanie prędkości ulegnie starciu, do procesu tarcia będzie dochodziło poprzez kontakt metalowej obudowy bębna i konstrukcji szczęki. Stąd słyszalne metaliczne dźwięki w czasie hamowania najczęściej oznaczają mocno starte okładziny.

Stukanie podczas jazdy

Typowym objawem zużycia jest stukanie. Pojawia się ono nie tyle podczas hamowania, ile przy jeździe po nierównej nawierzchni. Może to oznaczać poluzowanie się okładziny lub jej całkowite odklejenie od mechanizmu hamulca. W takim wypadku błyskawiczna reakcja jest niezbędna.

Usterki szczęk hamulcowych zazwyczaj wynikają z niewłaściwej eksploatacji samochodu, niepoprawnego montażu hamulców lub są efektem niskiej jakości części układu hamulcowego.

Niebezpieczeństwo zardzewiałych szczęk hamulcowych

Pomimo stosunkowo skutecznej ochrony przed korozją, szczęki hamulcowe do samochodu nie są całkowicie pozbawione takiego ryzyka. Korozja może się pojawić, szczególnie po długich przestojach lub w przypadku uszkodzenia hamulca bębnowego. Wówczas należy sprawdzić, czy są to wyłącznie niewielkie ogniska korozji, czy też elementy układu hamulcowego są już w dużym stopniu zardzewiałe.

Nie zaleca się jazdy ze skorodowanymi hamulcami. Bez sprawnego układu hamulcowego droga hamowania zdecydowanie wydłuża się, co prowadzi do powstawania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeżeli szczęki hamulcowe są skorodowane, należy je jak najszybciej wymienić. Ponadto należy zdiagnozować, dlaczego szczęki hamulcowe zardzewiały. Być może zostały one mechanicznie uszkodzone lub dostała się do nich woda.

Szczęki hamulcowe w iParts.pl

W iParts.pl dostępne są bardzo dobrej jakości i przy tym tanie szczęki hamulcowe dostarczane przez renomowanych producentów elementów samochodowego układu hamulcowego. Szczęki hamulcowe kosztują w granicach od 60 do 250 zł. Ceny szczęk hamulcowych zależą w głównej mierze od wielkości oraz rodzaju bębnów, do których dane szczęki mogą zostać zamontowane, a także od producenta. Tanie szczęki hamulcowe mogą nie spełnić swojej podstawowej funkcji, czyli zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa na drodze.

Polecane akcesoria do układu hamulcowego:

Najczęściej zadawane pytania

Jak założyć szczęki hamulcowe w hamulcach bębnowych?

Podczas montażu szczęk hamulcowych w hamulcach bębnowych należy zwrócić uwagę na ich regulację oraz ustawienie. Trzeba sprawdzić również czy cylinderki oraz tłoczki działają poprawnie, ponieważ ich usterki zdarzają się w tym rozwiązaniu bardzo często. Sama procedura montażu zależna jest od typu układu, który został zastosowany. Więcej: Jak zamocować szczęki w hamulcach bębnowych?

Jak prawidłowo ustawić szczęki hamulcowe?

Jeżeli szczęki zostały zamontowane prawidłowo, czyli swoimi wycięciami trafiły w odpowiednie szczęki samoregulatora to do wyregulowania całego hamulca wystarczy dokończyć jego montaż, następnie kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca oraz zaciągnąć hamulec ręczny. Po tej procedurze układ powinien być wyregulowany.

Słabe hamulce bębnowe – jaki może być powód?

Najczęściej spotykanym powodem słabych hamulców mogą być wycierające się już w znacznym stopniu okładziny znajdujące się na szczękach. Szczęki mają określony zakres skoku i jeżeli warstwa okładziny jest zbyt cienka, to hamulce już nie zadziałają tak wydajnie jak na początku.

Czy warto wymieniać same szczęki hamulcowe?

Tak, ale tylko w wypadkach kiedy zweryfikujemy stan bębnów i będziemy pewni, że są one jeszcze w dobrym stanie. Chodzi tu głównie o to, czy bębny są proste oraz czy ich wnętrze nie zostało zbyt mocno wytarte podczas dotychczasowego użytkowania.

Jak dobrać szczęki hamulcowe do bębnów?

Najlepszym wyborem jest kupno kompletnego zestawu, jeśli jednak decydujemy się na wymianę samych szczęk hamulcowych to dobierzmy je do modelu oraz wersji naszego samochodu. Stosowane było minimum kilka rodzajów hamulców bębnowych i tylko dopasowanie ich do danego modelu samochodu daje nam pewność, że wszystko będzie do siebie idealnie pasowało.

Jakie są ceny szczęk hamulcowych?

Szczęki hamulcowe kosztują w granicach 60 do 250 zł. Cena zależy od wielkości i rodzaju bębnów, do których dane szczęki mogą zostać zamontowane. Warto wybierać elementy z najwyższej półki, ponieważ są one odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze