Więcej o parownikach klimatyzacji

Parownik klimatyzacjiParownik klimatyzacji stanowi jeden z podstawowych elementów całego układu, w którym dochodzi do procesu wymiany ciepła. Jego głównym zadaniem jest schładzanie powietrza, a następnie dostarczenie go do wnętrza pojazdu we współpracy z wentylatorem dmuchawy nagrzewnicy. Czynnik chłodzący, przed dostaniem się do parownika klimatyzacji musi ulec sprężeniu – dochodzi do tego w zaworze rozprężonym bądź w dyszy dławiącej. Na zakończeniu tych części znajduje się specjalna kapsuła z gazem, która wraz ze wzrostem temperatury powiększa swoją objętość, działając na zasadzie czujnika. Kapsuła ta ma bezpośredni wpływ na działanie przepony zaworu, która wraz ze wzrostem temperatury zmienia kształt, w wyniku czego dochodzi do otwierania lub zamykania iglicy zaworu, odpowiedzialnej za dozowanie czynnika chłodzącego. Nieco inaczej proces ten przebiega w przypadku posiadania dyszy dławiącej zamiast zaworu rozprężonego. Wówczas, niewielkich rozmiarów otwór wewnątrz dyszy wytwarza różnicę ciśnień, przez co jest w stanie dozować ilością przedostającej się cieczy chłodzącej.

Prawidłowa praca parownika klimatyzacji możliwa jest dzięki jego konstrukcji, na którą składa się wiele cienkich, metalowych rurek, przez które przedostaje się czynnik chłodzący (podobnie jak w chłodnicy cieczy).  Ożebrowanie najczęściej wykonane jest z aluminium, które ze względu na niższą wagę i lepsze właściwości przewodzenia ciepła zastąpiło miedź. Po zakończeniu procesu schładzania powietrza, jest ono kierowane do kabiny kierowcy za pośrednictwem wentylatora dmuchawy nagrzewnicy. Warto pamiętać, że w procesie schładzania powietrze ulega znacznemu osuszeniu, czemu towarzyszy proces skraplania. Krople wody można zauważyć na żeberkach parownika, dlatego gdy zauważymy pod naszym samochodem plamę wody to nie powinniśmy mieć powodów do zmartwień, gdyż w tym przypadku jest to naturalne zjawisko.