Filtry paliwa, oleju, powietrza i kabinowe

, W kategorii Filtry
    

Filtry samochodowe to bardzo istotne elementy, odpowiadające w aucie za filtrację poszczególnych czynników. Dzięki nim, samochód działa sprawnie i bez usterek. Przyjrzyjmy się więc filtrom oleju, powietrza, paliwa i kabinowym – zapraszamy do lektury artykułu.

Filtr paliwa

Funkcją filtrów paliwa jest filtracja zanieczyszczonego paliwa, nic więc dziwnego, że zwłaszcza w polskich warunkach regularna wymiana jest bardzo ważna. Zapewni nam to sprawne działanie układu wtryskowego. Tym bardziej, że cena filtra nie należy do wysokich, a z wymianą powinniśmy sobie bez problemu poradzić sami.

Filtr paliwa
Rola filtra paliwa wzrosła zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy zaczęły się pojawiać nowoczesne silniki diesla z listwą wtryskową Common Rail czy silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. W przypadku takich jednostek napędowych opieszałość przy wymianie może okazać się brzemienna w skutkach, ucierpieć bowiem mogą np. wtryskiwacze, które do tanich części nie należą.

Ciężko jest podać jednoznaczny okres wymiany filtra paliwa, jest to zależne od modelu samochodu, i najczęściej informację taką znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Zwykle okres ten wynosi od 30 tys. do nawet 120 tys. km przebiegu, choć jeśli w ciągu roku robimy mniejsze przebiegi, zalecana jest właśnie coroczna wymiana.

Jeszcze sumienniej powinni do tej sprawy podejść posiadacze aut z silnikami wysokoprężnymi, którym eksperci zalecają dokonywać wymiany filtra przed każdą zimą. Jest to bowiem najcięższy okres dla filtrów paliwa, ze względu na odkładającą się w nim wodę, parafinę i ciężkie fragmenty oleju. Jazda dwie zimy z rzędu na tym samym filtrze może zakończyć się kosztowną naprawą elementów silnika.

Wymiana filtra paliwa to czynność, którą z powodzeniem możemy dokonać samodzielnie – choć nie we wszystkich przypadkach. Filtr ten wygląda jak metalowa puszka z wejściami na przewody paliwowe. Zależnie od auta, czasem wymieniamy filtr jako całość, w innych przypadkach wyłącznie wkład. Szukać powinniśmy go w okolicy kolumn MacPhersona bądź ściany grodziowej komory silnika. Nie brakuje jednak aut starszej generacji, w których filtr paliwa zlokalizować można blisko zbiornika paliwa bądź przewodów paliwowych.

Filtr powietrza

Filtr powietrza
Każdy silnik wykorzystuje do spalania nie tylko paliwo, ale także i powietrze. Powietrze to jest jednak bardzo zanieczyszczone, zwłaszcza w miastach, więc silnik byłby poważnie zagrożony, gdyby nie obecność filtra powietrza.

Filtr powietrza skonstruowano, aby zapobiec trafianiu zanieczyszczonego powietrza do cylindrów silnika. Z tego też powodu bardzo istotna jest kontrola jego stanu i regularna wymiana. Najczęstszym okresem wymiany jest ok. 20 tys. km, a więc dystans między przeglądami. W polskich warunkach wielu kierowców dokonuje tego jeszcze częściej, warto więc samodzielnie sprawdzić w jakiej kondycji jest filtr powietrza w naszym samochodzie. Zauważenie, że dany filtr jest zapchany czy mocno zanieczyszczony nie powinno nikomu sprawić problemu, a jeśli wcześniej stwierdziliśmy zwiększone zużycie paliwa, powinno to tylko potwierdzić nasza tezę.

Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić filtr powietrza, pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu połączenia obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie to powinno być szczelne – jeśli tak nie jest, skontrolować należy elementy, odpowiadające za umiejscowienie obudowy w jednym położeniu.

Filtr oleju

Filtr oleju
Zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych elementów silnika. Silnik, stale pracując i spalając mieszankę paliwowo - powietrzną, powoduje emisję zanieczyszczeń takich jak np. sadza do oleju silnikowego. Proces ten jest bardzo negatywny, bowiem poziom lepkości oleju wzrasta przy jednoczesnym spadku ochrony przeciwkorozyjnej. Właśnie dlatego stosuje się filtry oleju – aby filtrować i magazynować w nim wszelkie zanieczyszczenia.

Wymiana filtra oleju jest więc bardzo istotna, bowiem jazda z zepsutym lub zużytym filtrem skutkuje spadkiem mocy silnika i wzrostem zużycia paliwa, a w niektórych przypadkach – zepsuciem jednostki napędowej. Całość utrudnia fakt, że usterkę tego typu ciężko jest wykryć, bowiem nie objawia się to pogorszeniem jakości prowadzenia auta i brak jest innych objawów.

Regularna wymiana filtra oleju jest ważna we współczesnych czasach, w których producenci aut produkują silniki o coraz większej mocy, zużywające coraz mniej paliwa. W takich warunkach czysty olej gwarantuje stałą i wysoką efektywność silnika, a zanieczyszczenia takie jak osady węglowe, kurz, cząstki sadzy czy ścier metalowy nie krążą po jednostce napędowej.

Co ile powinniśmy wymienić filtr oleju w naszym samochodzie? Najlepszym wyjście jest regularna wymiana filtra przy każdorazowej wymianie oleju silnikowego. Nie jest to droga część, a sprawny filtr oleju dodatnie wpłynie trwałość i długość eksploatacji silnika.

Filtr kabinowy

Filtry kabinowe, zwane również filtrami przeciwpyłkowymi, odpowiadają za filtrację powietrza dostającego się do wnętrza auta, dzięki czemu do środka nie dostają się zanieczyszczenia takie jak kurz, pyłki roślinne, sadza czy szkodliwe gazy. Dokładny opis tego elementu zamieściliśmy na łamach naszej strony, wszystkim zainteresowanym polecamy lekturę artykułu - Filtry kabinowe - co to takiego?

Wszystkie filtry samochodowe, dostępne są w iParts.pl. Znajdziesz u nas najwyższej jakości produkty w najlepszych cenach:

Serdecznie zapraszamy do zakupów.


    

Komentarze

filtry
Matias
,
06.02.2017
Odpowiedz
Ciekawy artykuł , wart przeczytania przez każdego kierowce. O filtry jak zresztą o cały samochód należy dbać. Nie wymienione filtry mogą prowadzić to różnych uszkodzeń w samochodzie a potem naprawy mogą trochę kosztować.
filtry Boscha
wanek
,
10.08.2016
Odpowiedz
zawsze zakładam filtry Boscha, sprawdzone od lat, nigdy tanich podróbek
wymiana silnika
Stachu
,
03.08.2016
Odpowiedz
Znam przypadek, gdzie olej ani filtry nie były wymienione przez 5 lat... W końcu wszystko zostało zmienione, ale razem z silnikiem :D
bez filtrów
Yeti
,
29.04.2016
Odpowiedz
a czy ktoś kiedyś zastanawiał się jak długo by silnik pochodził jak by tych filtrów nie było? bez filtra oleju zaraz pewnie zatarłyby się tłoki, bez filtra powietrza cały układ dolotowy byłby pełny śmieci a bez filtra paliwa bardzo szybko zatkałby się układ paliwowy - czyli? są potrzebne i trzeba o nie dbać!
filterki
czesio
,
26.04.2016
Odpowiedz
jeszcze w niektórych przypadkach występuje filterek od gazu i od automatycznej skrzyni biegów
LAIK
Łukasz B.
,
20.04.2016
Odpowiedz
fajny artykuł, warty przeczytania przez takich laików jak JA
poradnik
Młodzik
,
15.04.2016
Odpowiedz
bardzo fajny poradnik i informator dla każdego kierowcy, więcej takich

Dodaj swój komentarz