Jak dbać o układ rozrządu?

, W kategorii Zestaw paska rozrządu
    

Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego we współcześnie produkowanych samochodach. Podstawową funkcją układu rozrządu jest umożliwienie dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usunięcie z nich produktów spalania w odpowiednim momencie. To właśnie jemu zawdzięczamy możliwość uzyskania odpowiednich osiągów. Jednym z jego podstawowym elementów jest pasek rozrządu.

Wymianę paska rozrządu zaleca się powierzać wykwalifikowanym mechanikom. Zdarza się bowiem często, że samodzielny i nieprawidłowy montaż napinacza paska rozrządu skutkuje jego uszkodzeniem lub urwaniem śruby mocującej. W skrajnych przypadkach dochodzi również do zerwania się samego paska rozrządu, a w konsekwencji do poważnej i niestety kosztownej awarii silnika. Jedną z grup elementów na którą powinniśmy zwracać więc szczególną uwagę są napinacze – sprawdźmy co dokładnie powinniśmy o nich wiedzieć. 

Zbyt słabo, a może zbyt mocno?

Jak podkreślają eksperci, znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie napinacza paska rozrządu ma odpowiedni moment i siła, z jaką zostanie dokręcona jego śruba mocująca. Zbyt słabe jej przykręcenie wpływa na nieprawidłową pozycję płytki wspornikowej znajdującej się pod łbem śruby, w skutego czego pasek rozrządu jest nieodpowiednio naciągnięty i naprężony. W sytuacji tej również sama śruba mocująca napinacz może ulec zerwaniu. Dzieje się tak w konsekwencji znacząco zwiększonych tzw. obciążeń dynamicznych, które oddziaływają na śrubę. 

Nie należy zapominać także o prawidłowym montażu i ustawieniu samego napinacza względem bloku silnika. Na szczęście tego typu odchylenia i nieprawidłowości widoczne są gołym okiem i nie da się ich przeoczyć. Niewłaściwa pozycja napinacza paska rozrządu wobec bloku silnika uzewnętrznia się powstaniem szczeliny między nimi. 

Jak to zwykle bywa nie należy jednak popadać ze skrajności w skrajność. Zbyt mocne dokręcenie śruby mocującej napinacz może dać o sobie znać już podczas montażu, lub co gorsza w trakcie jazdy i eksploatacji samochodu. Często spotykanym problemem podczas zbyt mocnego dociągnięcia śruby jest zerwanie jej gwintu. Podczas nieumiejętnego montażu napinacza paska rozrządu, łatwo również doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia gwintowanego otworu znajdującego się w kadłubie silnika. Z punktu widzenia właściciela pojazdu lepiej jest, gdy do tego rodzaju awarii dojdzie w serwisie samochodowym lub warsztacie, gdyż ich usunięcie, a zarazem koszty z tym związane bierze na siebie z reguły właśnie warsztat.

Prawidłowy montaż

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak zatem montować napinacz paska rozrządu? Prawidłowa odpowiedź jest tylko jedna i prosta: zgodnie z instrukcją producenta. Montaż paska rozrządu powinien odbywać się przy zimnym silniku. W pierwszej kolejności – poza przeczytaniem instrukcji obsługi oczywiście – należy sprawdzić stanu gwintu otworu, w który ma być wkręcona śruba mocująca napinacz. Powinien on być w dobrym stanie, w przeciwnym razie warto naprawić go poprzez przegwintowanie. Kolejnym krokiem jest montaż napinacza i jego optymalne ustawienie poprzez lekkie przykręcenie śruby mocującej. Trzecią rzeczą, którą należy zrobić jest instalacja nowego paska rozrządu i obrócenie napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, gdy wskaźnik umieszczony na napinaczu pokryje się z nacięciem na płytce wspornikowej. To jednak nie wszystko – kluczowa sprawa dopiero przed Tobą. Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności należy dokręcić śrubę napinacza z momentem wynoszącym 20 Nm. 

Kierowco, pamiętaj!

Podczas montażu napinaczy pasków zwróć uwagę, aby nie zostały zamontowane odwrotnie. Błędne zamontowanie napinacza „do góry nogami” i dokręcenie go z odpowiednim momentem, prowadzi do zdeformowania się jego płytki wspornikowej. Błąd ten skutkuje ocieraniem się koła wałka rozrządu i paska o tylną osłonę. Konsekwencją jest szybsze wycieranie się krawędzi paska rozrządu i jego zerwanie oraz trwałe unieruchomienie pojazdu. 

Powiązane kategorie towarowe:


Polecani producenci:


    

Komentarze

Rozrząd
Norbert
,
23.06.2017
Odpowiedz
Wymiana rozrządu nie należy do prostych ale z pomocą artykułu dałem sobie radę i jestem dumny z siebie. Trzeba pamiętać jak wcześniej był zamontowany napinacz aby później nie mieć nowych problemów z silnikiem.
rozrząd
Franklin
,
03.02.2017
Odpowiedz
Ciekawy artykuł o wymianie paska rozrządu. rzecz o której każdy kierowca powinien wiedzieć. Już dwa razy wymieniałem pasek tzn. mój znajomy mechanik to robił :) Wolę żeby to było założone tak jak trzeba. Ja mógłbym coś krzywo i żle założyć.
wymiana
hodor
,
16.08.2016
Odpowiedz
mam znajomego mechanika co serwisuje mi auto, więc z wymiana paska raczej nie będzie miał problemu :)
przydatna wiedza
dominika
,
04.08.2016
Odpowiedz
Nawet nie wiedziałam, że w aucie jest takie coś jak rozrząd, a co dopiero, że trzeba to wymieniać. Super artykuł. teraz przynajmniej coś wiem:)
nie wiedziałam
Katerina
,
02.05.2016
Odpowiedz
Nawet nie wiedziałam że można w jakiś sposób zadbać o ten układ. Dotychczas myślałam że jak go mechanik założy, to on już sobie tak jest do następnej wymiany.
Rozrząd
Henryk
,
25.04.2016
Odpowiedz
Szczerze powiedziawszy, jeżeli odstawiam samochód do mechanika na wymianę rozrządu to liczę na to że on się zna i wie co robi i za co płacę.
mechanicy
ambient
,
19.04.2016
Odpowiedz
i tak w większości przypadków mechanicy martwią się wymianą rozrządu w samochodach klientów :)
bardzo dobrze!
Rafcio
,
14.04.2016
Odpowiedz
bardzo fajny artykuł, godny polecenia do przestudiowania :)

Dodaj swój komentarz