Wybierz markę:
Czujniki ciśnienia klimatyzacji
Prawidłowo działająca klimatyzacja samochodowa potrzebuje nie tylko sprawnie działającego obiegu czynnika chłodniczego, ale również odpowiedniego monitoringu, kontroli oraz sterowania całym układem. Jest to szczególnie ważne w przypadku automatycznych systemów klimatyzacji, w których czujniki klimatyzacji oraz inne układy elektroniczne charakteryzują się dość skomplikowaną budową.
Funkcja informacyjna i diagnostyczna
Zapewnienie kierowcy oraz pasażerom odpowiedniej wydajności chłodzenia oraz bezawaryjnej pracy całego systemu to sprawa priorytetowa. Aby układ klimatyzacji mógł sprostać takim wymaganiom, musi otrzymywać aktualne informacje i sygnały z czujników temperatury oraz z czujników ciśnienia czynnika chłodniczego. Dzięki tym danym możliwe jest ustalenie niezbędnej objętości będącego w obiegu czynnika oraz sterowanie elektromagnetycznym sprzęgłem sprężarki lub zaworu sterującego.
Czujniki ciśnienia klimatyzacji przekazują sygnały, dzięki którym system może być w pełni chroniony przed uszkodzeniem. Czujniki klimatyzacji wyłapują wartości przekraczające dopuszczalne normy i przy skrajnych wartościach ciśnienia lub temperatury system klimatyzacji zostaje wyłączony.
Regulują i korygują
Czujniki klimatyzacji odpowiedzialne za monitorowanie temperatury powietrza zasysanego oraz wdmuchiwanego do samochodowego kokpitu mają również za zadanie sterować w sposób odpowiedni przepustnicami zamykającymi i otwierającymi dopływ powietrza. Dodatkowo przekazują one wielkości korygujące, które pozwalają na jeszcze dokładniejszą regulację objętości tłoczonego czynnika chłodzącego oraz ogólnej temperatury w kokpicie samochodu. Czujników wspomagających pracę systemu klimatyzacji w samochodzie może być naprawdę wiele. Oprócz czujników mierzących ciśnienie i temperaturę klimatyzacji, występują również często czujniki natężenia promieniowania słonecznego, czujniki zawartości dwutlenku węgla czy też jakości powietrza.
Komfort jazdy
Dzięki czujnikom klimatyzacji odpowiedzialnym za prawidłową pracę całego systemu zwiększa się ogólny komfort podróżowania samochodem, w tym przede wszystkim puls kierowcy ulega ustabilizowaniu, zachowuje on normalny poziom spostrzegawczości oraz czas reakcji, a także zachowany zostaje naturalny i optymalny dla człowieka rozkład temperatur w samochodzie, a więc cieplejsze nogi (ok. 28 stopni Celsjusza) i chłodniejsza głowa (około 23 stopnie Celsjusza).
Czujniki klimatyzacji dostępne w iParts.pl do gwarancja niezawodności i wysokiej jakości wykonania. W ofercie sklepu znajdują się czujniki dedykowane praktycznie do każdego współczesnego modelu samochodu posiadającego zarówno klimatyzację automatyczną, jak i manualną.
Sprawne działanie każdej klimatyzacji samochodowej gwarantują najwyższej klasy czujniki od iParts.pl!
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Czynniki chłodnicze w klimatyzacji samochodowej. Jakie rodzaje można znaleźć obecnie na rynku, czym się od siebie różnią?
- Płukanie klimatyzacji za pomocą czynnika chłodniczego lub płynu płuczącego. Które rozwiązanie powinniście wybrać?
- Czyszczenie i odgrzybianie klimatyzacji
- Układ klimatyzacji w samochodzie: ile to kosztuje?
- Skuteczny i szybki sposób na odświeżenie układu klimatyzacji
- Czy Twój samochód jest gotowy na upały?
- Filtry klimatyzacji: filtr kabinowy, osuszacz
FAQ
Jego podstawowym zadaniem jest monitorowanie czynnika chłodniczego, by ten pracował przy zachowaniu właściwego ciśnienia roboczego. Czujnik ciśnienia klimatyzacji odgrywa niezwykle ważną rolę, gdyż układ schładzacza pracuje na dużych obciążeniach, dochodzących nawet do 30 barów. Sprężarka klimatyzatora może sprężać czynnik pod znacznie większym ciśnieniem, natomiast czujnik ciśnienia klimatyzacji (presostat) odpowiada za sterowanie kompresorem. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej normy, natychmiast odłącza sprężarkę. Czujnik ciśnienia klimatyzacji jest swego rodzaju zabezpieczeniem na wypadek rozszczelnienia oraz wycieku czynnika chłodzącego. Chroni kompresor przed zatarciem podczas wykrycia zbyt niskiego ciśnienia w układzie.
Czujniki ciśnienia klimatyzacji możemy spotkać w dwóch wariantach: analogowym oraz cyfrowym. Stąd też musimy dobrać procedurę diagnozy do zastosowanego w samochodzie rodzaju czujnika. Presostat analogowy zbudowany jest z membrany, która zamyka lub otwiera obwód elektryczny, przez co daje sygnał do włączenia lub wyłączenia wentylatorów i kompresora. Natomiast presostat cyfrowy to występuje jako sensor piezoelektryczny, który emituje określone napięcie. Dane przekazywane są do komputera pojazdu, który steruje całym układem klimatyzacji.
Samodzielne sprawdzenie, czy czujnik ciśnienia klimatyzacji działa poprawnie, jest dość trudne. Wymaga to wyciągnięcia sensora z układu. Konieczna w tym przypadku jest znajomość schematu instalacji klimatyzacyjnej, jaka została zastosowana w naszym samochodzie. Stąd też dużo lepszym sposobem na sprawdzenie presostatu jest oddanie samochodu do warsztatu, gdzie wykwalifikowani specjaliści zweryfikują, czy czujnik ciśnienia klimatyzacji działa poprawnie oraz sprawdzą szczelność układu, a gdy zajdzie taka potrzeba, uzupełnią ilość czynnika chłodzącego.
Możemy wyróżnić kilka najczęstszych objawów, jakie mogą oznaczać uszkodzony czujnik ciśnienia klimatyzacji. O tym, że należy wymienić presostat na nowy świadczą problemy z załączaniem się sprężarki, bądź bark pracy wentylatorów. W takim przypadku klimatyzacja może włączać się pomimo braku czynnika i nie rozłączać się nawet, gdy ciśnienie przekracza dopuszczalną normę i jest zbyt wysokie. Uszkodzony czujnik ciśnienia klimatyzacji może oznaczać też nieszczelność układu.
Wymiana czujnika ciśnienia klimatyzacji nie jest skomplikowanym zabiegiem. Jednak jeżeli nie czujemy się na siłach, warto wybrać się do zakładu mechanicznego, gdzie fachowcy zrobią to za nas. Decydując się na samodzielną wymianę, możemy spotkać opinie, że przed wymianą czujnika należy spuścić cały czynnik. Druga „szkoła” mówi o tym, że nie jest to konieczne. Większość pojazdów ma wbudowany zawór Schradera, działający jak wentyl w kole. Jak wymienić presostat samodzielnie? Najpierw powinniśmy zlokalizować, gdzie dokładnie znajduje się nasz czujnik oraz odłączyć ujemny przewód akumulatora. Następnie należy odpiąć kostkę od czujnika i odkręć czujnik za pomocą klucza. Po zamontowaniu nowego czujnika musimy podpiąć konektor i z powrotem podłączyć ujemny przewód do akumulatora.