6178 produktów
Niestety, stosunkowo mało użytkowników aut systematycznie serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. To błąd, który nie tylko prowadzi do różnych awarii całego układu, ale także znacząco wpływa na niższy komfort jazdy.
Klimatyzacja samochodowa jest wyposażona w tzw. osuszacz. Jest to wymienny element systemu, który odpowiada za bezawaryjne i wydajne chłodzenie wnętrza pojazdu. Osuszacz klimatyzacji samochodowej ma za zadanie wychwytywać z czynnika chłodniczego wilgoć, która mogłaby uszkodzić kompresor klimatyzacji i zawór rozprężny.
Regularna wymiana filtra osuszacza to czynność, której nie można bagatelizować ani zaniedbywać i którą należy przeprowadzić w przypadku stwierdzania spadku wydajności systemu klimatyzacji.
Osuszacz klimatyzacji to niewielkie urządzenie mające najczęściej walcowaty kształt, nazywane również odwadniaczem. Filtr osuszacz wyposażony jest w zawór rozprężny klimatyzacji, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego.
Odwadniacz został stworzony m.in. w celu osuszania czynnika chłodniczego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Obecność wody w układzie jest zarzewiem wielu poważnych zagrożeń dla systemu klimatyzacji. Osuszacz znajduje się najczęściej pomiędzy skraplaczem a parownikiem. W gęsto zabudowanych obecnie komorach silnikowych dostęp do osuszacza staje się bardzo utrudniony, a w niektórych wypadkach konieczny jest demontaż wielu podzespołów jednostki napędowej.
Osuszacz klimatyzacji wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, który odpowiada za pochłanianie wody dostającej się do układu, a w konsekwencji za całkowite jej wyeliminowanie z systemu. Odwadniacz może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Rzeczywista pojemność tego rozwiązania zależy przede wszystkim od temperatury panującej w układzie klimatyzacji – im jest ona niższa, tym więcej wody może zgromadzić filtr osuszacz.
Higroskopijny wypełniacz osuszacza sprawnie wiąże parę wodną z otoczenia, stąd też nowe odwadniacze zawsze dostarczane są w hermetycznych opakowaniach.
Osuszacz klimatyzacji samochodowej
Podstawową funkcją osuszacza jest wyłapywanie i magazynowanie wilgoci znajdującej się w układzie klimatyzacji, która może przenikać do chłodziwa oraz oleju. Zbyt dużo wody w systemie może spowodować wytworzenie drobinek lodu, które zakłóciłyby swobodny ruch czynnika chłodzącego, a w konsekwencji doprowadziły do poważnego ograniczenia efektywności chłodzenia powietrza trafiającego do kabiny pasażerskiej auta. Nadmiar wilgoci w klimatyzacji samochodowej oddziałuje negatywnie nie tylko na wydajność układu, ale również na jego szczelność, a także może prowadzić do szybszego zużycia wielu podzespołów.
Odwadniacz klimatyzacji samochodowej pełni również funkcję filtracyjną czynnika chłodniczego, wychwytując z niego wszelkiego rodzaju opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz systemu klimatyzacji (np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z elementów). Obecność obcych ciał stałych w systemie klimatyzacji samochodowej to niepożądane i wysoce szkodliwe zjawisko, które często prowadzi do poważnych awarii.
Czynnik chłodniczy systemu klimatyzacji samochodowej trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1–2 cm nad jego dnem. Dolna część odwadniacza to tzw. strefa dekantacji, w której gromadzi się niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza gwarantuje utrzymanie dopływu stałej ilości czynnika chłodzącego do parownika. Osuszacz klimatyzacji może posiadać wziernik, który umożliwia pełną kontrolę nad stanem napełnienia układu klimatyzacji chłodziwem.
NAJWAŻNIEJSZE FUNKCJE OSUSZACZA KLIMATYZACJI |
|
Funkcja magazynująca |
Osuszacz stanowi rodzaj zbiornika na czynnik chłodniczy, który utrzymuje pewne rezerwy chłodziwa, zapewniając jego płynny i właściwy dopływ do parownika. |
Funkcja odwadniająca |
Osuszacz odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego. Wilgoć może dostać się do układu podczas montażu sprężarki lub innej mechanicznej czynności w obrębie systemu. Woda ma negatywny wpływ na cały system klimatyzacji, ponieważ podczas procesu rozprężania czynnika w zaworze rozprężnym cząsteczki wody mogą przekształcać się w kryształki lodu i osadzać się wokół iglicy zaworu, blokując przepływ czynnika. Może to powodować również zaburzenia w pracy samego parownika. Ponadto obecność wody w klimatyzacji wywołuje korozję metalowych elementów, prowadząc z czasem do zanieczyszczenia czynnika, powolne zamulanie skraplacza, a w konsekwencji do jego zapychania. Osuszacz wiąże w sposób chemiczny cząsteczki wody i nie pozwala na dalszy ich transport w układzie (od 6 g do 12 g wody). Ilość przechwytywanej wilgoci jest uzależniona od temperatury panującej w układzie. |
Funkcja filtracyjna |
Odwadniacz zapewnia skuteczną filtrację cząstek stałych. Głównym celem znajdujących się wewnątrz osuszacza warstw filtrujących jest zatrzymanie opiłków, osadów, brudu i wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń mogących dostać się do układu podczas montażu. Brak tej funkcji osuszacza doprowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń innych elementów klimatyzacji. Dodatkową ochronę stanowi sama konstrukcja osuszacza umożliwiająca dekantację czynnika chłodniczego. Pionowa rurka odprowadzająca ten czynnik kończy się przeważnie w odległości 1-2 cm od dna filtra, co stwarza dodatkową przestrzeń do osadzenia się ewentualnych nieprzefiltrowanych zanieczyszczeń. |
Funkcja kontrolna |
Funkcja ta pozwala kontrolować poziom czynnika chłodniczego w układzie. Dotyczy ona jednak wyłącznie niektórych modeli osuszaczy, posiadających wziernik do kontroli stanu napełnienia układu klimatyzacji. |
Osuszacz do klimatyzacji jest wypełniony higroskopijnymi cząsteczkami, które dysponują określoną pojemnością dochodzącą do kilkunastu gramów wody. Po osiągnięciu tych limitów konstrukcyjnych drobiny wody przestają być skutecznie wyłapywane i zaczynają swobodnie krążyć po całym systemie klimatyzacji.
Zbyt duża ilość wilgoci w układzie najczęściej powoduje korozję jego metalowych podzespołów. Co więcej, skorodowane elementy często tracą swoją szczelność, co sprzyja ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i krótkotrwałe w przypadku występowania nieszczelności. Ponadto korozja może przyczynić się do uwalniania szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni elementów klimatyzacji, co szybko spowoduje zniszczenie pozostałych podzespołów układu, jak np. sprężarki klimatyzacji.
Kiedy wymienić osuszacz klimatyzacji samochodowej?
Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi średnio od 70 do 300 zł. Oczywiście, w przypadku niektórych modeli samochodów cena osuszacza może być znacznie wyższa niż 300 zł. Dotyczy to najczęściej luksusowych aut wyposażonych w rozbudowane systemy klimatyzacji. Należy pamiętać, aby razem z osuszaczem wymienić również filtr kabinowy, co automatycznie zwiększy koszty takiego serwisu.
Jeżeli do ceny urządzenia, filtra i robocizny doliczymy koszt kompleksowego sprawdzenia, płukania i obsługi układu klimatyzacji, to otrzymamy już dość wysoki rachunek końcowy. Jednak zawsze lepiej jest zapłacić za wymianę osuszacza, niż później płacić duże kwoty za wymianę np. sprężarki klimatyzacji.
Sklep z osuszaczami klimatyzacji iParts.pl to bardzo bogata oferta odwadniaczy samochodowych, gdzie możesz znaleźć całą gamę produktów do większości popularnych modeli aut. Oferujemy osuszacze znanych i cenionych producentów takich, jak Valeo, Nissens, Prasco, Hella czy Delphi. Osuszacze klimatyzacji samochodowej w iParts.pl są fabrycznie nowe, posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesiące) i spełniają wszelkie europejskie normy produkcyjne.
Nie narażaj układu klimatyzacji na potencjalne uszkodzenia i zamów w iParts.pl nowy osuszacz z dostawą do domu!