Lampy retrofit LED. Czym są, co dają i czy ich stosowanie jest obecnie legalne?

Data:
W kategorii Oświetlenie

Lampy LED typu retrofit są – w porównaniu do żarówek halogenowych, które mogą z powodzeniem zastępować w starszych modelach aut – trwalsze, wydajniejsze i zapewniają większe bezpieczeństwo na drodze. Nie znaczy to jednak, że możecie je swobodnie stosować w swoich samochodach. Dlaczego?

Od kliku lat rynek motoryzacyjny został wręcz zalany LED-owymi retrofitami pasującymi do niemal każdego modelu auta, którego oryginalnymi źródłami światła są żarówki halogenowe. W porównaniu do halogenów, retrofity zapewniają znacznie lepsze osiągi pod każdym względem. Założenie lamp LED typu retrofit w samochodzie, który do tej pory jeździł na zwykłych żarówkach H4 lub H7, sprawia, że:

  • reflektory świecą światłem o czystszej, przyjaznej dla oczu barwie;
  • poprawia się jasność słupa światła (nawet o kilkaset procent) padającego na drogę przy każdym ustawieniu świateł;
  • światło jest mniej rozproszone i lepiej zaznaczona zostaje tzw. linia odcięcia, zapobiegająca oślepianiu jadących z naprzeciwka;

Oprócz tego retfority LED są kilkukrotnie trwalsze i idealnie pasują do reflektorów fabrycznie opracowanych pod żarówki halogenowe. Czemu, wobec tego, wciąż powszechnie jeździmy na halogenach? Nie po raz pierwszy w historii motoryzacji, na drodze technologii przynoszącej wymierne korzyści samym kierowcom, stanęły obowiązujące przepisy.

Czym są LED-owe retrofity i dzięki czemu można je montować w miejsce żarówek halogenowych?

Retrofit to ogólnie przyjęta nazwa części samochodowych, które zostały wykonane według nowoczesnej technologii, ale przeznaczone są do starszych modeli aut. Są to więc nowoczesne zamienniki części wyprodukowanych w technologii z poprzedniej epoki motoryzacyjnej. Najpopularniejszym przykładem takich retrofitów są lampy LED typu retrofit, czyli lampy LED mające zastąpić żarówki halogenowe (głównie typu H4 i H7) montowane fabrycznie w kilkunastoletnich lub je kilkudziesięcioletnich samochodach.

Jak to jednak możliwe, że lampy LED typu retrofit są w stanie zastąpić żarówki halogenowe bez wymiany całych reflektorów? Przecież wiemy wszyscy, że LED-y nie tylko świecą inaczej, ale też inaczej działają. Potrzebują innego otoczenia, dostosowanego m. in. do specyficznych wymogów związanych z nagrzewaniem się lamp LED w części tylnej, nie zaś – jak w przypadku halogenów – od przodu. Stosowanie retrofitów stało się tu możliwe dzięki ich specyficznej budowie, pod względem gabarytów idealnie dopasowanej do reflektorów oryginalnie wyposażanych w żarówki, a dodatkowo poprzez wyposażenie ich we własny system chłodzenia – w zależności od modelu system pasywny lub aktywny.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części elektrycznych w naszej ofercie!

Dlaczego reflektory samochodowe w Europie nie mogą być wyposażane w retrofity LED?

Pierwszym krajem, który wprowadził homologację dla żarówek LED typu retrofit, była Korea Południowa. Tym śladem poszły szybko następne państwa, jednak w Europie ciągle retrofity – jako kategoria produktów – nie posiadają homologacji. Oznacza to, że zwłaszcza w UE retrofity LED pozostają ciągle nielegalne (poza pewnymi wyjątkami), a tym samym nielegalne są również w Polsce. Przepisy polskiego prawa stanowią wyraźnie, że w fabrycznym, oryginalnym układzie oświetlenia samochodu niedopuszczalne jest przeprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji, w tym również tych obejmujących źródła światła.

Wszelkie retrofity LED dostępne na naszym rynku, a jest ich u nas naprawdę sporo, są lampami bez homologacji. Możecie je więc kupić i nawet możecie je założyć w swoim aucie, ale nie możecie już z nimi wyjechać na drogę publiczną. Jedyne miejsca, w których jazda na LED-owych retrofitach pozostaje legalna, to drogi niepubliczne oraz tory wyścigowe.

Na jakich warunkach już teraz możliwa jest jazda po polskich drogach autami z retrofitami LED?

Niby przepisy tego zabraniają, a mimo to zdarzają się przypadki aut, które jeżdżą po polskich drogach wyposażone w lampy LED typu retrofit i to jeżdżą zupełnie legalnie. Żaden patrol policji nie ma prawa im tego zabronić, ani też – jak miałoby to miejsce w normalnych przypadkach – pod groźbą zatrzymania dowodu rejestracyjnego nakazać natychmiastową wymianę niehomologowanych retrofitów na homologowane żarówki halogenowe. Jak to możliwe?

Wszystko to dzięki zasadzie legalizacji, która zaczęła obowiązywać u naszych zachodnich sąsiadów. Legalizacja tym różni się od homologacji, że obejmuje jedynie wybrane modele lamp LED typu retrofit i wybrane modele samochodów. Niemcy już jakiś czas temu zalegalizowali część retrofitów i dozwolili stosowanie ich w ok. 30 modelach aut. Takie samochody, dzięki tej właśnie legalizacji, mogą swobodnie i zgodnie z prawem poruszać się na retrofitach po całej Europie, w tym również po naszych drogach. Wystarczy, że oprócz legalizacji, mają też niemieckie „blachy”. Dokładnie ten sam model samochodu na polskich tablicach rejestracyjnych, z dokładnie tym samym modelem LED-ów typu retrofit, nie przeszedłby pierwszej, dokładniejszej kontroli policji. Przynajmniej jeszcze nie.

Kiedy możemy się spodziewać uzyskania przez retrofity LED pełnej homologacji na Polskę i Europę?

Z pewnością wielu z Was ucieszy fakt, że pierwszy etap prac nad homologacją retrofitów na terenie Unii Europejskiej już się rozpoczęły. Cały proces z pewnością jednak sporo potrwa, gdyż homologacja zawsze wymaga przeprowadzenia setek, a może i tysięcy badań oraz zgromadzenia naprawdę sporej dokumentacji. Zapewne wszystko zajmie co najmniej kilka lat, jednak kwestia retrofirów i ich przydatności stała się na tyle nagląca, iż możemy liczyć na ograniczenie tego czasu do minimum.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.