DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

9
9
7
7
5
5
3
3
1
1
4
4
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to jedna z podstawowych czynności gwarantujących nam pełną sprawność układu hamulcowego w samochodzie. Sama wymiana nie należy do szczególnie skomplikowanych, nadal jednak wymaga precyzji i odpowiedniego przygotowania – również teoretycznego. Jeśli chcecie samodzielnie wymieniać klocki hamulcowe, powinniście zacząć od takich właśnie uproszczonych poradników przeprowadzających Was krok po kroku przez całą procedurę.

Wymiana klocków hamulcowych. Poradnik krok po kroku

Najważniejsze informacje

Wymiana klocków hamulcowych to warunek utrzymania pełnej sprawności układu hamulcowego. Klocki należy wymieniać, gdy ich grubość spadnie poniżej 1,5 mm, aby uniknąć pogorszenia efektywności hamowania i uszkodzenia tarcz. Zasadniczo klocki hamulcowe wymagają wymiany co 20-50 tys. km, w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, jednak warto regularnie kontrolować ich stan, aby zapewnić sobie bezpieczne hamowanie.

Wymiana klocków hamulcowych. Kiedy należy ją przeprowadzić?

Klocki hamulcowe to jeden z podstawowych elementów współczesnego układu hamulcowego, bez którego nie ma mowy o skutecznym hamowaniu. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze, koniecznie musicie regularnie sprawdzać ich stan, a w razie potrzeby przeprowadzić ich wymianę. Istnieje kilka wskazówek, które pomogą Wam ocenić ten moment, w którym klocki hamulcowe wymagają wymiany, a są nimi:

Szukasz dobrej jakości klocków hamulcowych?
Wybierz auto

i znajdź klocki hamulcowe pasujące do Twojego auta

Sklep iParts.pl zaprasza
  • czujniki zużycia – nowoczesne samochody domyślnie już wyposażone są w mechaniczne lub elektroniczne czujniki zużycia klocków hamulcowych. Zwykle też odpowiadająca tym czujnikom kontrolka na desce rozdzielczej zapali się, zanim jeszcze pojawi się w Waszym aucie ten charakterystyczny pisk zużytych klocków;
  • minimalna grubość – klocki hamulcowe powinny być wymieniane, gdy ich grubość spadnie poniżej 1,5 mm. Jeśli zlekceważycie te zalecenia, ryzykujecie nie tylko pogorszeniem skuteczności hamowania, ale i uszkodzeniem tarczy hamulcowej;
  • wymiana tarcz – generalnie przyjmuje się zasadę, że przy okazji wymiany tarcz hamulcowych zawsze należy również wymienić klocki.

A jeśli ktoś z Was nie zagląda pod podwozie i nie sprawdza stanu klocków hamulcowych, może w ostateczności orientować się na zasadę mówiącą o tym, że interwał wymiany klocków to średnio od 20 do 50 tys. km przebiegu. Rozstrzał jest tu spory, ale zawsze to jakaś wskazówka.

Sprawdźcie również „Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Jak wymienić klocki hamulcowe? Instrukcja wymiany krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych to zadanie, które może wykonać każdy, kto posiada podstawowe umiejętności mechaniczne. Oczywiście, jeśli nie czujecie się na siłach, zawsze możecie skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika. Tym, którzy zechcą podjąć się tego zadania samodzielnie, może pomóc nasza prosta instrukcja przeprowadzająca krok po kroku przez kolejne etapy wymiany.

Krok 1. Przygotowanie do pracy

Zanim zabierzecie się za wymianę klocków, upewnijcie się, że macie pod ręką odpowiednie narzędzia i akcesoria. Wśród nich powinien się znaleźć klucz nasadowy, lewarek, kobyłki do zabezpieczenia pojazdu, a także płyn penetracyjny (np. WD40) do ułatwienia odkręcania zapieczonych śrub. Pamiętajcie również o rękawicach ochronnych i okularach.

W kroku tym:

  • zabezpieczamy pojazd przed stoczeniem się,
  • luzujemy śruby mocujące koło,
  • unosimy pojazd i podstawiamy pod koło specjalną podstawę (kobyłkę).

Krok 2. Demontaż koła

Gdy pojazd jest podniesiony, zdejmujemy koło. Teraz mamy już dostęp do układu hamulcowego i samych klocków.

Krok 3. Demontaż zacisku hamulcowego

Zacisk hamulcowy odkręcamy, odsłaniając klocki. Śruby mocujące zacisk zwykle znajdują się od strony nadkola i wymagają klucza nasadowego. W przypadku trudności z ich odkręceniem, warto użyć płynu penetracyjnego, który ułatwi ich poluzowanie.

Krok 4. Cofnięcie tłoczka

W niektórych przypadkach konieczne będzie cofnięcie tłoczka w zacisku, aby nowy klocek pasował do swojego miejsca. Warto skorzystać z ściągacza do tłoczka, który pozwala na bezpieczne i dokładne cofnięcie tego elementu.

Krok 5. Wymiana klocków

Teraz możemy przejść do wymiany klocków. Po zdjęciu zacisku, wyjmujemy zużyte klocki. Przed założeniem nowych warto wyczyścić wnętrze zacisku za pomocą szczotki drucianej. Nowe klocki należy zamontować w taki sposób, aby dobrze przylegały do zacisku i nie miały luzu.

Krok 6. Ponowny montaż zacisku

Gdy nowe klocki są już na swoim miejscu, montujemy z powrotem cały zacisk – w kolejności odwrotnej do opisanej w kroku 3. Pamiętajcie przy tym, aby dokładnie przykręcić śruby mocujące i upewnić się, że zacisk jest dobrze osadzony.

Krok 7. Montaż koła i obniżenie pojazdu

Na koniec mocujemy koło i przykręcamy wstępnie śruby. Po opuszczeniu pojazdu na ziemię, śruby mocujące koło dokręcamy zgodnie z zalecaniami producenta (przyda się klucz dynamometryczny).

Czy to już wszystko? W zasadzie tak, choć pozostaje nam jeszcze „ułożyć” na nowo układ hamulcowy. W jaki sposób? Po zakończeniu montażu nowych klocków, kilkukrotnie naciskamy pedał hamulca, dzięki czemu tłoczek w zacisku dosunie się do klocków, a układ hamulcowy będzie działał już podczas jazdy prawidłowo.

Sprawdźcie również „Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych u mechanika?

Na co zwrócić uwagę przy wymianie klocków hamulcowych? Elementy do skontrolowania

Podczas wymiany klocków dobrze jest zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które pozwolą nam zachować żywotność całego układu hamulcowego przez odpowiednio długi czas. A kwestiami tymi są:

  • stan tarcz hamulcowych – jeśli wymiana klocków nie towarzyszy wymianie tarcz, warto przynajmniej sprawdzić ich stan. Wszelkie nierówności, pęknięcia czy znaczna degradacja materiału tarcz kwalifikuje je do wymiany;
  • dbałość o układ hamulcowy – regularne smarowanie prowadnic klocków i sprawdzanie stanu płynu hamulcowego zapewni nam sprawne działanie układu hamulcowego przez długi czas. Niedostateczna konserwacja, z kolei, może prowadzić do przedwczesnego zużycia nowych klocków;
  • stosowanie odpowiednich narzędzi – aby wymiana była bezpieczna i skuteczna, używajcie narzędzi odpowiednich do pracy przy hamulcach. Klucz dynamometryczny do dokręcania śrub oraz ściągacz tłoczka to tylko dwa oczywiste przykłady narzędzi mogących znacznie ułatwić całą operację.

Pamiętajcie, że odpowiedni dobór klocków oraz dbałość o cały układ hamulcowy dadzą Wam może nie pewność, ale przynajmniej ograniczą ryzyko awarii hamulców. Jeśli ryzyko to chcecie ograniczyć jeszcze bardziej, sięgajcie po klocki hamulcowe i narzędzia od sprawdzonych i pewnych dostawców – właśnie takich, jak iParts.pl.

FAQ

Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany klocków hamulcowych?

Do wymiany klocków hamulcowych niezbędne będą: klucz nasadowy, lewarek, kobyłki do zabezpieczenia pojazdu, płyn penetracyjny (np. WD40), rękawice ochronne, ewentualnie ściągacz tłoczka oraz klucz dynamometryczny do dokręcania śrub.

Czy wymiana klocków hamulcowych jest kosztowna?

Koszt wymiany klocków hamulcowych może się różnić w zależności od pojazdu. Wycena tej usługi zależy również od regionu, miasta, a nawet od indywidualnego cennika warsztatu.

Czy poszczególne rodzaje klocków hamulcowych mają zróżnicowany wpływ na zużycie tarcz?

Tak, klocki hamulcowe różnią się składem materiałowym i właściwościami. Na przykład, klocki półmetaliczne mogą szybciej zużywać tarcze hamulcowe, podczas gdy klocki ceramiczne są bardziej delikatne i mają tendencję do dłuższego okresu eksploatacji, nie powodując dużego zużycia tarcz.

Popularne z kategorii Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
61,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
65,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 59 042
80,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet FEBI BILSTEIN 16488
64,00 zł
5.0 (33 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 24 061
92,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klocki hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klocki hamulcowe
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
8 komentarzy
Fajnie jest powyżej wszystko opisane faktycznie, ale jednak wole aby takimi rzeczami zajmowała się osoba profesjonalna:) jestem zbyt wygodny na wymianę klocków hamulcowych:) Co nie znaczy ze jest to bardzo skomplikowane.
Nie trzeba zdejmować żadnego zacisku! 1-Wystarczy zdjąć koło. 2-Potem wyjąć zawleczkę na bolcu zabezpieczającym. 3-Wybić delikatnie bolec. 4-Obruszać klocki. 5-Odchylić jarzmo. 6-Wyjąć klocki. 7-Cofnąć tłok. 8-Wyczyścić miejsca osadzenia jarzma tak gdzie klocki się wkłada. 9-Nasmarować miejsca uprzednio wyczyszczone pastą grafitową. Broń borze smarem miedziowym bo sobie biedy można narobić jak zacznie skapywać. Pasta grafitowa trzyma się nawet w trudnych warunkach i nie reaguje na zmiany temperatury i nie ścieka. 10-Wsadzić nowe klocki w miejsce starych. 11-opuścić zacisk. 12-Wsadzić bolec unieruchamiający jarzmo. 13-Wsadzić zabezpieczenie w bolec. 14-Na uruchomionym silniku pompować nożnym hamulcem do momentu jak pedał hamulca będzie stawiał opór.
Godzinka i po robocie, żadnych trudności z wymianą nie miałem.
Jeśli ktoś zamierza zabierać się do wymiany pierwszy raz to niech lepiej odpuści. Lepiej oddać do fachowców, niż narobić szkód w aucie :)
odkręcamy koło, odkręcamy zacisk hamulcowy, wyjmujemy stare klocki, cofamy tłoczek hamulcowy, smarujemy smarem miedziowym wyczyszczone prowadnice klocków hamulcowych, zakładamy nowe klocki, przykręcamy zacisk i zakładamy koło - oto cała historyja :-)
Z wymianą klocków na przedniej osi nie jest tak źle, ale za to na tylnych kołach trzeba mieć specjalne narzędzie do cofnięcia tłoczków hamulcowych.
dzięki temu opisowi sam sobie poradziłem z wymianą klocków :-) najtrudniej było cofnąć tłoczki, ale dało radę :)
Bardzo ciekawie opisany sposób wymiany, ale mają tak jak ja, dwie lewe ręce, lepiej się za to nie brać i odstawić auto do mechanika.

Powiązane artykuły

Ceramiczne klocki hamulcowe – to się naprawdę opłaca!

Ceramiczne klocki hamulcowe – to się naprawdę opłaca!

Przeciętny użytkownik samochodu nie widzi dużej różnicy między innowacyjnymi produktami a standardowymi klockami hamulcowymi – zwykle jedyną różnicą dla kierowców okazuje się firmowy symbol i nieco wyższa cena. Istotne różnice ujawniają się dopiero w trakcie eksploatacji.

czytaj więcej >
Co ile wymieniać klocki hamulcowe? Kompleksowy poradnik dla każdego kierowcy

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to prosta czynność wpływająca bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy i sprawność całego układu hamulcowego. Ponieważ klocki te należą do części eksploatacyjnych, ich wymiana jest niezbędna, a więc prędzej czy później czeka każdego kierowcę. Warto więc wiedzieć, jak uniknąć problemów z hamulcami i przede wszystkim kiedy należy tę wymianę przeprowadzić.

czytaj więcej >
Ranking klocków hamulcowych 2022. Najlepsze klocki na rynku wg iParts.pl

Ranking klocków hamulcowych 2022. Najlepsze klocki hamulcowe na rynku według ekspertów iParts.pl

Nasz kolejny ranking klocków hamulcowych jest już gotowy. Tym razem prezentujemy Wam zestawienie klocków hamulcowych, które w 2022 roku mogą cieszyć się największym zainteresowaniem. Jakie zmiany w tej kategorii zaszły względem ostatnich lat?

czytaj więcej >
TRW Sinter Street. Klocki hamulcowe idealne do sportowej jazdy motocyklem. Poznaj opinie

Czy klocki hamulcowe TRW Sinter Street należy uznać za idealne do sportowej jazdy motocyklem? Jakie opinie na ten temat mają ich użytkownicy?

Klocki hamulcowe TRW z serii Sinter Street to propozycja dla motocyklistów o nieco większych wymaganiach względem możliwości sportowej jazdy. Ten konkretny model możemy uznać za idealny dla maszyn usportowionych, ale jeszcze nie tych mocno sportowych. Dlaczego?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze