DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

3
3
1
1
2
2
3
3
5
5
1
1
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to prosta czynność wpływająca bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy i sprawność całego układu hamulcowego. Ponieważ klocki te należą do części eksploatacyjnych, ich wymiana jest niezbędna, a więc prędzej czy później czeka każdego kierowcę. Warto więc wiedzieć, jak uniknąć problemów z hamulcami i przede wszystkim kiedy należy tę wymianę przeprowadzić.

Co ile wymieniać klocki hamulcowe? Kompleksowy poradnik dla każdego kierowcy

Najważniejsze informacje

Klocki hamulcowe zużywają się skutkiem codziennej eksploatacji, dlatego warto regularnie kontrolować ich stan. Kiedy należy je wymienić? Tu warto kierować się informacjami wysyłanymi przez czujniki zużycia, które mogą być mechaniczne (generujące piszczenie) lub elektroniczne (zapalenie kontrolki na desce rozdzielczej). Minimalna grubość klocków hamulcowych, poniżej 1,5 mm, stanowi granicę, po której wymiana jest już konieczna. Prosta zasada mówi, że klocki należy wymieniać średnio co 20- 50 km – w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych.

Kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe? Jak rozpoznać, że przyszedł czas na ich wymianę?

Choć dla bardziej doświadczonych kierowców może to zabrzmieć co najmniej zabawnie, doświadczenie pokazuje, że podstawą podstaw w przypadku wymiany klocków hamulcowych jest świadomość tego, że klocki te w ogóle trzeba wymieniać. Okazuje się bowiem, że nie o takich rzeczach zdarza się kierowcom zapomnieć.

Mamy więc klocki i wiemy, że trzeba je wymieniać. Kiedy taka wymiana powinna nastąpić? W ustaleniu momentu wymiany klocków hamulcowych pomogą nam:

  1. Czujniki zużycia klocków hamulcowych – współczesne pojazdy fabrycznie wyposażane są w czujniki zużycia pomagające kierowcy zdiagnozować stan tych właśnie elementów układu. Czujniki te mogą przybrać postać:
    • czujników mechanicznych – gdy klocki są już zużyte, czujnik mechaniczny powoduje charakterystyczne piszczenie podczas hamowania. Jest to pierwszy sygnał mający skłonić kierowcę do wymiany klocków;
    • czujniki elektroniczne – w nowszych modelach aut czujniki elektroniczne informują o konieczności wymiany za pomocą kontrolki palącej się na desce rozdzielczej. Gdy kontrolka się zaświeci, należy sprawdzić i z reguły jak najszybciej wymienić klocki hamulcowe.
  2. Sprawdzenie grubości klocków hamulcowych – klocki hamulcowe „ustawowo” powinny być wymieniane, gdy ich grubość osiągnie 1,5 mm. Ta standardowa granica określa grubość, poniżej której klocki tracą swoje właściwości cierne. Zignorowanie tej zasady oznacza pogorszenie skuteczności hamowania oraz ryzyko uszkodzeń tarczy hamulcowej
  3. Ustalony interwał wymiany klocków hamulcowych – większość kierowców nie sprawdza regularnie stanu klocków, a powinni to robić co około 10 tys. km. Przeciętny interwał wymiany klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy, warunków drogowych oraz modelu pojazdu, dlatego jeśli:
    • poruszacie się głównie po mieście – gdzie hamulce są używane często i nieraz bardzo ostro, klocki hamulcowe mogą potrzebować wymiany co 15-25 tys. km;
    • jeździcie przede wszystkim po autostradzie i trasach długodystansowych –wymiana klocków okaże się potrzebna nawet dopiero po przejechaniu 50 tys. km.

Szukaj wysokiej jakości klocków hamulcowych?
SPrawdź nasz katalog
Sklep iParts.pl zaprasza

Uwaga! Podane wartości są określane jedynie w przybliżeniu i dają jedynie ogólne pojęcie o terminie wymaganej wymiany. To, kiedy dokładnie należy wymienić klocki hamulcowe, zależy ostatecznie od ich stanu lub od stanu części z nimi współpracujących (np. tarcz hamulcowych).

Jakie czynniki wpływają na szybsze zużycie klocków hamulcowych? Czym możecie skrócić ich żywotność?

Na tempo zużywania się klocków hamulcowych wpływ potrafią mieć naprawdę rozmaite czynniki. Wśród tych najczęściej się pojawiających i mogących znacząco skrócić żywotność omawianych elementów, należy wymienić:

  • styl jazdy – w oczywisty sposób jazda w mieście, częste hamowanie i przyspieszanie, sprzyja szybszemu zużyciu klocków hamulcowych. Im bardziej dynamiczna jazda, tym szybciej klocki hamulcowe będą wymagały wymiany;
  • warunki atmosferyczne – o tym zdajemy się na ogół w ogóle nie pamiętać, ale prawda jest taka, że deszcz, błoto czy piasek również mają negatywny wpływ na stan klocków hamulcowych. Wilgoć i zanieczyszczenia dostające się do układu hamulcowego mogą przyspieszyć proces ich zużycia;
  • stan tarcz hamulcowych – ponieważ tarcze współpracują ściśle z klockami hamulcowymi, ich zużycie lub niewłaściwy dobór odbija się natychmiast na stanie tych właśnie części.

A jakie objawy świadczą o zużyciu klocków hamulcowych? Z reguły będzie to wspominane już piszczenie, zmiana (spadek) efektywności hamowania, albo też trudniejsze do zauważenia przegrzewanie się tarcz. Czasami jednak wskazówki dotyczące wymiany klocków hamulcowych mogą być mniej oczywiste, a przez to bardziej podstępne i niebezpieczne.

Jakie klocki hamulcowe wybrać? Na co warto wymienić te stare, zużyte elementy?

Styl jazdy ma wpływ na zużycie klocków hamulcowy, nic więc dziwnego, że powinien mieć również wpływ na wybór ich zamienników. W zależności od tego, jaki styl jazdy preferujecie lub do jakiego jesteście zmuszeni, powinniście postawić na:

  • klocki hamulcowe organiczne – chętnie wybierane do codziennego użytkowania w autach osobowych i nie tylko. Są ciche, mało pylą i oferują dobry komfort jazdy. Idealnie sprawdzają się podczas jazdy w mieście;
  • klocki hamulcowe półmetaliczne – ten typ klocków charakteryzuje się większą wytrzymałością i lepszą skutecznością hamowania, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak jazda w górach. Są jednak głośniejsze i generują więcej pyłu;
  • klocki ceramiczne – to najdroższa opcja, ale również najbardziej efektywne, trwałe i komfortowe rozwiązanie. Z jednym podstawowym zastrzeżeniem! Klocki ceramiczne z reguły nie są zalecane do pracy z tarczami nacinanymi lub nawiercanymi. Ich mieszanka cierna może wpływać niekorzystnie na działanie takich tarcz

No i na koniec pytanie, czym grozi zaniedbanie wymiany klocków hamulcowych? Kierowcy, którzy nie mają wpisanej podobnej wymiany w swoim kalendarzu, muszą liczyć się z uszkodzeniami tarcz hamulcowych, czy spadkiem skuteczności całego układu. A bez hamulców, jak wiadomo, łatwo można się, co prawda, rozpędzić, ale o wiele trudniej się zatrzymać. Chyba że na przydrożnym drzewie, czego z całą pewnością nikomu nie życzymy.

Zamiast więc eksperymentować z trwałością klocków hamulcowych, zachęcamy do skorzystania z oferty iParts.pl, gdzie znajdziecie szeroki wybór klocków hamulcowych renomowanych marek i to w naprawdę atrakcyjnych cenach. W ten sposób będzie Wam z pewnością łatwiej zadbać o swoje hamulce, a więc i o własne bezpieczeństwo.

FAQ

Kiedy powinno się wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

Klocki hamulcowe należy wymieniać, gdy ich grubość osiągnie 1,5 mm, a także w przypadku, gdy czujniki zużycia (mechaniczne lub elektroniczne) wskażą na ich zużycie. Przy ustaleniu momentu ich wymiany warto również zwracać uwagę na spadek efektywności hamulców, wydłużoną drogę hamowania oraz hałas podczas hamowania.

Co wpływa na szybsze zużycie klocków hamulcowych?

Styl jazdy, częste i gwałtowne hamowanie, jazda w mieście, a także trudne warunki atmosferyczne (deszcz, błoto) oraz stan techniczny tarcz hamulcowych, mają duży wpływ na żywotność klocków. Częste ruszanie i hamowanie w warunkach miejskich znacząco przyspiesza ich zużycie.

Jakie klocki hamulcowe wybrać w zależności od stylu jazdy?

Dla jazdy po mieście zaleca się klocki organiczne, charakteryzujące się cichą pracą i niskim pyleniem. Dla bardziej wymagających warunków, takich jak jazda w górach czy na długich trasach, lepszym wyborem będą klocki półmetaliczne, oferujące lepszą skuteczność hamowania. Klocki ceramiczne to najlepszy wybór dla osób szukających długotrwałych i efektywnych rozwiązań, chociaż nie zawsze współpracują one ze „sportowymi” tarczami nawiercanymi lub nacinanymi.

Popularne z kategorii Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
61,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
65,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 59 042
80,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet FEBI BILSTEIN 16488
64,00 zł
5.0 (33 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 24 061
92,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klocki hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klocki hamulcowe
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
9 komentarzy
A ja mam przejechane 93 tys. km a klocki nadal dobre.
Zależy ile jeździmy. Moim zdaniem żywotność klocków jest zależna od jakości naszej jazdy. Ja wymieniam co jakieś 60 tys km w Lema Trans Gdynia. Dla mnie są godni zaufania.
Klocki hamulcowe jak zresztą każda inna część szybko się zużywają szczególnie jak ktoś jeździ mało spokojnie. Ważne jest aby je kontrolować. ja kupiłem nowe klocki w ipartsie razem z innymi częściami. Mechanik je zamontował i hamulce działają całkiem inaczej teraz.
jak dużo jeździmy, a szczególnie po mieście to z 30 tys.km. i będą do wymiany
Byle nie za późno, bo wtedy o wypadek nie ciężko. Sprawdzajmy systematycznie jak wygląda nasz układ hamulcowy :)
przy takich operacjach zdaje się w 100% na mojego mechanika :) on wie zdecydowanie więcej i lepiej ode mnie, dlatego pozostawiam jemu wolna rękę
Należy pamiętać że najpierw ścierają się klocki od wewnętrznej strony tarczy, więc sprawdzanie ilości warstwy ściernej na zewnętrznych klockach nie da Nam odpowiednich informacji o startych klockach.
Trzeba wymienić wtedy, kiedy się zużyją :-)
Wychodzę z założenia że klocków nie wymienia się co jakiś dystans kilometrowy, bo każdy kierowca inaczej jeździ. Są tacy którzy nogę trzymają cały czas na hamulcu, są też tacy którzy wyhamowują auto silnikiem, a dopiero później wciskają hamulec żeby się całkowicie zatrzymać. Klocki według mnie powinno się kontrolować co jakiś czas i jak nadejdzie ich pora, wówczas je wymienić.

Powiązane artykuły

Ceramiczne klocki hamulcowe

Ceramiczne klocki hamulcowe

Ceramiczne klocki hamulcowe to stosunkowo nowy produkt, który dużymi krokami podbija światowe rynki motoryzacyjne. Na czym polega innowacyjność tego typu produktów i co jest ich największą zaletą – na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

czytaj więcej >
Klocki hamulcowe standardowe vs klocki ceramiczne - czym się różnią, które wybrać?

Klocki hamulcowe standardowe vs klocki ceramiczne. Oczywiste cechy wspólne i nieoczywiste różnice. O czym warto wiedzieć?

Ceramiczne klocki hamulcowe pojawiły się na rynku motoryzacyjnym na tyle dawno, że większość kierowców zdążyła się już z nimi zetknąć lub przynajmniej oswoić z ich obecnością. Współcześnie stały się one realną i łatwo dostępną alternatywą dla klocków standardowych. Pytanie tylko, czy kierowcy, którzy do tej pory jeździli wyłącznie na klockach standardowych, mają powód do zamiany ich na ceramiczne?

czytaj więcej >
Klocki hamulcowe DTEC od TRW - opinie, czy i dlaczego warto?

Klocki hamulcowe DTEC od TRW. Jak doszło do ich powstania i czym różnią się one od standardowych klocków hamulcowych?

Pozornie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat klocki hamulcowe zmieniły się bardzo niewiele. Mają niemal ten sam kształt i dokładnie tę samą zasadę działania. Ale to tylko pozór, co najlepiej widać po klockach hamulcowych marki TRW. Po długim okresie panowania klasycznych klocków, TRW wprowadziło na rynek klocki COTEC, a następnie jeszcze doskonalsze DTEC. W czym tkwi ich sekret? Czy naprawdę są to modele znacząco lepsze od standardowych klocków hamulcowych?

czytaj więcej >
Wymiana klocków hamulcowych. Poradnik krok po kroku

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to jedna z podstawowych czynności gwarantujących nam pełną sprawność układu hamulcowego w samochodzie. Sama wymiana nie należy do szczególnie skomplikowanych, nadal jednak wymaga precyzji i odpowiedniego przygotowania – również teoretycznego. Jeśli chcecie samodzielnie wymieniać klocki hamulcowe, powinniście zacząć od takich właśnie uproszczonych poradników przeprowadzających Was krok po kroku przez całą procedurę.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze