Filtr kabinowy, nazywany inaczej przeciwpyłkowym, jest nieco mniej popularny niż filtry oleju, powietrza i paliwa, nie znaczy to jednak, że jest w samochodzie niepotrzebny. Sprawuje on szereg funkcji, o których mowa niżej, dzięki którym jazda jest bezpieczna i komfortowa. 

Obecnie praktycznie wszystkie modele aut wyposażone są w filtry przeciwpyłkowe (choć kiedyś nie było to regułą), zwłaszcza te z klimatyzacją. Szacuje się, że do 2015 roku wszystkie nowe samochody dostępne w Europie będą wyposażone w tenże filtr. Znaczna część kierowców zapomina jednak o regularnej wymianie tego komponentu, co stanowi poważny błąd. Należy bowiem pamiętać, żeby wymieniać filtry kabinowe regularnie, tj. raz na rok bądź po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. Zaoszczędzi nam to objawów zużytego filtra kabinowego, do których możemy zaliczyć m.in. nieprzyjemny zapach w kabinie, parowanie szyb czy słabszą wydajność dmuchawy.

Jakie funkcje spełnia filtr kabinowy? Jego głównym zadaniem jest przede wszystkim filtracja i oczyszczanie powietrza wlatującego do środka samochodu. Dzięki temu do kabiny nie dostają się takie zanieczyszczenia jak kurz, drobiny asfaltu, spaliny czy pyłki roślin. 

Filtry przeciwpyłkowe, ze względu na rodzaj, dzielimy na dwie grupy: standardowe i z węglem aktywnym. Te drugie posiadają nawet cztery warstwy filtrujące w budowie, są też droższe od standardowych. Dzięki dodatkowej warstwie filtrującej, która zawiera węgiel aktywny, filtr pochłania wiele szkodliwych gazów takich jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, nie pozwalając im przedostać się do środka samochodu. Generalnie ceny filtrów oscylują od 30 PLN w górę, a zależne jest to od typu i producenta. 

Jeśli chcemy, możemy samodzielnie podjąć się wymiany filtra kabinowego w naszym samochodzie. Wielu użytkowników ma jednak problem, żeby go zlokalizować w aucie, bowiem to gdzie znajduje się filtr jest kwestią indywidualną dla każdego modelu samochodu. Wymiana może zająć od 15 minut do 2 godzin. Powinniśmy szukać filtrów kabinowych pod maską w okolicy podszybia, bądź w środku auta, w kabinie. Jeśli dotyczy nas pierwszy przypadek istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy zmuszeni do zdejmowania uszczelek lub demontażu wycieraczek. W części samochodów filtr kabinowy chroni plastikowa obudowa, zabezpieczająca przed uszkodzeniem zamontowany w niej wkład filtrujący. 

Z kolei filtry ulokowane w kabinie w większości przypadków schowane są w okolicach deski rozdzielczej, nad schowkiem lub za nim. Rzadziej montowane są od strony kierowcy blisko pedałów. Zdarzają się też filtry od strony komory silnikowej, pod schowkiem od strony pasażera. Należy pamiętać, że powinniśmy wykazać się ostrożnością, jeśli wymiana filtra kabinowego wymusza na nas demontaż schowka. 

Wymiana filtra kabinowego jest istotna szczególnie teraz, w okresie wiosennym. Wzmożone pylenie roślin często doprowadza do reakcji alergicznych, dlatego ważne by w kabinie naszego samochodu nie było żadnych zanieczyszczeń i pyłków, które mogą negatywnie wpłynąć na koncentrację kierowcy. Dodatkowo, zbliża się sezon wzmożonej pracy klimatyzacji, która do prawidłowej w pracy potrzebuje sprawnego filtra przeciwpyłkowego. 

Pamiętajmy też, żeby kupując filtr przeciwpyłkowy wybierać produkty tylko renomowanych producentów, takich jak m.in. Filtron, Knecht, Hengst, Mahle, Mann czy Bosch. Zapewni nam to wysoką jakość filtrów, dzięki czemu unikniemy problemów z filtracją powietrza w kabinie samochodu. Te i inne filtry do Twojego samochodu znajdziesz na iParts.pl po niezwykle atrakcyjnych cenach.