Jak wymienić klocki hamulcowe?
Wymiana klocków hamulcowych to jedna z podstawowych czynności gwarantujących nam pełną sprawność układu hamulcowego w samochodzie. Sama wymiana nie należy do szczególnie skomplikowanych, nadal jednak wymaga precyzji i odpowiedniego przygotowania – również teoretycznego. Jeśli chcecie samodzielnie wymieniać klocki hamulcowe, powinniście zacząć od takich właśnie uproszczonych poradników przeprowadzających Was krok po kroku przez całą procedurę.

| Najważniejsze informacje Wymiana klocków hamulcowych to warunek utrzymania pełnej sprawności układu hamulcowego. Klocki należy wymieniać, gdy ich grubość spadnie poniżej 1,5 mm, aby uniknąć pogorszenia efektywności hamowania i uszkodzenia tarcz. Zasadniczo klocki hamulcowe wymagają wymiany co 20-50 tys. km, w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, jednak warto regularnie kontrolować ich stan, aby zapewnić sobie bezpieczne hamowanie. |
Wymiana klocków hamulcowych. Kiedy należy ją przeprowadzić?
Klocki hamulcowe to jeden z podstawowych elementów współczesnego układu hamulcowego, bez którego nie ma mowy o skutecznym hamowaniu. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze, koniecznie musicie regularnie sprawdzać ich stan, a w razie potrzeby przeprowadzić ich wymianę. Istnieje kilka wskazówek, które pomogą Wam ocenić ten moment, w którym klocki hamulcowe wymagają wymiany, a są nimi:
i znajdź klocki hamulcowe pasujące do Twojego auta

- czujniki zużycia – nowoczesne samochody domyślnie już wyposażone są w mechaniczne lub elektroniczne czujniki zużycia klocków hamulcowych. Zwykle też odpowiadająca tym czujnikom kontrolka na desce rozdzielczej zapali się, zanim jeszcze pojawi się w Waszym aucie ten charakterystyczny pisk zużytych klocków;
- minimalna grubość – klocki hamulcowe powinny być wymieniane, gdy ich grubość spadnie poniżej 1,5 mm. Jeśli zlekceważycie te zalecenia, ryzykujecie nie tylko pogorszeniem skuteczności hamowania, ale i uszkodzeniem tarczy hamulcowej;
- wymiana tarcz – generalnie przyjmuje się zasadę, że przy okazji wymiany tarcz hamulcowych zawsze należy również wymienić klocki.
A jeśli ktoś z Was nie zagląda pod podwozie i nie sprawdza stanu klocków hamulcowych, może w ostateczności orientować się na zasadę mówiącą o tym, że interwał wymiany klocków to średnio od 20 do 50 tys. km przebiegu. Rozstrzał jest tu spory, ale zawsze to jakaś wskazówka.
| Sprawdźcie również „Kiedy wymienić klocki hamulcowe?” |
Jak wymienić klocki hamulcowe? Instrukcja wymiany krok po kroku
Wymiana klocków hamulcowych to zadanie, które może wykonać każdy, kto posiada podstawowe umiejętności mechaniczne. Oczywiście, jeśli nie czujecie się na siłach, zawsze możecie skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika. Tym, którzy zechcą podjąć się tego zadania samodzielnie, może pomóc nasza prosta instrukcja przeprowadzająca krok po kroku przez kolejne etapy wymiany.
Krok 1. Przygotowanie do pracy
Zanim zabierzecie się za wymianę klocków, upewnijcie się, że macie pod ręką odpowiednie narzędzia i akcesoria. Wśród nich powinien się znaleźć klucz nasadowy, lewarek, kobyłki do zabezpieczenia pojazdu, a także płyn penetracyjny (np. WD40) do ułatwienia odkręcania zapieczonych śrub. Pamiętajcie również o rękawicach ochronnych i okularach.
W kroku tym:
- zabezpieczamy pojazd przed stoczeniem się,
- luzujemy śruby mocujące koło,
- unosimy pojazd i podstawiamy pod koło specjalną podstawę (kobyłkę).
Krok 2. Demontaż koła
Gdy pojazd jest podniesiony, zdejmujemy koło. Teraz mamy już dostęp do układu hamulcowego i samych klocków.
Krok 3. Demontaż zacisku hamulcowego
Zacisk hamulcowy odkręcamy, odsłaniając klocki. Śruby mocujące zacisk zwykle znajdują się od strony nadkola i wymagają klucza nasadowego. W przypadku trudności z ich odkręceniem, warto użyć płynu penetracyjnego, który ułatwi ich poluzowanie.
Krok 4. Cofnięcie tłoczka
W niektórych przypadkach konieczne będzie cofnięcie tłoczka w zacisku, aby nowy klocek pasował do swojego miejsca. Warto skorzystać z ściągacza do tłoczka, który pozwala na bezpieczne i dokładne cofnięcie tego elementu.
Krok 5. Wymiana klocków
Teraz możemy przejść do wymiany klocków. Po zdjęciu zacisku, wyjmujemy zużyte klocki. Przed założeniem nowych warto wyczyścić wnętrze zacisku za pomocą szczotki drucianej. Nowe klocki należy zamontować w taki sposób, aby dobrze przylegały do zacisku i nie miały luzu.
Krok 6. Ponowny montaż zacisku
Gdy nowe klocki są już na swoim miejscu, montujemy z powrotem cały zacisk – w kolejności odwrotnej do opisanej w kroku 3. Pamiętajcie przy tym, aby dokładnie przykręcić śruby mocujące i upewnić się, że zacisk jest dobrze osadzony.
Krok 7. Montaż koła i obniżenie pojazdu
Na koniec mocujemy koło i przykręcamy wstępnie śruby. Po opuszczeniu pojazdu na ziemię, śruby mocujące koło dokręcamy zgodnie z zalecaniami producenta (przyda się klucz dynamometryczny).
Czy to już wszystko? W zasadzie tak, choć pozostaje nam jeszcze „ułożyć” na nowo układ hamulcowy. W jaki sposób? Po zakończeniu montażu nowych klocków, kilkukrotnie naciskamy pedał hamulca, dzięki czemu tłoczek w zacisku dosunie się do klocków, a układ hamulcowy będzie działał już podczas jazdy prawidłowo.
| Sprawdźcie również „Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych u mechanika?” |
Na co zwrócić uwagę przy wymianie klocków hamulcowych? Elementy do skontrolowania
Podczas wymiany klocków dobrze jest zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które pozwolą nam zachować żywotność całego układu hamulcowego przez odpowiednio długi czas. A kwestiami tymi są:
- stan tarcz hamulcowych – jeśli wymiana klocków nie towarzyszy wymianie tarcz, warto przynajmniej sprawdzić ich stan. Wszelkie nierówności, pęknięcia czy znaczna degradacja materiału tarcz kwalifikuje je do wymiany;
- dbałość o układ hamulcowy – regularne smarowanie prowadnic klocków i sprawdzanie stanu płynu hamulcowego zapewni nam sprawne działanie układu hamulcowego przez długi czas. Niedostateczna konserwacja, z kolei, może prowadzić do przedwczesnego zużycia nowych klocków;
- stosowanie odpowiednich narzędzi – aby wymiana była bezpieczna i skuteczna, używajcie narzędzi odpowiednich do pracy przy hamulcach. Klucz dynamometryczny do dokręcania śrub oraz ściągacz tłoczka to tylko dwa oczywiste przykłady narzędzi mogących znacznie ułatwić całą operację.
Pamiętajcie, że odpowiedni dobór klocków oraz dbałość o cały układ hamulcowy dadzą Wam może nie pewność, ale przynajmniej ograniczą ryzyko awarii hamulców. Jeśli ryzyko to chcecie ograniczyć jeszcze bardziej, sięgajcie po klocki hamulcowe i narzędzia od sprawdzonych i pewnych dostawców – właśnie takich, jak iParts.pl.
FAQ
Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany klocków hamulcowych?
Do wymiany klocków hamulcowych niezbędne będą: klucz nasadowy, lewarek, kobyłki do zabezpieczenia pojazdu, płyn penetracyjny (np. WD40), rękawice ochronne, ewentualnie ściągacz tłoczka oraz klucz dynamometryczny do dokręcania śrub.
Czy wymiana klocków hamulcowych jest kosztowna?
Koszt wymiany klocków hamulcowych może się różnić w zależności od pojazdu. Wycena tej usługi zależy również od regionu, miasta, a nawet od indywidualnego cennika warsztatu.
Czy poszczególne rodzaje klocków hamulcowych mają zróżnicowany wpływ na zużycie tarcz?
Tak, klocki hamulcowe różnią się składem materiałowym i właściwościami. Na przykład, klocki półmetaliczne mogą szybciej zużywać tarcze hamulcowe, podczas gdy klocki ceramiczne są bardziej delikatne i mają tendencję do dłuższego okresu eksploatacji, nie powodując dużego zużycia tarcz.















Richard
LAIK
Matek
Daniel
Typowy Janusz
Mirosław
Łukasz
Krzysiek