Jak wymienić klocki hamulcowe?

W kategorii Klocki hamulcowe

Wymiana klocków hamulcowych to z pozoru łatwa czynność, z którą powinien poradzić sobie nawet mniej wprawny mechanik. Jak zatem we własnym zakresie wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

W pierwszej kolejności zajmijmy się jednak podstawowym pytaniem – kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe? Otóż wszystkie klocki hamulcowe posiadają mechaniczne lub elektroniczne czujniki zużycia. Ich zadaniem jest poinformowanie kierowcy o zużyciu powierzchni ciernej klocka hamulcowego, która w chwili hamowania dociskana jest do tarczy hamulcowej. Najczęściej klocki hamulcowe nie nadają się do dalszej eksploatacji, gdy ich grubość jest mniejsza niż 1,5 mm. Przy wymianie klocków hamulcowych warto skontrolować również poziom zużycia tarcz hamulcowych. Ogólnie przyjmuje się taką zasadę, że na co dwie wymiany klocków hamulcowych należy wymienić także tarcze. 

Sam proces wymiany klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności. Co zatem powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności? Otóż najpierw należy zabezpieczyć pojazd przed stoczeniem się – w tym celu podłóżmy drewniane klocki pod koła. Następnie delikatnie poluzujmy śruby znajdujące się na kole, po czym podłóżmy lewarek, przy pomocy którego zaczynamy podnosić pojazd. Gdy już podnieśliśmy auto do końca, możemy zabrać się za odkręcenie koła. 

W dalszej kolejności przystępujemy do demontażu zacisku hamulcowego. W tym celu powinniśmy wykorzystać klucz płaski lub nasadowy. Śruby (najczęściej dwie) powinny być znajdować się od strony nadkola. W przypadku intensywniej eksploatowanych aut mogą być one zapieczone – w celu ich sprawniejszego odkręcenia możemy zatem wspomóc się płynem penetracyjnym, np. WD40. Wówczas możemy zdjąć zacisk i cofnąć tłoczek, który znajduje się wewnątrz zacisku. W niektórych przypadkach cofnięcie tłoczka może stanowić problem – warto zatem wyposażyć się w specjalny ściągacz. 

W jarzmie zostają wyłącznie klocki hamulcowe wraz z zawleczkami. Odczepiamy zatem zawleczki i wyjmujemy klocki hamulcowe. Przed zamontowaniem nowych klocków hamulcowych warto przetrzeć wnętrze zacisku hamulcowego, wykorzystując do tego np. szczotkę drucianą. Dopiero wtedy możemy przystąpić do ponownego zamontowania zacisku hamulcowego pamiętając, że powinniśmy działać w odwrotnej kolejności niż w przypadku demontażu. Przykręcamy dwie śruby mocujące, przykręcamy koło i opuszczamy samochód. 

Pamiętajmy, aby po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych kilkukrotnie nacisnąć pedał hamulca, aż zrobi się twardy. Takie działanie jest konieczne, gdyż tłoczek musi dosunąć się do klocków, a tylko wówczas możliwe będzie sprawne i skuteczne hamowanie.


    

Komentarze

Wymiana klocków
Richard
,
02.02.2017
Odpowiedz
Fajnie jest powyżej wszystko opisane faktycznie, ale jednak wole aby takimi rzeczami zajmowała się osoba profesjonalna:) jestem zbyt wygodny na wymianę klocków hamulcowych:) Co nie znaczy ze jest to bardzo skomplikowane.
Wymiana Hamulców Fiat SC/600 1.1 MPI 2008.
LAIK
,
30.10.2016
Odpowiedz
Nie trzeba zdejmować żadnego zacisku! 1-Wystarczy zdjąć koło. 2-Potem wyjąć zawleczkę na bolcu zabezpieczającym. 3-Wybić delikatnie bolec. 4-Obruszać klocki. 5-Odchylić jarzmo. 6-Wyjąć klocki. 7-Cofnąć tłok. 8-Wyczyścić miejsca osadzenia jarzma tak gdzie klocki się wkłada. 9-Nasmarować miejsca uprzednio wyczyszczone pastą grafitową. Broń borze smarem miedziowym bo sobie biedy można narobić jak zacznie skapywać. Pasta grafitowa trzyma się nawet w trudnych warunkach i nie reaguje na zmiany temperatury i nie ścieka. 10-Wsadzić nowe klocki w miejsce starych. 11-opuścić zacisk. 12-Wsadzić bolec unieruchamiający jarzmo. 13-Wsadzić zabezpieczenie w bolec. 14-Na uruchomionym silniku pompować nożnym hamulcem do momentu jak pedał hamulca będzie stawiał opór.
szybko
Matek
,
18.08.2016
Odpowiedz
Godzinka i po robocie, żadnych trudności z wymianą nie miałem.
do warsztatu
Daniel
,
04.08.2016
Odpowiedz
Jeśli ktoś zamierza zabierać się do wymiany pierwszy raz to niech lepiej odpuści. Lepiej oddać do fachowców, niż narobić szkód w aucie :)
poradnik młodego mechanika
Typowy Janusz
,
28.04.2016
Odpowiedz
odkręcamy koło, odkręcamy zacisk hamulcowy, wyjmujemy stare klocki, cofamy tłoczek hamulcowy, smarujemy smarem miedziowym wyczyszczone prowadnice klocków hamulcowych, zakładamy nowe klocki, przykręcamy zacisk i zakładamy koło - oto cała historyja :-)
Specjalny klucz
Mirosław
,
21.04.2016
Odpowiedz
Z wymianą klocków na przedniej osi nie jest tak źle, ale za to na tylnych kołach trzeba mieć specjalne narzędzie do cofnięcia tłoczków hamulcowych.
dałem radę!
Łukasz
,
15.04.2016
Odpowiedz
dzięki temu opisowi sam sobie poradziłem z wymianą klocków :-) najtrudniej było cofnąć tłoczki, ale dało radę :)
Mechanik
Krzysiek
,
11.04.2016
Odpowiedz
Bardzo ciekawie opisany sposób wymiany, ale mają tak jak ja, dwie lewe ręce, lepiej się za to nie brać i odstawić auto do mechanika.

Dodaj swój komentarz