W dzisiejszych czasach kierowcy zobowiązani są do korzystania z oświetlenia samochodowego praktycznie cały czas. Mimo tego wciąż mało użytkowników wie jak korzystać ze świateł, jak je naprawiać i konserwować. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy warunki na drodze są trudne.

Nadejście jesieni a potem zimy oznacza wiele utrudnień – szybko zapadajaca ciemność, obfite opady deszczu, grady i śniegu, małe nasłonecznienie itp. Do tego dochodzą niekorzystne warunki na drodze – mniejsza przyczepność, gorsza widoczność, problemy z koncentracją. W takim przypadku niezwykle istotne są elementy wpływające na widoczność – m.in. reflektory, lampy i żarówki.

W tym trudnym dla kierowców i drogowców okresie, samochody – a co za tym idzie – reflektory, brudzą się szybciej, co znacznie wpływa na zasięg świateł i bezpieczeństwo użytkowników. Wyjściem z sytuacji jest regularne czyszczenie reflektorów przy pomocy wilgotnej i miękkiej szmatki lub wysokociśnieniowego spryskiwacza. Jest to ważne zwłaszcza w warunkach miejskich, gdzie reflektory w bardzo krótkim czasie mogą ulec zanieczyszczeniu do tego stopnia, że ich zasięg zmniejszy się nawet o 40 m. Nie trzeba chyba nikomu udowadniać, jak bardzo może to być niebezpieczne dla kierowcy.

Wymiana żarówki samochodowejJeśli jesteśmy posiadaczami auta starszego i nigdy nie czyściliśmy kloszy lamp od środka, warto to zrobić. Po kilkudziesięciu tysiącach km przebiegu, do lamp dostają się pył i wilgoć, które zmniejszają emisję światła. Czynność ta nie należy do najłatwiejszych, bowiem wymaga od użytkownika demontażu lamp, co w niektórych autach bywa dosyć skomplikowane. Czyszczenie powinno odbywac się poprzez wypłukanie lampy w wodzie z detergentem, a następnie dokładne wysuszenie. Niekiedy efekty są naprawdę zadowalające.

Oświetlenie samochodowe czasem jest trapione przez usterki – najczęstszą z nich jest oczywiście przepalenie żarówki. Naprawa polega na wymianie żarówki, a niekiedy kompletu, jeśli chcemy zachować taką samą siłę światła żarówek (zalecane rozwiązanie). W przypadku halogenów intensywność światła z czasem jest coraz mniejsza, choć w porównaniu do przestarzałych już żarówek wolframowych jest o wiele lepiej. Proces ten jednak widac gołym okiem, i dotyczy nawet lamp ksenonowych, aczkolwiek już w znacznie mniejszym zakresie.

Jeśli zdecydujemy się na samodzielną wymianę żarówek, róbmy to uważnie i nie dotykajmy ich baniek palcami. Zabrudzenie żarówki wiąże się z ryzykiem pogorszenia właściwości świetlnych i/lub jej trwałym uszkodzeniem. Gdybyśmy zachowali się nieuważnie i dotknęli bańki żarówki, dokładnie ją oczyśćmy przy pomocy rozpuszczalnika i czystej ścierki.

Warto także skontrolować reflektory od ich zewnętrznej strony. Współczesne reflektory najczęściej wykonane są z bardzo twardego plastiku, co niestety wiąże się z tym, że ulegają zarysowaniom. Dodatkowo, przy codziennej jeździe reflektory muszą zmagać się z kamieniami, żwirem, substancjami chemicznymi czy piaskiem. Nic więc dziwnego, że prócz wspomnianych rys, na reflektorach dostrzec można ubytki czy zmatowiałe powierzchnie. Taki reflektor ma znacznie gorsze parametry pracy i porównać można go do zabrudzonego odpowiednika.Oświetlenie w zimie

Ile wynosi okres eksploatacji reflektorów? Ciężko jednoznacznie to stwierdzić, bowiem wiele zależy od warunków użytkowania, to jak kierowca dba o samochód itp. Warto zatem regularnie sprawdzać ich stan i na tej podstawie podejmować decyzje o wymianie.

Padający śnieg to kolejny czynnik, który utrudnia kierowcy jazdę samochodem. Do pogorszonej przyczepności dochodzi bowiem znużenie człowieka i uczucie otępienia, które często występuje przy padającym śniegu. Patrząc się cały czas w jedną stronę możemy łatwo ulec odprężeniu, czego efektem jest brak koncentracji i obniżony refleks.

Gdy w trakcie jazdy śnieg pada obficie, pamiętajmy aby nie korzystać ze świateł drogowych (tzw. długich), bo stosując je możemy sobie jeszcze bardziej utrudnić sytuację. Jeśli mamy bardzo duże problemy z widocznością, powinniśmy raczej włączyć światła przeciwmgielne – pamiętajmy jednak, że od razu po polepszeniu się warunków należy je wyłączyć.

Co do tylnego światła przeciwmgielnego, przepisy są jednoznaczne – można z niego korzystać wtedy, gdy widoczność jest ograniczona do 50 m. Nie oznacza to więc, że opady deszczu czy śniegu automatycznie dają prawo kierowcy do włączenia tychże świateł. Musimy mieć bowiem świadomość, że tylne światła przeciwmgielne pomagają kierowcy za nami zlokalizować nasz pojazd, i właśnie w tym celu je stosujemy.

Na koniec kilka porad i wskazówek, które pomogą zachować oświetlenie w Waszym samochodzie w znakomitym stanie:

  • Regularnie czyśćcie reflektory, szyby a także lampy.
  • Przy kupnie żarówek stosujcie się do specyfikacji producenta samochodu – nie kupujcie żarówek o większej mocy, innego typu niż przewidziane itp.
  • Kupujcie produkty wyłącznie znanych, renomowanych producentów i unikajmy kiepskich jakościowo podróbek. Zwróćcie uwagę, czy żarówki i reflektory posiadają odpowiednią homologację.
  • Sprawdzajcie ustawienie świateł każdorazowo po naprawie części zawieszenia czy wymianie żarówek.

Powiązane kategorie części: